Citat:
Ursprungligen postat av Huesos
Säg inte att min herre är Popperian! Sådana trodde jag inte heller fanns längre.
Nej, jag är biolog, och Poppers största svaghet var att han trodde att all naturvetenskap funkar som fysik, när det i själva verket bara är fysik (och möjligen viss kemi) som funkar som fysik. Naturligtvis finns det ingen naturvetenskapsman som går omkring och falsifierar hela dagarna.
Likafullt bevisar naturvetenskapsmän ingenting.
Bevis är ett rent matematiskt begrepp - eller möjligen ett juridiskt. I naturvetenskap har det ingen plats. Vad vi mestadels ägnar tiden åt är att bygga modeller, och validera dem genom att jämföra de prediktioner som han härledas ur modellerna med observationer av verkligheten.
I dessa modeller ingår det en massa kausalitet. Biologin laborerar till och med obesvärat med olika former av kausalitet som samtidigt kan verka. Alla biologiska fenomen förutsätts ha en mekanistisk kausalitet som svarar på frågan "Hur?" och en evolutionär kausalitet som svarar på frågan "Varför?" (I meningen "Hur har detta fenomen selekterats fram?").
Men det är alltså inte kausalitet som vi tror oss kunna bevisa, utan kausalitet som arbetshypotes i våra modeller.