Citat:
Ursprungligen postat av fugu
På vilket sätt är boxningen död?
Är det måhända för att du själv följer de fighter som Aftonbladet och övriga media i cirkusfreakshowboxningjournalistiken som sverige innehar? Du har lurats att tro att detta faktiskt är de två bästa tungviktarna?
De riktiga världsmästarna i viktklassen heter Wladimir och Vitali Klitschko och är flera nivåer över dessa i skicklighet.
Förövrigt suger tungvikten getpung just nu och har gjort i flera år. Kolla in de lättare viktklasserna istället och återkom då med åsikten att boxningen är död.
Är det måhända för att du själv följer de fighter som Aftonbladet och övriga media i cirkusfreakshowboxningjournalistiken som sverige innehar? Du har lurats att tro att detta faktiskt är de två bästa tungviktarna?
De riktiga världsmästarna i viktklassen heter Wladimir och Vitali Klitschko och är flera nivåer över dessa i skicklighet.
Förövrigt suger tungvikten getpung just nu och har gjort i flera år. Kolla in de lättare viktklasserna istället och återkom då med åsikten att boxningen är död.
Citat:
Nja, död vet jag inte. Valuev-Haye boxade i en utsåld arena, fighten hade utmärkta 40.5 % andel av tittarna på tysk TV, HBO sänder Cotto-Pacquiao 24/7 på bästa sändningstid på lördagar, Pac-man orsakade trafikstopp på Vine Street i Hollywood och LAPD fick rycka in för att han överhuvudtaget skulle kunna ta sig ut från gymet, Mikkel Kessler hade fantastiska 72% av marknadsandelen i tittarsiffror för fighten mot Perdomo i september, Mosley-Margarito drog över 20 000 pers till Staples Center i vintras vilket är den högsta publiksiffran för något evenemang överhuvudtaget i den arenan, Klitschko-Chagaev drog över 60000 pers. Så boxningen är inte död, men du har delvis rätt. I mainstreammedia för den en tynande tillvaro och det går inte alls att jämföra med gamla tider men död, nej, inte än iallafall!
Det är kloka synpunkter ni framför. Jag utger mig absolut inte för att vara någon expert inom boxningen, utan är enbart allmänt sportintresserad. Jag betvivlar inte att det finns högkvalitativ boxning i de lägre klasserna, men den boxningen som når ut till allmänt sportintresserade (b.la. jag) är tungvikten och dess stora möten.
Givetvis blir då matchen Valuev-Haye den match som visar allmänheten vad boxningen är idag, det är den matchen som får publicitet och fokus. När man då ser denna tungviktsfinal, och märker att den som för matchen och knappt visar tecken på att gått 12 ronder ändå förlorar, till förmån för Haye som hela matchen undvek slagväxlingar; då signalerar sporten tydlig nedgång. Tror många kände sig nästan lurade; jaha, är detta boxning - varför vill de inte slåss då?
Tro fan att det skadar boxningen, men samtidigt har jag som lekman inget konstruktivt förslag att framhäva, som skulle kunna ändra på detta. Vilket som tycker jag det är synd, då boxning var något stort för inte så länge sedan, idag är tungviktsmästaren en man som i 12 ronder undvek en slagväxling, och som antagligen ingen minns namnet på? Den boxningen som får mediabelysning, iallafall här i Sverige, dvs tungvikten; är på dekis och jag tvivlar på att den någonsin kommer att resa sig, då andra mer intensiva kampsporter tar över.
(PS: Ni ser själva i denna tråden, inte särskilt många som ens diskuterar finalen! Enbart en sådan sak indikerar nedgången).