Att slå en ren uppercut med främre handen är inte lätt, det blir naturligare att slå en "semi-hook", en lång krok/uppercut i 45 graders vinkel som Mr Briscoe så korrekt beskrev. En ren uppercut från din främre hand ställer dig oftast i fel vinkel med kroppen och du får inte samma kraft, samt att du får sämre balans och är därför sårbar framförallt för en kontring med vänsterkrok. Men slaget går naturligtvis att slå.
Jag får väl instämma, JMM gör det bäst idag. Och han gör det faktiskt i en ganska rak vinkel vilket är lite ovanligt.
En som var riktigt bra på dessa, oavsett vilken hand han valde att gå främst med var Prince Naseem. Han piskade ofta in långa uppercuts med främre hand.
DeLaHoya gjorde det snyggt, väldigt långa uppercuts med vänstern.
Joe Louis visste hur man gjorde, precis som min G.O.A.T., Sugar Ray Leonard.
En ung Tyson var bra på det med sin favorit-combo, vänsterkrok mot kropp, vänster uppercut mot näsroten.
Två andra som också gjorde det bra var två av mina stora favoriter under 90-talet, Michael Carbajal och Johnny Tapia. Tapia gjorde det lite oftare men de hade samma rörelse; framför motståndaren tog de ett blixtsnabbt steg åt höger och vinklade upp sin kropp så de nästan hamnade på utsidan av motståndarens synfält på vänster sida. Där kunde de sen dra in vänster uppercut och även krok utan att riskera att bli kontrade i samma utsträckning som om de hade dragit iväg slagen i den normala positionen framför motståndaren. Kolla Carbajal i hans superfight mot Chiquita Gonzales, tror det var i rond 7 så ser ni ett bra exempel, uppercut/krok.
Men får jag plocka en som hade alla slag i sin arsenal och då även en främre uppercut så tar jag en av tidernas mest tekniskt fulländade boxare, en all-time topp 20 P4P: Ricardo "Finito" Lopez. Hans boxning är som en lärobok många gånger, det är svårt att hitta svagheter. Hans storlek var hans förbannelse.
http://www.youtube.com/watch?v=fQfc58XeQXQ Se vid 3:05, stackars Ala Villamor går på en perfect främre uppercut, 10 and out. För övrigt så hade han Nacho som tränare precis som JMM, han lär sina boxare väl.