2009-11-09, 10:45
  #1093
Medlem
TuloAsks avatar

Det är kloka synpunkter ni framför. Jag utger mig absolut inte för att vara någon expert inom boxningen, utan är enbart allmänt sportintresserad. Jag betvivlar inte att det finns högkvalitativ boxning i de lägre klasserna, men den boxningen som når ut till allmänt sportintresserade (b.la. jag) är tungvikten och dess stora möten.

Givetvis blir då matchen Valuev-Haye den match som visar allmänheten vad boxningen är idag, det är den matchen som får publicitet och fokus. När man då ser denna tungviktsfinal, och märker att den som för matchen och knappt visar tecken på att gått 12 ronder ändå förlorar, till förmån för Haye som hela matchen undvek slagväxlingar; då signalerar sporten tydlig nedgång. Tror många kände sig nästan lurade; jaha, är detta boxning - varför vill de inte slåss då?

Tro fan att det skadar boxningen, men samtidigt har jag som lekman inget konstruktivt förslag att framhäva, som skulle kunna ändra på detta. Vilket som tycker jag det är synd, då boxning var något stort för inte så länge sedan, idag är tungviktsmästaren en man som i 12 ronder undvek en slagväxling, och som antagligen ingen minns namnet på? Den boxningen som får mediabelysning, iallafall här i Sverige, dvs tungvikten; är på dekis och jag tvivlar på att den någonsin kommer att resa sig, då andra mer intensiva kampsporter tar över.

(PS: Ni ser själva i denna tråden, inte särskilt många som ens diskuterar finalen! Enbart en sådan sak indikerar nedgången).
Citera
2009-11-09, 10:52
  #1094
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuloAsk

Det är kloka synpunkter ni framför. Jag utger mig absolut inte för att vara någon expert inom boxningen, utan är enbart allmänt sportintresserad. Jag betvivlar inte att det finns högkvalitativ boxning i de lägre klasserna, men den boxningen som når ut till allmänt sportintresserade (b.la. jag) är tungvikten och dess stora möten.

Givetvis blir då matchen Valuev-Haye den match som visar allmänheten vad boxningen är idag, det är den matchen som får publicitet och fokus. När man då ser denna tungviktsfinal, och märker att den som för matchen och knappt visar tecken på att gått 12 ronder ändå förlorar, till förmån för Haye som hela matchen undvek slagväxlingar; då signalerar sporten tydlig nedgång. Tror många kände sig nästan lurade; jaha, är detta boxning - varför vill de inte slåss då?

Tro fan att det skadar boxningen, men samtidigt har jag som lekman inget konstruktivt förslag att framhäva, som skulle kunna ändra på detta. Vilket som tycker jag det är synd, då boxning var något stort för inte så länge sedan, idag är tungviktsmästaren en man som i 12 ronder undvek en slagväxling, och som antagligen ingen minns namnet på? Den boxningen som får mediabelysning, iallafall här i Sverige, dvs tungvikten; är på dekis och jag tvivlar på att den någonsin kommer att resa sig, då andra mer intensiva kampsporter tar över.

(PS: Ni ser själva i denna tråden, inte särskilt många som ens diskuterar finalen! Enbart en sådan sak indikerar nedgången).
Du har helt rätt i att den som bor i sverige och samtidigt inte är en hängiven entusiast får en helt sned bild utav boxningen tack vare svensk media. De skriver hellre om Holyfield vs Valuev som något stort när i själva verket ingen ens bryr sig om den fighten. Jag har full förståelse för att det inte är lätt att hänga med vad som är bra och dålig boxning i sverige.

I sverige är sporten sedan länge död (ur medial synpunkt) men i de flesta andra länder lever boxningen och frodas. Sporten säljer PPV så det knakar och slår rekord år efter år.

Om du vill kika på lite "riktig boxning" kan du hålla ögonen öppna i helgen. Då avgörs nämligen en högintressant titelfight i weltervikt mellan Manny Pacquiao och Miguel Cotto. Du kommer inte få se något om det i aftonbladet, men utomlands får den stor uppmärksamhet.

Vad menar du med final förövrigt? Denna match mellan Haye och Valuev var ju ingen match om den riktiga titeln. Det var en hittapå titel som ingen av dom förtjänade. Om man ska göra en jämförelse för dig som är allmänt idrottsintresserad är det som att sätta IFK Göteborg mot Celtic och kalla det en match om titeln "världens bästa fotbollslag".
Citera
2009-11-09, 11:22
  #1095
Medlem
Massmedias bevakning av boxning är direkt PINSAM i sverige!

De så kallade journalisterna borde skämmas.

Jag tycker att boxningen lever i allra högsta grad, de lägre viktklasserna är grymt intressanta och nu även supermellanvikten med "super-six"-turneringen.

Mer sånt!
Citera
2009-11-09, 11:45
  #1096
Medlem
Genastys avatar
Blev Valuev knockad? Vad jag såg vann Haye på poäng. Nån som har rörliga bilder på eventuell knock?
Citera
2009-11-09, 11:53
  #1097
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genasty
Blev Valuev knockad? Vad jag såg vann Haye på poäng. Nån som har rörliga bilder på eventuell knock?

inte långt ifrån, haye fick in en bra vänster i sista ronden som gav valuev spaghetti-ben. det var matchens behållning. usel match var det.



edit: fem dagar kvaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
__________________
Senast redigerad av camejo 2009-11-09 kl. 12:46.
Citera
2009-11-09, 12:06
  #1098
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Du har helt rätt i att den som bor i sverige och samtidigt inte är en hängiven entusiast får en helt sned bild utav boxningen tack vare svensk media. De skriver hellre om Holyfield vs Valuev som något stort när i själva verket ingen ens bryr sig om den fighten. Jag har full förståelse för att det inte är lätt att hänga med vad som är bra och dålig boxning i sverige.

I sverige är sporten sedan länge död (ur medial synpunkt) men i de flesta andra länder lever boxningen och frodas. Sporten säljer PPV så det knakar och slår rekord år efter år.

Om du vill kika på lite "riktig boxning" kan du hålla ögonen öppna i helgen. Då avgörs nämligen en högintressant titelfight i weltervikt mellan Manny Pacquiao och Miguel Cotto. Du kommer inte få se något om det i aftonbladet, men utomlands får den stor uppmärksamhet.

Vad menar du med final förövrigt? Denna match mellan Haye och Valuev var ju ingen match om den riktiga titeln. Det var en hittapå titel som ingen av dom förtjänade. Om man ska göra en jämförelse för dig som är allmänt idrottsintresserad är det som att sätta IFK Göteborg mot Celtic och kalla det en match om titeln "världens bästa fotbollslag".

nu överdriver du rejält, Haye och Valuev är en av dom 5 bästa tungviktarna i världen. Det är klart att Klitschko fortfarande är nummer ett och den riktiga världsmästaren men inte fan är David Haye ifk göteborg av tungvikten. en mer passande jämförelse skulle nog vara att det var som att sätta Chelsea mot Liverpool(båda kom till semi-final i champions league förra året om jag inte minns fel) och kalla det en match om "världens bästa fotbollslag".

för övrigt så tycker jag att David Haye var en klar vinnare fast det var då en jävla skitmatch och han imponerade inte. Jag ger honom inte mycket till chans om han möter Vitali Klitschko, mot Wladimir så ger jag honom 30% chans att vinna. Han knockade ju nästan ut Valuev i sista ronden, om han träffar Wladimir med samma slag som han träffade Valuev med då är Wlad ute.
Citera
2009-11-09, 12:09
  #1099
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatarsalt
nu överdriver du rejält, Haye och Valuev är en av dom 5 bästa tungviktarna i världen. Det är klart att Klitschko fortfarande är nummer ett och den riktiga världsmästaren men inte fan är David Haye ifk göteborg av tungvikten. en mer passande jämförelse skulle nog vara att det var som Chelsea mot Liverpool(båda kom till semi-final i champions league förra året om jag inte minns fel) och kalla det en match om "världens bästa fotbollslag".
Nej Valuev är utan tvekan inte en av de 5 bästa tungviktarna i världen. Han förlorade mot Holyfield till och med.
David Haye är en bra cruiserweight men har inte visat att han är en topptungviktare. Definitivt har han inte på något sätt bevisat att han är topp5.

Grejen är att det inte ens borde varit en titel på spel. Chagaev tog titeln av Valuev men på grund av politik lyckades myglar-organisationen WBA återge titeln till Valuev.
Chagaev förlorade sedan stort mot Wladimir och därmed är Wladimir den rättmätige WBA-mästaren.
Citera
2009-11-09, 12:29
  #1100
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Nej Valuev är utan tvekan inte en av de 5 bästa tungviktarna i världen. Han förlorade mot Holyfield till och med.
David Haye är en bra cruiserweight men har inte visat att han är en topptungviktare. Definitivt har han inte på något sätt bevisat att han är topp5.

Grejen är att det inte ens borde varit en titel på spel. Chagaev tog titeln av Valuev men på grund av politik lyckades myglar-organisationen WBA återge titeln till Valuev.
Chagaev förlorade sedan stort mot Wladimir och därmed är Wladimir den rättmätige WBA-mästaren.

nå vilka enligt dig är högre? Haye var den odiskutabla världsmästaren i cruiservikt innan och han har nu slått Barrett och Valuev, menar du på allvar att såna som Ruiz, Peter, Povetkin etc etc ska rankas högre än David Haye?

Och varför kör folk med sån dubbel standard när det kommer till tungvikten, jag menar är inte Pacquiao räknad som en av världens bästa welterviktare fast han bara hade en match där mot en gammal och vikt dränerad DLH? David Haye var den odiskutabla världsmästaren i cruiservikt, räknas inte det eller?
Citera
2009-11-09, 12:39
  #1101
Medlem
Genastys avatar
Kollar matchen nu. Andra gången jag ser Valuyev. Seriöst - han är ju inte bättre än Bob Sapp. Är det den nivån boxning håller nu för tiden? Var är Mike Tyson?
Citera
2009-11-09, 12:59
  #1102
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genasty
Var är Mike Tyson?

hos oprah.
Citera
2009-11-09, 13:01
  #1103
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatarsalt
nå vilka enligt dig är högre? Haye var den odiskutabla världsmästaren i cruiservikt innan och han har nu slått Barrett och Valuev, menar du på allvar att såna som Ruiz, Peter, Povetkin etc etc ska rankas högre än David Haye?

Och varför kör folk med sån dubbel standard när det kommer till tungvikten, jag menar är inte Pacquiao räknad som en av världens bästa welterviktare fast han bara hade en match där mot en gammal och vikt dränerad DLH? David Haye var den odiskutabla världsmästaren i cruiservikt, räknas inte det eller?
Fighters som bör betraktas som bättre än Haye baserat på både skicklighet och meriter är väl kanske;

Klitschko x2
Chagaev
Chambers
Povetkin
Jag tror Gomez slår honom.

Så där är 6 stycken jag tycker är bättre.
Sen finns det flera i gränslandet som jag tror är antingen jämnvärdig eller kanske till och med slår honom. Arreola, Peter osv.

Haye var odiskutabel Cruisermästare ja, men nu snackar vi ju om hans skicklighet samt meriter inom tungvikt.
Juan Carlos Gomez var också odiskutabel Cruiserchamp.

Ge Haye ett namn av ovan nämnda så är det lättare att tänka sig hans rättmätiga ranking i tungvikten. Att besegra Monte Barett (där han till och med blev nedslagen) och Valuev ger jag inte alltför mycket för. särskilt med tanke på hur han besegrade Valuev.

Sedan är jag som sagt starkt emot att detta var en fight om WBA-bältet till att börja med. Ett resultat av den korruption som finns inom boxning tyvärr.

Och Manny Pacquiao är inte en av världens bästa welterviktare. Han fightas ju inte ens med 147lbs gränsen. Däremot är han världens bästa lättviktare och troligen den bäste lätta welterviktaren.
Citera
2009-11-09, 13:09
  #1104
Medlem
Det som behövs är ju att få bort fenomenet att flera olika förbund korar världsmästare, det blir ointressant med 4-5 olika champs.

Bättre att ha en världsmästare, en europamästare ( förut var det en FIN titel, inte idag ) och kanske en sydamerikansk samt nordamerikansk mästare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in