Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Geijer, det jag frågade efter var forskning från ekonomin om lycka, som styrkte din tes att man inte kunde ha läst lyckoforskning om man var nyliberal. Det du gör är att skriva "Nyliberalism kan antingen vara utilitaristiskt eller inte", vilket inte är ett argument för det ursprungliga argumentet. Liknelse: jag säger att ett vänsterstyrt Sverige är sämre utilitaristiskt än nuvarande systemet genom att säga att de kanske inte skulle ge bort lika mycket pengar till AIDS-medicin till fattiga i Afrika som det görs idag.
Om du hade kommit med någon rapport eller artikel som visade att folk blir mindre lyckliga under en laizzé-faire regim än under dagens sosse-regim, då hade det varit bra argument, men nu är det inte vad du kommer med.
Jag säger att en utilitarism aldrig kan försvara frihet från skatteutag av rika framför aidsmedicin till fattiga. Om man gör det är man inte utilitarist.
Varför är det ingen som svarar på det påståendet? Anser ni att frånvaro av skatt går att försvara utifrån en utilitaristisk ståndpunkt
om aidssjuka barn inte får medicin?
(hur politik fungerar i praktiken, vare sig det är ron paul, en liberal diktator eller ohly som sitter vid makten, är en annan sak)