Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag förväntade mig referenser till lyckoforskning. "Nyliberalen" Johan Norberg hänvisar till lyckoforskning i liknande debatter. Varför klarar inte du det? Är det för att lyckoforskingen faktiskt ger stöd för liberlism?
Du menar att en förkrossande majoritet av lyckoforskningen inte skulle ge slutsattsen att vi bör betala afrikanska barns aidsmedicin via skatt
om de inte får tag på den på annat sätt? (bara så jag vet vad du vill ha citerat)
Citat:
Det är ju något som bara är aktuellt då två tredjedelar är mördare, våldtäktsmän, bedragare, tjuvar och rånare (hur troligt är det när incitamenten är ännu mindre än idag?).
Vill du leva i ett samhälle där så många (6 miljoner) grova brottslingar går fria?
Ja - om din definition av bedragare och tjuvar gör att 6 miljoner i Sverige faller under denna definition (eller kommer att falla under den p.g.a. det samhälle som skapas) - så tycker jag att vi idag lever i ett, enligt utilitaristiska principer, bättre samhälle - det är just detta som är min poäng.
Att anse att ett hypotetiskt samhälle skulle kunna vara "bättre" då det följde den gudomliga lagen, samtidigt som det gav upphov till att 6 av 9 miljoner innevånare spärras in, är precis vad jag kallar dogmatism.