2010-04-28, 23:49
Medlem
nickoruts avatar
Nu är det fan nära! Mosley-Mayweather jr!

Riktigt, riktigt intressant match. Jag hade räknat ut Mosley mot Margarito men efter den fighten känns det betydligt mer öppet. Dock är jag ganska övertygad om att Money kommer dominera matchen stort. Money har helt enkelt för bra försvar och är för nsabb för Mosley. Jag kan tänka mig en matchbild där Mosley trycker på utan att träffa och mayweather prickar honom med den raka högern om och om igen.

Jag tycker dessutom det känns som om money börjar bli sugen på att ta sig an de bästa nu för att ÄNTLIGEN vilja bevisa sin storhet.

Ska bli riktigt kul!

Vad tror ni experter om matchen?
Citera
2010-04-29, 09:22
Medlem
AIFares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Nu är det fan nära! Mosley-Mayweather jr!

Riktigt, riktigt intressant match. Jag hade räknat ut Mosley mot Margarito men efter den fighten känns det betydligt mer öppet. Dock är jag ganska övertygad om att Money kommer dominera matchen stort. Money har helt enkelt för bra försvar och är för nsabb för Mosley. Jag kan tänka mig en matchbild där Mosley trycker på utan att träffa och mayweather prickar honom med den raka högern om och om igen.

Jag tycker dessutom det känns som om money börjar bli sugen på att ta sig an de bästa nu för att ÄNTLIGEN vilja bevisa sin storhet.

Ska bli riktigt kul!

Vad tror ni experter om matchen?
Visst tror jag Mayweather vinner, men jag vill så gärna att Mosley ska vinna att jag inte riktigt vill följa min egen logik.

Mayweather vinner ett jämnt men rättvist domslut (ala DLH), blir nog en lite mer underhållande fight än DLH fighten dock, men det lämnar också Mosley mer öppen o han kommer bli träffad.
Citera
2010-04-29, 14:04
Medlem
nickoruts avatar
Varför ogillar du Mayweather så mycket egentligen? I ringen tycker inte jag det finns någon fighter som imponerar mer. Mosley är grym och har alltid varit det, men han kan absolut ta en förlust mot Floyd medan Floyds hela karriär raseras om han förlorar mot Mosley.

Att Floyd duckar fighter (vilket är överdrivet) och är kaxig (vilket lär vara skådespel) förtar inte faktumet att han OM han vinner mot Mosley och eventuellt mot Pac måste han väl räknas som en av de bästa p4p någonsin. Det är alltid kul att se legender skapas.

edit: Eller jag förstår varför du ogillar mayweather och har läst hela tråden (underbar läsning rakt igenom tack vare "experterna), men det jag menar är att Mosley vid 37 års ålder inte känns värdig att spräcka floyds förlustnolla eftersom man då kan konstatera att floyd är/var en svårt överskattad fighter och det vill man ju inte.
Senast redigerad av nickorut 2010-04-29 kl. 14:09.
Citera
2010-04-29, 15:09
Medlem
AIFares avatar
Citat:
Varför ogillar du Mayweather så mycket egentligen? I ringen tycker inte jag det finns någon fighter som imponerar mer. Mosley är grym och har alltid varit det, men han kan absolut ta en förlust mot Floyd medan Floyds hela karriär raseras om han förlorar mot Mosley.

Att Floyd duckar fighter (vilket är överdrivet) och är kaxig (vilket lär vara skådespel) förtar inte faktumet att han OM han vinner mot Mosley och eventuellt mot Pac måste han väl räknas som en av de bästa p4p någonsin. Det är alltid kul att se legender skapas.

edit: Eller jag förstår varför du ogillar mayweather och har läst hela tråden (underbar läsning rakt igenom tack vare "experterna), men det jag menar är att Mosley vid 37 års ålder inte känns värdig att spräcka floyds förlustnolla eftersom man då kan konstatera att floyd är/var en svårt överskattad fighter och det vill man ju inte.
Jag ogillar Floyd jnr då jag inte gillar hans personlighet. Dessutom är han ju en "safety first" boxare, och dom blir sällan populära. Dock har jag (som du kanske sett tidigare i tråden) inget emot hans boxning, han är en fantastisk boxare, inget snack om det.

Jag ogillar att han undviker boxare som är allt för stora hot. Under hela hans karriär har han aldrig varit underdog, vilket jag tycker säger en hel del om hans matchningar.

Han har aldrig mött en vid tillfället top 10 p4p boxare i dennes rätta viktklass, Hatton gick upp i WW för deras match där han en gång tidigare boxats o då sett bedrövlig ut, JMM gick upp 2 klasser.

Skulle han slå Mosley och Pac skulle han hoppa upp ordentligt "p4p all time", men då måste han också göra något han aldrig gjord förut, 2 gånger. Och även om han vinner dessa matcher kommer han knappast up top 10 "p4p all time".

Pacquiao o andra sidan är redan där.

Jag tycker nog inte det finns någon boxare i världen som förtjänar mer att spräcka Floyds nolla än Mosley. Mosley är en underbar snubbe som inte undviker någon eller snackar skit. Trots det har han aldrig riktigt slagit igenom på det sättet Floyd o Pac har.
Citera
2010-04-29, 15:32
Medlem
nickoruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIFare
Jag ogillar Floyd jnr då jag inte gillar hans personlighet. Dessutom är han ju en "safety first" boxare, och dom blir sällan populära. Dock har jag (som du kanske sett tidigare i tråden) inget emot hans boxning, han är en fantastisk boxare, inget snack om det.

Jag ogillar att han undviker boxare som är allt för stora hot. Under hela hans karriär har han aldrig varit underdog, vilket jag tycker säger en hel del om hans matchningar.

Han har aldrig mött en vid tillfället top 10 p4p boxare i dennes rätta viktklass, Hatton gick upp i WW för deras match där han en gång tidigare boxats o då sett bedrövlig ut, JMM gick upp 2 klasser.

Skulle han slå Mosley och Pac skulle han hoppa upp ordentligt "p4p all time", men då måste han också göra något han aldrig gjord förut, 2 gånger. Och även om han vinner dessa matcher kommer han knappast up top 10 "p4p all time".

Pacquiao o andra sidan är redan där.

Jag tycker nog inte det finns någon boxare i världen som förtjänar mer att spräcka Floyds nolla än Mosley. Mosley är en underbar snubbe som inte undviker någon eller snackar skit. Trots det har han aldrig riktigt slagit igenom på det sättet Floyd o Pac har.

Jag förstår precis hur du menar och missförstå mig inte. Klart Mosley är "värdig" att spräcka floyds nolla men det jag menar är att om floyd är så bra som han själv och många hävdar så SKA inte Mosley kunna skaka honom. Och jag föredrar, för boxningens skull, att han är precis så bra som han själv säger och att Pac är precis så bra som det verkar och de får mötas. Om Mosley tar floyd så försvinner, enligt mig, en dimension av den heta boxningsscenen som idag finns i weltervikten.

Sen håller inte jag med om att Pac ska rankas högre än Mayweather (ännu). Han är en fantastisk boxare som med speed och power klarar av att gå upp viktklass efter viktklass och spotta ut 90 slag per rond i 12 ronder (om motståndaren inte slår tillbaks) och han verkar inte ducka någon motståndare förutom möjligtvis just floyd men det kan diskuteras vad som egentligen hände där.

Nu är jag ganska övertygad om att du kan boxning mycket bättre än mig men jag förstår inte varför du vill räkna pacman som top 10 p4p någonsin med de meriter han har i dagsläget. Pacman är GRYM, inget snack om saken men det känns som han varit den boxaren han är idag i vadå? 4-5 fighter? Segern mot Cotto är ruskigt imponerande, inte minst hur han tog den, men inget som ska sätta honom top 10 p4p. Clottey hade ingen chans mot Pac, varken på förhand eller i ringen, DLH var långt ifrån sin prime och Hatton en nolla (nåja). Mot Marquez blev han ju (minst sagt) pressad och vilka mer har han egentligen mött?

Missförstå mig inte nu. Jag är ett stort fan av Pacman men jag förstår inte riktigt vad som gör att boxningskunniga som du själv rankar honom så fruktansvärt högt i ett historiskt perspektiv redan nu. Han har, enligt mig mycket att bevisa.

Han MÅSTE helt enkelt möta Floyd. Det är också därför jag håller på Floyd mot Mosely för att jag dör som en olycklig människa om den fighten aldrig händer...
Citera
2010-04-29, 15:51
Medlem
AIFares avatar
Citat:
Jag förstår precis hur du menar och missförstå mig inte. Klart Mosley är "värdig" att spräcka floyds nolla men det jag menar är att om floyd är så bra som han själv och många hävdar så SKA inte Mosley kunna skaka honom. Och jag föredrar, för boxningens skull, att han är precis så bra som han själv säger och att Pac är precis så bra som det verkar och de får mötas. Om Mosley tar floyd så försvinner, enligt mig, en dimension av den heta boxningsscenen som idag finns i weltervikten.
Här håller jag absolut med dig, hypen kring Mayweather försvinner o Mosley är o kommer aldrig vara ett lika stort namn. Så för sportens uppmärksamhet är det bra.

Citat:
Sen håller inte jag med om att Pac ska rankas högre än Mayweather (ännu). Han är en fantastisk boxare som med speed och power klarar av att gå upp viktklass efter viktklass och spotta ut 90 slag per rond i 12 ronder (om motståndaren inte slår tillbaks) och han verkar inte ducka någon motståndare förutom möjligtvis just floyd men det kan diskuteras vad som egentligen hände där.

Nu är jag ganska övertygad om att du kan boxning mycket bättre än mig men jag förstår inte varför du vill räkna pacman som top 10 p4p någonsin med de meriter han har i dagsläget. Pacman är GRYM, inget snack om saken men det känns som han varit den boxaren han är idag i vadå? 4-5 fighter? Segern mot Cotto är ruskigt imponerande, inte minst hur han tog den, men inget som ska sätta honom top 10 p4p. Clottey hade ingen chans mot Pac, varken på förhand eller i ringen, DLH var långt ifrån sin prime och Hatton en nolla (nåja). Mot Marquez blev han ju (minst sagt) pressad och vilka mer har han egentligen mött?

Missförstå mig inte nu. Jag är ett stort fan av Pacman men jag förstår inte riktigt vad som gör att boxningskunniga som du själv rankar honom så fruktansvärt högt i ett historiskt perspektiv redan nu. Han har, enligt mig mycket att bevisa.

Han MÅSTE helt enkelt möta Floyd. Det är också därför jag håller på Floyd mot Mosely för att jag dör som en olycklig människa om den fighten aldrig händer...
Här ser jag att du fortfarande har mycket att lära.
Pacquiao började sin karriär i flugvikt där hanockså tog WBC titeln, sedan har han gått från klass till klass där han slagit alla dom bästa. Pacquiaos stora segrar började långt innan weltervikts karriär, segrarna mot Barrera, Morales är hans största om man bortser Cotto o det faktum att han gick upp så mycket i vikt för det. Och han är fortfarande den enda som slagit Hatton i jnr weltervikt.
Vad Pacquiao har gjort i ringen kan endast jämföras med en boxare som Armstrong då han gett bort så mycket i vikt.

Pacs stora hinder historiskt är väl snarrare dopingtesterna, än vad han gjort i ringen.
Senast redigerad av AIFare 2010-04-29 kl. 15:53.
Citera
2010-04-29, 16:38
Medlem
nickoruts avatar
Jag har, som du riktigt påpekar, mycket att lära det är därför jag älskar denna tråd.

Menar du att även om Floyd och Pac skulle mötas och Floyd skulle vinna (som du verkar tro i tidigare inlägg i alla fall) så skulle Manny vara en bättre p4p fighter för att han började på en lägre viktklass?

Jag tycker inte man ska underskatta Floyds legacy om han slår Mosley som inte verkar allt för biten av tidens tand.

Men allt förutsätter förstås att Pac möter Floyd en vacker dag som sagt.

Finns det någon annan boxare som du ser det som kan blanda sig i best p4p som du ser det eller handlar det om Floyd vs Pac?
Citera
2010-04-29, 16:52
Medlem
fugus avatar
Du menar väl inte på allvar att Pacquiao redan är ATG top10?

Visst, Pacquiao inledde sin karriär i jr fly men det var för att han fortfarande var ett "barn".
Hans riktiga karriär hade sin början i super bantam (122lbs) och hans bästa klass var super feather (130lbs).

Marco A Barrera har han visserligen besegrat två gånger (imponerande) men andra vinsten kom 07 då barrera kom från en förlust och var påväg utför snabbt.

Mot Morales har han 2-1. Alla tre gångerna kom Morales från en förlust, och man kan inte påstå annat än att Morales var på dekis. Han gick 1-5 sista 6 matcherna, enda vinsten mot Pacquiao.
Morales är en ATG fighter dock ska erkännas.

Matcherna mot JMM vill jag knappt ta upp. Enligt mig själv och väldigt många andra (bland annat världens största Pacquiao fan, boxningsanalytikern Ronnie Nathanielsz) förlorade Pacquiao bägge trots flertalet nedslagningar.
Dock fick han på papperet en vinst och en oavgjord här.

Efter detta kommer Pacquiaos rush som gjorde honom välkänd bland "average joe" och utsedd till en av de bästa genom tiderna.
Vinst mot De La Hoya som totalt dränerade sig själv och vägde in flera lbs under weltergränsen. Även Freddie Roach erkänner att De La Hoya var helt slutkörd och bad Manny att köra hårt direkt. Vad vi såg var en patetisk Oscar som knappt fick iväg ett slag.

Sedan kommer knocken mot Hatton. En kille som tappat mycket av sina skills och som boxades bedrövligt efter ett kaosartat camp. Visst hade Pacquiao krossat Hatton även i sin prime, men själv blev jag lite besviken.

Sedan Pacquiaos enligt mig enda imponerande vinst sedan Morales 2. (jmm 2 om man räknar den vinsten)
Han går in och kör över Cotto. Oväntat enligt mig. Dock vet vi alla att det inte var en prime Cotto, men väldigt imponerande likväl.
En väldigt stabil vinst.

Sedan debaclet vi alla skådade sist mot en Clottey som drabbats av rännskita. Patetisk match en stilmässigt "a walk in the park".
Förövrigt Pacquiaos första match mot en fighter som vägde in på 147lbs.

Lägg till att Pacquiao har 3 förluster och 2 oavgjorda under sin karriär.
Han har vunnit titlar från 122lbs till 140lbs (räknar inte några jävla catchweight diamantbälten).

Han kan påstås ha duckat tre fighters som hade ställt till ordentliga bekymmer för honom.

Zahir Raheem som körde över Morales totalt och ville möta Pacquiao. Mannys team tackade nej och mötte istället just Morales som matchen innan förlorat klart mot Raheem.

Shane Mosley som jagat en fight med Pacquiao ett bra tag nu.
Roach svar?

Citat:
Pacquiao’s trainer, Freddie Roach, said, “Shane came to the gym twice to ask me to let him fight Manny…I told him ‘no’ both times, and both times for the same two reasons: First, there isn’t enough money there, and second, you’re too good a fighter.”

Roach har dock gått med på att "kanske" fighta mot Mosley om han gick med på en catchweight på 143lbs.

Slutligen har vi Mayweather.
Pacquiao kunde haft den fighten istället för Mosley. Han fick igenom sina krav gentemot Mayweather men fighten föll ihop på en punkt där Mayweather hade ett krav. "random usada drug testing procedure" upp till fightnight.
Pacquiao går inte med på detta (trots att hans camp sagt flera gånger att det inte är några problem).
Pac vill INTE ha några tester utöver före deras camp börjar och efter fighten.
Floyd kompromissade och sa 14 dagar före som cutoff (Roach sa först ett par dagar var tillräckligt) men detta dög inte heller.

Ursäkterna har varit många. Allt ifrån att han är rädd för nålar, till att han förlorade fighten mot Morales pga ett blodtest till det senaste; Att Mayweather förlorar mindre andel blod jämfört med sin vikt jämfört med Pacquiao. Suck.

Detta är inte första gången team Pacquiao har ursäkter. De har alltid en ursäkt.
När Manny gick oavgjort mot JMM i deras första möte, vad tror ni ursäkten var?

Jo.. Manny hade blåsor på fötterna och det kliade. Därför vann han inte.

-----

Med tanke på dessa fakta är jag lite fundersam till varför folk talar om Pacquiao som top10 genom tiderna.
Varför folk gnäller på att Mayweather duckar hit och dit.
Varför alla är så otroligt imponerade utav Mannys run på catchweight fighter mot långtifrån prime motstånd. De har systematiskt använt en taktik att dränera motståndare som får fokusera mer på att klara vikten än att förbereda sig optimalt.

Har Pacquiao en mer imponerande karriär än Mayweather?
Vid dagens datum JA!

Är han en roligare fighter än May?
En majoritet svarar nog JA!

Pac var bäst på 130lbs, likaså Mayweather.

Men vem har duckat flest motståndare?
Jag svarar Pacquiao.
Den enda jag på rak arm kan påstå att Mayweather duckat är Margarito. Annars får ni gärna ge exempel på vilka han borde mött.

Men besegrar Mayweather Mosley samt Pacquiao. Då är han enligt mig klart före Pacquiao i snacket om P4P bäst genom tiderna ranken.
De har båda gjort en liknande resa. Båda har duckat.
Skillnaden är att Mayweather är obesegrad och faktiskt är en bättre fighter (detta kan komma att motbevisas, men han är favorit mot Pacquiao av en anledning)

Kort sagt. Jag tycker varken Pacquiao eller Mayweather visat upp något som ger dem en plats top10 genom tiderna. Det är enligt mig lite oförskämt mot den gamla tidens boxare.

Låt oss bara hoppas att vi får se ett triangelmöte mellan Mosley, Mayweahter och Pacquiao.
De behöver varandra för att cementera och avgöra hur de står genom historien.
Vi som boxningsentusiaster behöver och FÖRTJÄNAR detta.

* Notera att jag respekterar dig och dina kunskaper väldigt mycket AIF.. Detta är inte menat som ett aggresivt påhopp, snarare en beskrivning hur jag ser på saken.

Edit: Vill förtydliga vad jag menar ang Pacquiaos "riktiga karriär".
Han byggde upp sig och lärde sig sitt yrke i proffsringen. Han var en snorunge och inte alls dominant i 112lbs.
Hann vann titeln mot en tveksam fighter, i en fight han låg under fram till 8:e ronden.
Han blev sedan även utslagen när han försvarade samma titel.

Samtidigt byggde Mayweather upp sig som amatör i cirkus samma ålder. Han tävlade mellan 112-125lbs och fick ett record på 84 vinster och 6 förluster.

De har jobbat sig upp och byggt upp sin kropp från jämförbart samma utgångspunkt.
Visst är Pacquiao 3 cm kortare, men de har gjort samma resa p4p.
Senast redigerad av fugu 2010-04-29 kl. 17:06.
Citera
2010-04-29, 22:11
Medlem
tom-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu

Visst, Pacquiao inledde sin karriär i jr fly men det var för att han fortfarande var ett "barn".
Hans riktiga karriär hade sin början i super bantam (122lbs) och hans bästa klass var super feather (130lbs).

Marco A Barrera har han visserligen besegrat två gånger (imponerande) men andra vinsten kom 07 då barrera kom från en förlust och var påväg utför snabbt.

Mot Morales har han 2-1. Alla tre gångerna kom Morales från en förlust, och man kan inte påstå annat än att Morales var på dekis. Han gick 1-5 sista 6 matcherna, enda vinsten mot Pacquiao.
Morales är en ATG fighter dock ska erkännas.

Matcherna mot JMM vill jag knappt ta upp. Enligt mig själv och väldigt många andra (bland annat världens största Pacquiao fan, boxningsanalytikern Ronnie Nathanielsz) förlorade Pacquiao bägge trots flertalet nedslagningar.
Dock fick han på papperet en vinst och en oavgjord här.

Efter detta kommer Pacquiaos rush som gjorde honom välkänd bland "average joe" och utsedd till en av de bästa genom tiderna.
Vinst mot De La Hoya som totalt dränerade sig själv och vägde in flera lbs under weltergränsen. Även Freddie Roach erkänner att De La Hoya var helt slutkörd och bad Manny att köra hårt direkt. Vad vi såg var en patetisk Oscar som knappt fick iväg ett slag.

Sedan kommer knocken mot Hatton. En kille som tappat mycket av sina skills och som boxades bedrövligt efter ett kaosartat camp. Visst hade Pacquiao krossat Hatton även i sin prime, men själv blev jag lite besviken.

Sedan Pacquiaos enligt mig enda imponerande vinst sedan Morales 2. (jmm 2 om man räknar den vinsten)
Han går in och kör över Cotto. Oväntat enligt mig. Dock vet vi alla att det inte var en prime Cotto, men väldigt imponerande likväl.
En väldigt stabil vinst.

Sedan debaclet vi alla skådade sist mot en Clottey som drabbats av rännskita. Patetisk match en stilmässigt "a walk in the park".
Förövrigt Pacquiaos första match mot en fighter som vägde in på 147lbs.

Lägg till att Pacquiao har 3 förluster och 2 oavgjorda under sin karriär.
Han har vunnit titlar från 122lbs till 140lbs (räknar inte några jävla catchweight diamantbälten).

Han kan påstås ha duckat tre fighters som hade ställt till ordentliga bekymmer för honom.

Zahir Raheem som körde över Morales totalt och ville möta Pacquiao. Mannys team tackade nej och mötte istället just Morales som matchen innan förlorat klart mot Raheem.

Shane Mosley som jagat en fight med Pacquiao ett bra tag nu.
Roach svar?

Roach har dock gått med på att "kanske" fighta mot Mosley om han gick med på en catchweight på 143lbs.

Slutligen har vi Mayweather.
Pacquiao kunde haft den fighten istället för Mosley. Han fick igenom sina krav gentemot Mayweather men fighten föll ihop på en punkt där Mayweather hade ett krav. "random usada drug testing procedure" upp till fightnight.
Pacquiao går inte med på detta (trots att hans camp sagt flera gånger att det inte är några problem).
Pac vill INTE ha några tester utöver före deras camp börjar och efter fighten.
Floyd kompromissade och sa 14 dagar före som cutoff (Roach sa först ett par dagar var tillräckligt) men detta dög inte heller.

Ursäkterna har varit många. Allt ifrån att han är rädd för nålar, till att han förlorade fighten mot Morales pga ett blodtest till det senaste; Att Mayweather förlorar mindre andel blod jämfört med sin vikt jämfört med Pacquiao. Suck.

Detta är inte första gången team Pacquiao har ursäkter. De har alltid en ursäkt.
När Manny gick oavgjort mot JMM i deras första möte, vad tror ni ursäkten var?

Jo.. Manny hade blåsor på fötterna och det kliade. Därför vann han inte.

-----

Med tanke på dessa fakta är jag lite fundersam till varför folk talar om Pacquiao som top10 genom tiderna.
Varför folk gnäller på att Mayweather duckar hit och dit.
Varför alla är så otroligt imponerade utav Mannys run på catchweight fighter mot långtifrån prime motstånd. De har systematiskt använt en taktik att dränera motståndare som får fokusera mer på att klara vikten än att förbereda sig optimalt.

Har Pacquiao en mer imponerande karriär än Mayweather?
Vid dagens datum JA!

Är han en roligare fighter än May?
En majoritet svarar nog JA!

Pac var bäst på 130lbs, likaså Mayweather.

Men vem har duckat flest motståndare?
Jag svarar Pacquiao.
Den enda jag på rak arm kan påstå att Mayweather duckat är Margarito. Annars får ni gärna ge exempel på vilka han borde mött.

Men besegrar Mayweather Mosley samt Pacquiao. Då är han enligt mig klart före Pacquiao i snacket om P4P bäst genom tiderna ranken.
De har båda gjort en liknande resa. Båda har duckat.
Skillnaden är att Mayweather är obesegrad och faktiskt är en bättre fighter (detta kan komma att motbevisas, men han är favorit mot Pacquiao av en anledning)

Kort sagt. Jag tycker varken Pacquiao eller Mayweather visat upp något som ger dem en plats top10 genom tiderna. Det är enligt mig lite oförskämt mot den gamla tidens boxare.

Låt oss bara hoppas att vi får se ett triangelmöte mellan Mosley, Mayweahter och Pacquiao.
De behöver varandra för att cementera och avgöra hur de står genom historien.
Vi som boxningsentusiaster behöver och FÖRTJÄNAR detta.

* Notera att jag respekterar dig och dina kunskaper väldigt mycket AIF.. Detta är inte menat som ett aggresivt påhopp, snarare en beskrivning hur jag ser på saken.

Edit: Vill förtydliga vad jag menar ang Pacquiaos "riktiga karriär".
Han byggde upp sig och lärde sig sitt yrke i proffsringen. Han var en snorunge och inte alls dominant i 112lbs.
Hann vann titeln mot en tveksam fighter, i en fight han låg under fram till 8:e ronden.
Han blev sedan även utslagen när han försvarade samma titel.

Samtidigt byggde Mayweather upp sig som amatör i cirkus samma ålder. Han tävlade mellan 112-125lbs och fick ett record på 84 vinster och 6 förluster.

De har jobbat sig upp och byggt upp sin kropp från jämförbart samma utgångspunkt.
Visst är Pacquiao 3 cm kortare, men de har gjort samma resa p4p.

Bästa inlägget i hela tråden? Utan tvekan. Kanonbra skrivet och jag instämmer till 100%. Med dagens mediakanaler och hype så kan man få en väldigt bra fighter att framstå som legendariskt bra. Pac har lååångt kvar till All-time topp 10. Helt otroligt att han inte sågas hårdare för sin vägran till dopingtest. Tänk om en friidrottare eller fotbollsspelare gjort samma sak, vägrat? Det finns inte på kartan. Fuck Pacman, det luktar ruttet.
Citera
2010-04-29, 22:59
Medlem
AIFares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Notera att jag respekterar dig och dina kunskaper väldigt mycket AIF.. Detta är inte menat som ett aggresivt påhopp, snarare en beskrivning hur jag ser på saken.
Ingen fara det är ju dessa frågor man är här för att diskutera

Innan jag förklarar min syn på varför jag anser Pacquiao ligga så högt genom tiderna ska jag klara ut varför han är så långt före Floyd.

Som jag sa tidigare har Floyd aldrig varit underdog i någon match. Detta är ingen slump då han väljer sina motståndare försiktigt. Visst är det väl bara Margarito som han helt öppet har undvikit, men det är ju knappast som att han letat efter att få möta dom bästa. Alla boxare från lättvikt till weltervikt som var aktiva under Floyds era som han inte mött behöver jag väl inte nämna, även om han inte direkt undvikit dom.

Floyds "0" är bara trams, han förlorade första matchen mot Castillo o vann den andra väldigt knappt (han förlorade den klarare än någon av Pacs förluster mot JMM), som sagt, "styles make fights", o ibland har en bättre boxare problem mot en sämre pga dennes stil.

En annan anledning till att Floyd inte kan anses lika högt är det faktum att han inte imponerat lika mycket när han gått upp i vikt. Visst va DLH bättre mot Floyd än mot Pac, men den matchen var knappast någon av Floyds bästa matcher o han lyckades bara med att göra något som 2 andra boxare gjort tidigare (besegra DLH på delat domslut, o det mot en DLH i sin prime). Även mot andra boxare som tex Baldomir och flera av matcherna i lätt welter där han knappast imponerade o gick tiden ut mot flera mediokra boxare (hand problem i all ära, men endå).

Nu över till Pac.
Pac vann WBC titeln som tonåring i flugvikt, visst var det knappast samma Pac som i dag, men han tog boxningens mest prestige fyllda titel i klassen.

Sedan gick han upp i vikt o slog ut nästan alla han mötte o samlade på sig titlar i olika klasser. Gjorde sig till en internationelt respektabel fighter.

Men det var i fjäder han slog igenom då han fullständigt krossade en prime Barrera (denna seger är mer imponerande än något Floyd gjort under hela hans karriär, inte ens i närheten), den vinsten finns det inga ursäkter för o den är därför ansedd som hans bästa seger bland "experterna".

Hans matcher mot JMM var svåra, MEN, första matchen blev lika då en dommare klantat sig o satt första ronden 10-7 i stället för 10-6 som den skulle varit, något dommaren gick ut o bad om ursäkt för, detta skilljde asså en seger från en lika match.

Sedan var det JMM som inte ville ha en direkt retur.

I returmatchen var JMM den klart bättre än Pac (jag ha suttit o studerat den fighten många gånger) men faktum är att JMM inte gör tillräckligt mycket i den. Visst, JMM sätter dom finare serierna o träffar fint, men förlorar tyvär för många ronder, jag satte poäng nyligen på den matchen o fick den 6-5-1 i ronder till Pac, just pga JMM inaktivitet.

Förlusten mot en Prime Morales är inget att skämmas för, Morales är min idol o kunde en bra dag slå vem fan som hellst (förutom just mot Barrera som fick superkrafter varje gång de 2 möttes). Dessutom var detta mot en Pac som fortfarande utveklades.
Att poäng besegra Morales är en sak, mot fel stil o omotivrat humör hade Morales många onödigt jämna o tveksamma domslut (ala In Jin Chi), men att stoppa denna legend är en HELT annan sak.

Vad Pac sedan gjort i weltervikten/lätt welter är svårt att förstå, att faktiskt stoppa DLH som bara tidigare blivit stoppad av Hops i mellanvikt ÄR imonerande oavsett hur dåligt genomtänkt DLH planerat sitt träningsläger.

Att stoppa Hatton i andra ronden i lätt welter där han tidigare var obesegrad o just kommit från en KO seger över Mango är också otroligt imponerande.

Att stoppa Cotto saknar motstycke för vad någon fjäderviktare lyckats med.

Att köra över Clottey på det sättet han gjorde är också väldigt imponerande, att få en stark o teknisk toppklass welterviktare att bryta samman mentalt har ingen ens varit i närheten av.

Visst hade Floyd en bra amatör karriär bakom sig o hade troligtvis lyckats med mer om han blivit proffs direkt, men det är vad man faktiskt gjort som man blir rankad för.

Om man bortser från tungvikten kan jag egentligen bara motivare att SRR o Armstrong ska rankas före Pac, sedan är det en smaksak hur man säter dom. O slår Pac även Floyd, då har jag svårt att motivera även att dessa 2 ska vara före honom.

BTW, tycker ditt inlägg var mycket bra o väl formulerat.
"Keep up the good work"
Citera
2010-04-30, 00:47
Medlem
fugus avatar
Jag vill göra klart att jag egentligen har för avsikt att argumentera vem som förtjänar en högre rank av Pac och May (det gör Pac i dagsläget) utan använde Floyd som exempel på en fighter som bara får skit och Pac är en fighter som överlag överskattas grovt efter sina senaste fighter.

Citat:
Ursprungligen postat av AIFare
Som jag sa tidigare har Floyd aldrig varit underdog i någon match. Detta är ingen slump då han väljer sina motståndare försiktigt. Visst är det väl bara Margarito som han helt öppet har undvikit, men det är ju knappast som att han letat efter att få möta dom bästa. Alla boxare från lättvikt till weltervikt som var aktiva under Floyds era som han inte mött behöver jag väl inte nämna, även om han inte direkt undvikit dom.
Floyd har inte varit en underdog då han just varit bäst i viktklassen han fightats i genomgående.
Detta fungerar inte riktigt som ett argument. Vem hade han kunnat möta där han varit underdog?

Mosley i lättvikt är väl det enda jag kan komma på där Floyd på den tiden kunnat ansetts som en underdog. En matchup jag i efterhand är övertygad om att Floyd vore rättmätig favorit.
Mot Margarito och Cotto är han en klar favorit.

Om du däremot menar att det är i uppförsbacke en riktig champ definieras håller jag väl med till viss del. Ali har mått bra av att ha en "oövervinnerlig" Foreman att sätta på plats.
Pacquiao har mått bra (anseende mässigt) utifrån sina krig med Morales, MAB och JMM.
Men detta är inte riktigt något Floyd kunnat rå för. Han har inte haft någon nemesis och han har inte kunnat möta någon som varit favorit emot honom.
Du som säkert är en bättre boxningshistoriker än mig kanske kan tala om när SRR varit underdog?

Som jag skrev tidigare är den ende jag tycker Floyd duckat just Margarito och detta är tveksamt.
Margarito var högt ansedd och topprankad i weltervikten, men är samtidigt en Bob Arum fighter. Bob Arum har visat sig notoriskt svår att förhandla med för Floyd.

Cotto? Han var i 140lbs när Floyd hoppade upp i weltervikten. Cotto var inte riktigt aktuell som motståndare för Floyd förrän han besegray Zab och Mosley och då snackar vi slutet av 2007. En tid då Floyd körde sina fighter mot De La Hoya (en fräsh sådan i 154lbs) och en obesegrad Ricky Hatton. Två $$$-mässigt gigantiska fighter.

Efter detta gick Floyd i (tillfällig) pension och lockades inte tillbaka förrän Manny Pacquiao vann sin pengafight mot De la Hoya.
-
Den enda jag utöver Margarito kan tänka mig att Mayweather skulle duckat är just Shane Mosley.
Och visst är det synd att den fighten inte blev av tidigare, men vi ska inte glömma att det var Floyd som jagade en fight med Shane först. När sedan Shane skulle få sin chans tackade han nej på grund av tandvärk. Han ville vila enligt egen utsago.

Du får gärna lista vilka du tycker Floyd borde mött under sin resa. Jag tar gärna emot input och är inte envis när det gäller att erkänna att jag har fel.

Citat:
Floyds "0" är bara trams, han förlorade första matchen mot Castillo o vann den andra väldigt knappt (han förlorade den klarare än någon av Pacs förluster mot JMM), som sagt, "styles make fights", o ibland har en bättre boxare problem mot en sämre pga dennes stil.
Själv håller jag inte med. Jag tycker han vann första matchen om än väldigt knappt.
Tilläggas bör att Floyd också var skadad i denna fight. (ursäkt, jag vet. Men en legitim sådan)
Han gav sedan Castillo en omedelbar rematch och vann relativt komfortabelt.

Ang att styles make fights håller jag givetvis med.

Citat:
En annan anledning till att Floyd inte kan anses lika högt är det faktum att han inte imponerat lika mycket när han gått upp i vikt. Visst va DLH bättre mot Floyd än mot Pac, men den matchen var knappast någon av Floyds bästa matcher o han lyckades bara med att göra något som 2 andra boxare gjort tidigare (besegra DLH på delat domslut, o det mot en DLH i sin prime). Även mot andra boxare som tex Baldomir och flera av matcherna i lätt welter där han knappast imponerade o gick tiden ut mot flera mediokra boxare (hand problem i all ära, men endå).
För det första, det var inget delat domslut. Det är helt patetiskt och tyvärr en del av sporten av domare dömer sämre än min farfar på fyllan. Floyd vann 8 ronder klart och kollar man upp fighten i slo-mo träffar Oscar knappt med något.

Att Floyd är en safety first fighter är inget att orda om. Det är därför han inte har lika många spektakulära avslut i 147 som han hade i 130lbs. Det är också därför han är obesegrad och till viss del varför jag älskar hans boxning. Han har enligt mig helt fulländad defensiv. Bättre sådan än Pernell Whitaker (vet att en del av er inte kommer hålla med här).
Visst vill jag se mer av Floyds bländade offensiv, men detta i sig är inget som gör honom sämre. Möjligen tråkigare.

Den Oscar som mötte Pacquiao tycker jag vi inte ens ska diskutera. Det var ett genombrott för Manny inför den stora massan men fyller ingen somhelst funktion när det gäller att ranka dennes storhet.
Lite som att hylla Larry Holmes för sin vinst mot Ali.
Oscar var slut och dränerad.
Visst, fighten var tuff för Manny på förhand, men vi måste kika på fakta när vi har den.

Återigen dock. Jag argumenterar inte för att Floyd skulle haft en bättre karriär. Jag är emot påståendet att Floyd ELLER Manny skulle vara topp10 genom tiderna och listar även hur absurd jag tycker analyserna av Pacquiao är bland boxningstyckare. Han kommer undan med en jävla massa som Floyd hade blivit (och blir) korsfäst för.

Floyd är en bättre fighter än Manny, men med en sämre karriär.

Citat:
Nu över till Pac.
Pac vann WBC titeln som tonåring i flugvikt, visst var det knappast samma Pac som i dag, men han tog boxningens mest prestige fyllda titel i klassen.

Sedan gick han upp i vikt o slog ut nästan alla han mötte o samlade på sig titlar i olika klasser. Gjorde sig till en internationelt respektabel fighter.
Visst, detta är sant men jag menar på att Floyd gjort en liknande resa. Från samma startvikt och till samma slutvikt(klass). Manny är inte någon naturlig flugviktare som fightas mot welterviktare. Han är en solid 140lbs fighter som fightas mot dränerade fighters på en catchweight (ok nu retas jag).

Citat:
Men det var i fjäder han slog igenom då han fullständigt krossade en prime Barrera (denna seger är mer imponerande än något Floyd gjort under hela hans karriär, inte ens i närheten), den vinsten finns det inga ursäkter för o den är därför ansedd som hans bästa seger bland "experterna".
Håller helt med. Denna vinst är klart Mannys bästa vinst och bättre än Floyds vinster mot Hernandez och chico.

*måste bryta upp inlägget i 2 delar då det är för långt.
Citera
2010-04-30, 00:48
Medlem
fugus avatar
Citat:
Hans matcher mot JMM var svåra, MEN, första matchen blev lika då en dommare klantat sig o satt första ronden 10-7 i stället för 10-6 som den skulle varit, något dommaren gick ut o bad om ursäkt för, detta skilljde asså en seger från en lika match.
Dessa fighter är väldigt omdebatterade. Jag antar att en del kommer tycka en sak och jag en annan.
Själv tycker jag JMM vann.

Även Roach är tveksam till vem som vunnit i en intervju efter fighten och säger "could have gone either way".

Pacquiao tackar även nej till en trilogi trots ett bud på 6m dollar. I sammanhanget absurda siffror för en fighter som säljer 300k ppv.

Citat:
Förlusten mot en Prime Morales är inget att skämmas för, Morales är min idol o kunde en bra dag slå vem fan som hellst (förutom just mot Barrera som fick superkrafter varje gång de 2 möttes). Dessutom var detta mot en Pac som fortfarande utveklades.
Att poäng besegra Morales är en sak, mot fel stil o omotivrat humör hade Morales många onödigt jämna o tveksamma domslut (ala In Jin Chi), men att stoppa denna legend är en HELT annan sak.
Morales är som jag nämnt en ATG fighter. Och vinsterna mot honom är såklart imponerande. Men, man bör ha klart för sig ett par saker.

Morales hade precis förlorat mot en slick och mobil fighter i Zahir Raheem. En fighter Pacquiao sedan tackade nej till att möta.

Mot just Raheem hade Morales stora problem att klara vikten. Fighten mot Pacquiao (i Morales nästkommande fight) var i en viktklass lägre än mot Raheem. Givetvis skulle han få kämpa för att klara vikten.
För att sätta ytterligare press valde team Pacquiao att kräva skadestånd av Morales vid missad vikt. Detta är en återkommande strategi från Freddie Roach sida.

Med andra ord är Manny 2-1 mot Morales. Vid vinsterna kom Morales direkt från förlust och var klart ifrån sin prime. Dessutom fick han kämpa hårt för att klara vikten vilket leder till att man undrar om han var dränerad. Han såg väldigt tam ut.

Citat:
Vad Pac sedan gjort i weltervikten/lätt welter är svårt att förstå, att faktiskt stoppa DLH som bara tidigare blivit stoppad av Hops i mellanvikt ÄR imonerande oavsett hur dåligt genomtänkt DLH planerat sitt träningsläger.
Hopkins mötte en prime Oscar.

Roach har själv sagt i intervjuer att han såg IV-märkena på De la Hoya och att han själv sett De la hoya knappt kapabel att ta sig runt i ett joggingspår under ett träningspass för media i las vegas.

Lägg till Edwin Valeros uppgifter att han get Oscar tokstryk o campet och blivit utsparkad (under sparring) och man får en bra bild hur risig Oscar var.

Återigen, Oscar var en fantastisk fighter, och jag tycker inte Pacquiaos resume förtjänar att ta vinster mot honom seriöst. Han var ett vandrande lik.

Citat:
Att stoppa Hatton i andra ronden i lätt welter där han tidigare var obesegrad o just kommit från en KO seger över Mango är också otroligt imponerande.
Visst, det var en fin seger. Men han hade redan blivit krossad av Mayweather och vid tidpunkten var nog 147 en bättre viktklass för Hatton.
Hatton hade även blivit skakad och visat upp oroande tendenser mot Lazcano.

Citat:
Att stoppa Cotto saknar motstycke för vad någon fjäderviktare lyckats med.
Håller med, och detta är Pacquiaos mest imponerande vinst när han klättrat.
Själv blev jag oerhört impad och gav honom respekten han förtjänade.

Jag låter som en trasig skiva, men vi vet alla att Cotto blev trasig i fighten mot Margarito.
Släng dit en catchweight och vinsten blir ännu liiiiite mindre imponerande.

Dock inget snack. Detta är en bra vinst.

Hittade även en bild som jämför storlek mellan Cotto och Pacquiao.
http://2.bp.blogspot.com/_kp2FrgCoRfs/SqsOwPcgr6I/AAAAAAAAFl0/uPHrqCnmOzE/s800/cotto-vs-pacquiao-tale-of-the-tape.jpg

Som ni ser är Pacquiao rätt solid och absolut ingen liten kille längre. Jag tror han klarar 140 lbs fortfarande men inte lägre.

Citat:
Att köra över Clottey på det sättet han gjorde är också väldigt imponerande, att få en stark o teknisk toppklass welterviktare att bryta samman mentalt har ingen ens varit i närheten av.
Clottey kom inte för att fightas och stilmässigt var denna fight ett skämt.

-

Vad kan vi dra för slutsats av Pacquiaos äventyr på 140+ lbs?
Han har mött antingen dränerade fighters eller fighters på dekis.
Vidare är det något annat som är gemensamt för samtliga. De har relativt dåligt försvar(Clottey har bra försvar men på fel sätt) och är immobila. När Pacquiao möter en fighter ala JMM som har bra fotarbete, bra försvar och bra kontringar kommer han förlora igen. Särskilt när denne kan matcha hans handspeed.

Som Roach sa "counter-punchers are the perfect style to beat Manny".

Vem passar bäst in på denna beskrivning? Jo, Floyd Mayweather jr.

Citat:
Visst hade Floyd en bra amatör karriär bakom sig o hade troligtvis lyckats med mer om han blivit proffs direkt, men det är vad man faktiskt gjort som man blir rankad för.
Visst, men nu tog jag det exemplet för att visa att Manny inte är en såpass mindre kille att hans resa är så mycket mer imponerande än Floyds.
Sedan är det ju givetvis så att amatörmeriter även räknas in till viss del i en fighters betydelse. Kika på De la Hoyas os-guld exempelvis.

Citat:
Om man bortser från tungvikten kan jag egentligen bara motivare att SRR o Armstrong ska rankas före Pac, sedan är det en smaksak hur man säter dom. O slår Pac även Floyd, då har jag svårt att motivera även att dessa 2 ska vara före honom.
Ja, men tungvikten är till bredden fylld av fantastiska fighters.
Sedan har vi Leonard, Duran, Willie Pep, Chavez, Moore m.fl.

Somsagt, jag tycker både Floyd och Pacquiao har en chans att nå en väldigt respektabel position p4p. Särskilt om de möts och kan kröna en vinnare.
Dock är ingen av dem enligt mig top10. Det krävs mer.

-

Det är, som jag gett sken av i mina inlägg, frustrerande för mig när man använder olika måttstockar för att mäta två fighters. Floyds personlighet gör att han får en orättvis behandling medans Pacquiao är dyrkad och älskad av alla och kommer undan med mord om så krävs.

Folk bespottar Floyd för att han låter JMM gå upp 1.5 viktklasser för att möta honom. Denna JMM som är rankad #2 p4p.
Hur många nämner att Oscar Larios fick gå upp 2 viktklasser för att möta Pacquiao?

Folk anklagar Floyd för att ducka Margarito.
Vem kommer ihåg Raheem?

Citat:
BTW, tycker ditt inlägg var mycket bra o väl formulerat.
"Keep up the good work"
Detsamma min vän. Synd att jag säkert framstår som värsta Pacquiao hataren tack vare dessa debatter. Faktum är att jag gillar honom skarpt som fighter och han var klart en favorit fram tills jag fick lite avsmak på hypen han frambringade.
Han stärkte inte sina aktier hos mig genom att tramsa sig ur en fight mot Mayweather heller.

Tack för en kul diskussion! Dock tidskrävande, och jag är säkert för trött för att ens gjort mig förstådd med detta inlägget. Ber om ursäkt på förhand.

Edit:
Glömde ta upp en sak.
Du påstod att Pacquiao skulle anses bättre än Floyd även om Floyd vinner mot Mosley och Pacquiao (om jag inte misstolkat). Detta tycker jag är fel.
Förutom faktumet att Floyd är obesegrad gäller även att jag tycker Mosley är en bättre vinst än någon av Pacquiaos vinster i 140+ samtidigt som jag tycker vinst mot Pacquiao idag väger mer än dennes vinst mot Barrera.
Senast redigerad av fugu 2010-04-30 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in