• 1
  • 2
2008-10-02, 15:41
Medlem
Hejsan!

Behöver hjälp med hur man tillagar sill..?

Fiskade upp dessa i Helsingborg igår och har rensat dem lite men nu har jag INGEN aning om vad jag ska göra med dem.
Några tips?

Bilder följer:

http://img234.imageshack.us/my.php?i...1002265zc5.jpg
http://img100.imageshack.us/my.php?i...1002266tt2.jpg
http://img100.imageshack.us/my.php?i...1002267kr3.jpg

Tack på förhand,
Michael Lincoln!
Citera
2008-10-02, 15:58
Medlem
http://www.arla.se/Default____15931.aspx

sök på strömming/sill så får du upp massa resultat
Citera
2008-10-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cker
http://www.arla.se/Default____15931.aspx

sök på strömming/sill så får du upp massa resultat

Behöver jag inte göra något mer med dem då? Om du kollar på bilderna..?
Ska man försöka få bort "skinnet" eller något?
Citera
2008-10-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln89
Behöver jag inte göra något mer med dem då? Om du kollar på bilderna..?
Ska man försöka få bort "skinnet" eller något?

Skinnet är så pass tunt så det ska nog inte behövas
Citera
2008-10-03, 00:18
Moderator
nobodys avatar
Jfv>>>mat
Citera
2008-10-03, 07:55
Medlem
klybans avatar
Att lägga in sillen och steka den som strömming går med Helsingborgs sillen.
Om du väljer att lägga in sillen så använder man massa salt i några veckor, som man sen lakar ur och därefter lägger in till önskad blandning.
Citera
2008-10-03, 08:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln89
har rensat dem lite
Får man fråga varför du har massakrerat dem på det här viset? Dvs, varför har du tagit bort så stor bit av framför allt stjärtpartiet?

Om du lägger sillen i kyl i ca 24 h så kommer du att kunna rensa dem lättare. Man brukar filea dem, antingen med kniv eller med tummen, varvid man drar bort hela ryggraden. De allra minsta benen kan du strunta i, de försvinner i samband med tillagningen.

Du kan därefter lägga dem i en grundlag på ättika, vatten och salt i ca 8 h. Därefter kan du t o m dra av skinnet om du vill.

Sill går ju att lägga in i diverse ättikslag, saltlake och såser (curry, tomat osv), samt steka och laga lådor på. Bara att söka på de diverse varianterna. Det finns nämligen hundratals.

~Paul~

PS På vilket sätt fick du upp sillen? Med häckla och kast från båt eller från kaj? Hur långt från land?
Citera
2008-10-03, 09:01
Medlem
klybans avatar
När man grovrensar sill använder man ofta sax faktiskt, går himla snabbt då.
Citera
2008-10-03, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När man grovrensar sill använder man ofta sax faktiskt, går himla snabbt då.
Jo, det är en smaksak. Personligen jobbar jag fortare med kniv. Brukar själv fiska sill i Blekinge varje maj och de infödda använder mest tummetoden. De är jäkligt snabba på det. Det är endast fenorna de klipper med sax (om ens det).

~Paul~
Citera
2008-10-03, 09:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, det är en smaksak. Personligen jobbar jag fortare med kniv. Brukar själv fiska sill i Blekinge varje maj och de infödda använder mest tummetoden. De är jäkligt snabba på det. Det är endast fenorna de klipper med sax (om ens det).

~Paul~
Handlar väl helt om hur mycket sill man rensar, utan redskap och greja med som du säger med tummetoden så kan jag tänka mig att det går undan.
Citera
2008-10-03, 10:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Handlar väl helt om hur mycket sill man rensar, utan redskap och greja med som du säger med tummetoden så kan jag tänka mig att det går undan.
Verkligen, men ibland tycker jag att det blir lite slarvigt gjort. Som sagt, själv föredrar jag bräda - filékniv - trasa. Trasan har jag underst för att få bättre grepp.

I maj i år så rensade jag med hjälp av min stackars mor ca 90 kg sill på en vecka. Ibland satt man i 6-8 h i sträck. Så lite övning har man fått .

Jag gör exakt såhär: Skär från analöppningen framåt huvudet, skär igenom ryggraden strax bakom huvudet och drar med en enda rörelse ut tarmar och rom. Skär därefter av alla fenor och filéar sillen med kniven. Det går på sekunder. Sedan är det dags att ta bort de största benen, vilket också går rätt fort med kniv och rätt teknik.

Därpå sköljs sillen i flera omgångar, placeras i salt- och eller ättikslag och får vila där tills skinnet är lätt att lossa på.

Jag tar sedan bort skinnet och fixar själva huvudlagen. Därefter är det bara att köra in sillen i burkar med varierande inläggningar. Den håller i ca 3-4 månader.

~Paul~
Citera
2008-10-03, 10:39
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Verkligen, men ibland tycker jag att det blir lite slarvigt gjort. Som sagt, själv föredrar jag bräda - filékniv - trasa. Trasan har jag underst för att få bättre grepp.

I maj i år så rensade jag med hjälp av min stackars mor ca 90 kg sill på en vecka. Ibland satt man i 6-8 h i sträck. Så lite övning har man fått .

Jag gör exakt såhär: Skär från analöppningen framåt huvudet, skär igenom ryggraden strax bakom huvudet och drar med en enda rörelse ut tarmar och rom. Skär därefter av alla fenor och filéar sillen med kniven. Det går på sekunder. Sedan är det dags att ta bort de största benen, vilket också går rätt fort med kniv och rätt teknik.

Därpå sköljs sillen i flera omgångar, placeras i salt- och eller ättikslag och får vila där tills skinnet är lätt att lossa på.

Jag tar sedan bort skinnet och fixar själva huvudlagen. Därefter är det bara att köra in sillen i burkar med varierande inläggningar. Den håller i ca 3-4 månader.

~Paul~

Och från maj till oktober har 4 månader passerat. Har du tryckt i dig 90 kg sill nu?!?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in