Citat:
Ursprungligen postat av AIFare
Jag försöker inte ta parti för Pacquiao, men Floyd framstår ju knappast som någon som försöker "rensa upp" sporten.
Fast jag tror alla elitidrottare idag (i de grenar/sporter som det finns mycket pengar i) är dopade, det enda som skiljer dom som inte åker dit från de som gör det är hur skickliga deras läkare är, samt tur.
Om man vill lösa problemet skall man köra "olympic style testing" året om på alla utövare som tjänar pengar på sin sport. Men vi får nog acceptera de här halvhjärtade försöken att lösa problemen (som enligt Conte är helt värdelösa när det gäller att ta fast de skickligaste läkarnas adepter).
Jag håller med om att Floyd aldrig riktigt försökt att rensa upp sporten. Det han däremot gjort är att han har lyft fram frågan. Han har fått boxningsvärlden att verkligen snacka om dopning men vad grundar du på att ALLA elitidrottare är dopade? Att dra alla över en kam funkar ju inte. Det kommer alltid finnas en del i värdstoppen inom alla sporter som är dopade men absolut inte alla.
Tyvärr går det inte att lösa problemet.
Olympic style testing året om är givetvis det absolut bästa sättet i och med att fler fuskare åker dit men dopade idrottsmän som lyckas komma undan kommer det ändå finnas. Det finns många sätt att se till att du inte fastnar oavsett hur ofta du testas. Ju bättre tester desto bättre blir fuskarna och fuskarna ligger hela tiden en steg före.
Visst har Conte rätt i mycket det han säger men man ska också komma ihåg att den mannen som var grundaren av BALCO som blev den största dopningskandalen genom alla tider med Marion Jones i spetsen är mycket väl medveten om att problemet inte försvinner. Conte tillverkade till exempel designer steroider som gjorde att Marion Jones aldrig åkte fast i något dopningstest trots att hon testades året om i flera år. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om han fortfarande tillverkar designer steroider.
Jag gillar inte Conte och förstår verkligen inte varför det finns idrottsmän idag på allra högsta nivå som väljer att jobba med honom. Det blir väldigt misstänksamt när idrottsmän plötsligt börjar få kosttillskott av Vicor Conte....hur smart är det på en skala?