Riktigt dåligt av poängdomarna, Badou vann klart. Periban flaxade runt i ringen och fick inget effektivt uträttat. Badou är väl kanske inte den mest spännande actionfightern men han gjorde det effektivt och disciplinerat, dominerade trots att han var mindre aktiv.
Har fått en liten feeling att Garcia kommer ta detta. Hypen runt Mathysse har överdrivits en del tycker jag. Han knockade Peterson visst, men fram till det var ju fighten jämn. Han har ju inga riktigt övertygande segrar mot nåt stort namn, även om man kan tycka att han besegrade både Judah och Devon. Ska man vara ärlig så har Mathysse en del brister. Fantastisk KO-Power, absolut, men han är inte bra på att skära av ringen. Och när han attackerar så lutar han sig in med hakan farligt upp i vädret och att luta sig in, squared up, det är livsfarligt mot en puncher som Garcia. Mathysse är lite grann som en bättre version av Randall Bailey. Har hört många gånger hur folk från Philly säger att Garcia är en underskattad puncher, han har ett riktigt bra nyp. Dessutom är han en av de bästa i gamet på att "slå med dig", att kontra mitt i din egen slagsekvens. Så om Danny kan stå i Mathysses räckvid och fyra av en krok när Matthysse vräker sig framåt så kan det ta slut. Dessutom tycker jag Mathysse har sett lite nervig och obekväm ut senaste dagarna medan Garcia verkar trivas. Jag hoppas på Mathysse men tror tyvärr Garcia har en bra chans att knipa det. Hoppas bara det blir en riktig holmgång!
Precis som Mathysses förmåga har överskattats så har man överdrivit Canelos kondis-problem. Jag ser inte att han har så stora problem med orken. Ser man fighten mot Mosley tex så har han ett hyfsat tempo även i sista ronderna, drar combos fighten igenom. Det är bara det att Canelo boxas som Cotto ungefär, med mkt tålamod och i spurter. Det är svårt att ändra. I Trout-fighten såg han lite sliten ut på slutet men det var väl open scoring i den fighten? Alltså gick han på säkerhet i slutet, han visste att segern var hans bara han stod på fötterna. Alltså boxade han avvaktande då. Men visst, han var dessutom hårt träffad i kroppen i den fighten och det tar på krafterna nåt fruktansvärt. Det betyder inte att Canelo är klen i kroppen, ett bra placerat kroppsslag räcker för att ändra matchbilden i en hel fight för vem som helst och där fick Trout in en hel del i kroppen, oavsett vad Floyd Sr säger.
Inte alla fighters har den typen av motor i kroppen som gör att man kan ösa i 12 ronder. Jag kommer bara på 4 fighters som aldrig blir/blivit riktigt trötta; Floyd, Henry Armstrong, Aaron Pryor och the one and only Harry Greb. Floyd boxar ju på ett sätt som kombinerat med hans hårda träning gör att han kan undvika den värsta utmattningen; avslappnad, ett slag i taget, och inte inblandad i några slug-outs. Dessutom är Floyd en mästare på att maskera när han är trött eller skakad. Frågan är nu då ifall Canelo blir trött i fighten, kan Floyd utnyttja det? Kommer han attackera eller blir det pot-shots som vanligt?
Jag tycker Canelo boxade väldigt moget mot Trout (det har han visserligen alltid gjort) och vissa av de kvaliteterna kan bli betydelsefulla mot Floyd. De flesta som ska möta Floyd vill bara gå in och köra över honom, men det går inte. Om de lyckas komma in så kommer de för nära och där kväver Floyd deras boxning. Han rullar, duckar, vrider å vänder och har full koll på allt i närkamp. Ligger de för långt ifrån så blir de prickade hela natten (se Guerrero).
Sättet att lyckas mot Floyd är intelligent press, så som Cotto gjorde under sekvenser av deras fight och som Castillo gjorde. Cotto höll dock inte hela fighten. Canelo visade upp en bra smart boxning mot Trout, även om jag personligen tycker fighten var jämnare än vad domslutet sa. Det är inte lätt att möta en skicklig teknisk southpaw som dessutom är stor och kommer in med sitt livs seger i ryggen. En viktig ingrediens i arsenalen mot Floyd är jabben, man såg det hos De La Hoya och Cotto. Canelo har en utmärkt jabb när han använder den. Dessutom kan han detta med intelligent press, han gjorde det mot Trout.
Canelo slår på ett sätt som syns väl, det blir jubel från publiken och domarna kan påverkas. Se på några av hans combos, han sträcker verkligen ut slagen i sin maximala längd, använder varje cm av armen och räckvidden. Detta tillsammans med att han är förmodligen den bästa i gamet idag på att just slå i kombinationer, kommer göra denna fight riktigt intressant. Han har en lång tung vänster mot kroppen och kan han landa den ordentligt så blir det en jobbig kväll för Floyd.
Jag var personligen överraskad att denna fight blev av nu, trodde Canelo skulle ta några fighter till innan. Men bra att det händer, så inte Floyds handpicking (som han ju själv erkänner nu) fortsätter.
Floyd vet vi ju alla vad han kan, frågan är när han blir gammal? Kan det bli inatt? Hade det kämpigt mot en halv-shot Cotto och Guerrero är ju inte någon topfighter ändå. Han anpassar sig bra till åldern, inte samma studs i benen så han står stilla mer och prickskjuter med mer kraft. Hur länge håller händerna? De senaste åren har ju Floyd bara boxat en gång/år, att nu vid 36 års ålder plötsligt boxa igen efter några månader och med en sargad hand, hur kommer kroppen reagera? Det räcker att Floyd har en off-night så är nollan i förlustkolumnen väck.
Tänk på en sak till innan ni satsar era pengar. Om fighten är jämn hos poängdomarna, var ligger framtiden? Floyd är 36 år, inte många år kvar av karriären och han har trots allt inte många fans. Intresset är stort när han fightas, men hur många är egentligen hans fans? Canelo är 23, från Mexico och är på väg att bli en av de mest populära boxarna där genom tiderna efter Chavez Sr och Ruben Olivares. Skulle han slå Floyd så kan ni ju tänka vilken status grabben får. Sånt ska ju inte spela roll i en fight men det vore ju naivt att tro att det inte påverkar folk.
Jag går emot de flesta och tippar Garcia på KO och Canelo på poäng. Förmodligen så kommer jag ha fel och då har jag skrivit allt detta i onödan. Fan! Hursomhelst så är det upplagt för en retur mellan Floyd och Canelo sen.