Du menar väl inte på allvar att Pacquiao redan är ATG top10?
Visst, Pacquiao inledde sin karriär i jr fly men det var för att han fortfarande var ett "barn".
Hans riktiga karriär hade sin början i super bantam (122lbs) och hans bästa klass var super feather (130lbs).
Marco A Barrera har han visserligen besegrat två gånger (imponerande) men andra vinsten kom 07 då barrera kom från en förlust och var påväg utför snabbt.
Mot Morales har han 2-1. Alla tre gångerna kom Morales från en förlust, och man kan inte påstå annat än att Morales var på dekis. Han gick 1-5 sista 6 matcherna, enda vinsten mot Pacquiao.
Morales är en ATG fighter dock ska erkännas.
Matcherna mot JMM vill jag knappt ta upp. Enligt mig själv och väldigt många andra (bland annat världens största Pacquiao fan, boxningsanalytikern Ronnie Nathanielsz) förlorade Pacquiao bägge trots flertalet nedslagningar.
Dock fick han på papperet en vinst och en oavgjord här.
Efter detta kommer Pacquiaos rush som gjorde honom välkänd bland "average joe" och utsedd till en av de bästa genom tiderna.
Vinst mot De La Hoya som totalt dränerade sig själv och vägde in flera lbs under weltergränsen. Även Freddie Roach erkänner att De La Hoya var helt slutkörd och bad Manny att köra hårt direkt. Vad vi såg var en patetisk Oscar som knappt fick iväg ett slag.
Sedan kommer knocken mot Hatton. En kille som tappat mycket av sina skills och som boxades bedrövligt efter ett kaosartat camp. Visst hade Pacquiao krossat Hatton även i sin prime, men själv blev jag lite besviken.
Sedan Pacquiaos enligt mig enda imponerande vinst sedan Morales 2. (jmm 2 om man räknar den vinsten)
Han går in och kör över Cotto. Oväntat enligt mig. Dock vet vi alla att det inte var en prime Cotto, men väldigt imponerande likväl.
En väldigt stabil vinst.
Sedan debaclet vi alla skådade sist mot en Clottey som drabbats av rännskita. Patetisk match en stilmässigt "a walk in the park".
Förövrigt Pacquiaos första match mot en fighter som vägde in på 147lbs.
Lägg till att Pacquiao har 3 förluster och 2 oavgjorda under sin karriär.
Han har vunnit titlar från 122lbs till 140lbs (räknar inte några jävla catchweight diamantbälten).
Han kan påstås ha duckat tre fighters som hade ställt till ordentliga bekymmer för honom.
Zahir Raheem som körde över Morales totalt och ville möta Pacquiao. Mannys team tackade nej och mötte istället just Morales som matchen innan förlorat klart mot Raheem.
Shane Mosley som jagat en fight med Pacquiao ett bra tag nu.
Roach svar?
Citat:
Pacquiao’s trainer, Freddie Roach, said, “Shane came to the gym twice to ask me to let him fight Manny…I told him ‘no’ both times, and both times for the same two reasons: First, there isn’t enough money there, and second, you’re too good a fighter.”
Roach har dock gått med på att "kanske" fighta mot Mosley om han gick med på en catchweight på 143lbs.
Slutligen har vi Mayweather.
Pacquiao kunde haft den fighten istället för Mosley. Han fick igenom sina krav gentemot Mayweather men fighten föll ihop på en punkt där Mayweather hade ett krav. "random usada drug testing procedure" upp till fightnight.
Pacquiao går inte med på detta (trots att hans camp sagt flera gånger att det inte är några problem).
Pac vill INTE ha några tester utöver före deras camp börjar och efter fighten.
Floyd kompromissade och sa 14 dagar före som cutoff (Roach sa först ett par dagar var tillräckligt) men detta dög inte heller.
Ursäkterna har varit många. Allt ifrån att han är rädd för nålar, till att han förlorade fighten mot Morales pga ett blodtest till det senaste; Att Mayweather förlorar mindre andel blod jämfört med sin vikt jämfört med Pacquiao. Suck.
Detta är inte första gången team Pacquiao har ursäkter. De har alltid en ursäkt.
När Manny gick oavgjort mot JMM i deras första möte, vad tror ni ursäkten var?
Jo.. Manny hade blåsor på fötterna och det kliade. Därför vann han inte.
-----
Med tanke på dessa fakta är jag lite fundersam till varför folk talar om Pacquiao som top10 genom tiderna.
Varför folk gnäller på att Mayweather duckar hit och dit.
Varför alla är så otroligt imponerade utav Mannys run på catchweight fighter mot långtifrån prime motstånd. De har systematiskt använt en taktik att dränera motståndare som får fokusera mer på att klara vikten än att förbereda sig optimalt.
Har Pacquiao en mer imponerande karriär än Mayweather?
Vid dagens datum JA!
Är han en roligare fighter än May?
En majoritet svarar nog JA!
Pac var bäst på 130lbs, likaså Mayweather.
Men vem har duckat flest motståndare?
Jag svarar Pacquiao.
Den enda jag på rak arm kan påstå att Mayweather duckat är Margarito. Annars får ni gärna ge exempel på vilka han borde mött.
Men besegrar Mayweather Mosley samt Pacquiao. Då är han enligt mig klart före Pacquiao i snacket om P4P bäst genom tiderna ranken.
De har båda gjort en liknande resa. Båda har duckat.
Skillnaden är att Mayweather är obesegrad och faktiskt är en bättre fighter (detta kan komma att motbevisas, men han är favorit mot Pacquiao av en anledning)
Kort sagt. Jag tycker varken Pacquiao eller Mayweather visat upp något som ger dem en plats top10 genom tiderna. Det är enligt mig lite oförskämt mot den gamla tidens boxare.
Låt oss bara hoppas att vi får se ett triangelmöte mellan Mosley, Mayweahter och Pacquiao.
De behöver varandra för att cementera och avgöra hur de står genom historien.
Vi som boxningsentusiaster behöver och FÖRTJÄNAR detta.
* Notera att jag respekterar dig och dina kunskaper väldigt mycket AIF.. Detta är inte menat som ett aggresivt påhopp, snarare en beskrivning hur jag ser på saken.
Edit: Vill förtydliga vad jag menar ang Pacquiaos "riktiga karriär".
Han byggde upp sig och lärde sig sitt yrke i proffsringen. Han var en snorunge och inte alls dominant i 112lbs.
Hann vann titeln mot en tveksam fighter, i en fight han låg under fram till 8:e ronden.
Han blev sedan även utslagen när han försvarade samma titel.
Samtidigt byggde Mayweather upp sig som amatör i cirkus samma ålder. Han tävlade mellan 112-125lbs och fick ett record på 84 vinster och 6 förluster.
De har jobbat sig upp och byggt upp sin kropp från jämförbart samma utgångspunkt.
Visst är Pacquiao 3 cm kortare, men de har gjort samma resa p4p.