Citat:
Ursprungligen postat av
palehead
Andre Ward mot Sergey Kovalev II borde bli en fantastisk fest för alla boxningsintresserade.
De två boxarna verkar vara ultimata proffs, men Ward verkar fortfarande vara relativt narcisistisk, och lite amatörmässigt bygger han vissa muskler för att se bra ut i spegeln, medan Sergey verkar vara ett hundraprocentigt fullblodsproffs som bara har muskler för att förbättra sin förmåga att exekvera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libérée
Håller med dig i princip allt i ditt inlägg, men vad menar du med muskelbyggandet? Hur ser/vet du det?
Att AW är narcissist tvivlar jag inte alls på (han nickar ju trots allt S.O.G haha), bara nyfiken på vad du menar.
Ha ha ha... Jag vet inte varför jag inkluderade det stycket. Sergey har maximerat sin kraft i högerslaget genom att bl. a. rotera höften på ett enastående sätt. Dessutom verkar han främst ha tränat de muskler han använder när han slår. De muskler som han inte använder vid slag, verkar han inte ha tränat på samma sätt. Han verkar ha optimerat sin muskelträning för att förbättra sina slag maximalt.
Ward däremot verkar inte ha prioriterat de muskler han använder när han slår, på samma sätt. Vissa tränade muskler verkar vara mer estetiska än användbara i hans yrke, vilket jag finner vara en intressant skillnad mellan de två boxarna. En av dem är ett optimerat vapen med livsfarlig teknik, medan den andre är ett snyggt vapen med sämre prestanda.
Jag förmodar att jag inkluderade stycket eftersom det belyser en del i graden av professionalism. Ward är professionell i andra hänseenden, men i slagteknik och slagkraft är han det inte i en jämförelse med Sergey.
Wards fotarbete var exempelvis ett av de bästa i världen, för några år sedan. Många underskattar fotarbetets betydelse för en fighter. Man kan se detta även i djurvärlden. Kattens totala dominans över råttan handlar f.f.a. om ett bättre fotarbete. Om nu Ward lyckats få liv i sina fötter igen som det ryktas, så kommer Kovalev förmodligen slå hål i luften igenom hela fighten, vilket bl.a. visar en fördel med att satsa på den färdigheten.
.