• 1
  • 2
2008-10-03, 10:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Och från maj till oktober har 4 månader passerat. Har du tryckt i dig 90 kg sill nu?!?!
Det blir inte ens en tiondel av ursprungsvikten. Jag har således fått fram ca 8 kg rena sillfiléer. Dessa har blivit stekta, inlagda och delade med vänner .

~Paul~
Citera
2008-10-03, 11:49
Medlem
PS På vilket sätt fick du upp sillen? Med häckla och kast från båt eller från kaj? Hur långt från land?[/quote]

Var längst ut på piren på Västhamnensfiske, första gången jag är där..
Fick upp cirka 30 sillar på 1h~ med sillhäcklor (5 krokar)...
Citera
2008-10-03, 12:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln89

Var längst ut på piren på Västhamnensfiske, första gången jag är där..
Fick upp cirka 30 sillar på 1h~ med sillhäcklor (5 krokar)...
Hm, det är i så fall något fel på hela systemet om man säger så. Sillen borde inte ankomma så nära land förrän till nästa vår?!?

~Paul~
Citera
2008-10-03, 15:41
Medlem
Soppas avatar
dePaul - vad är det egentligen för skillnad på Strömming och Sill?
Min far och släkt fiskar strömming på östkusten, ganska vana fiskare så det är tummetoden som gäller. Sedan blir det stekt strömming med potatismos eller inlagd strömming... dvs stekt och inlagd i ättikslag med lök
Kan man göra tex "senapssill" av strömming?
Citera
2008-10-03, 15:44
Medlem
4thFloors avatar
Det är samma fisk, om man benämner det sill eller strömming beror på vart den är fångad.
Senast redigerad av 4thFloor 2008-10-03 kl. 15:50.
Citera
2008-10-03, 16:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Det är samma fisk, om man benämner det sill eller strömming beror på vart den är fångad.
Precis .

Dessutom råder det total förvirring angående skarpsill, ansjovis, sardeller, sardiner, sprouts, herrings, kippers och gu vet vad .

~Paul~
Citera
2008-10-03, 17:41
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis .

Dessutom råder det total förvirring angående skarpsill, ansjovis, sardeller, sardiner, sprouts, herrings, kippers och gu vet vad .

~Paul~

Även dessa är namn på samma fisk? (bara kollar ).
Citera
2008-10-03, 17:46
Medlem
4thFloors avatar
I min blivande julsillsbibel, den mycket charmiga "Skånska Sillerier" av Jan Dyrberg, finns en hel del recept jag är sugen på att prova. Han dissar totalt att skilja på begreppen sill och strömming och benämner firren konsekvent sill. Fast på ett eller annat ställe tycker jag ändå att man läst att en strömming ska smaka annorlunda tillredd, med viss hänvisning till storleken på respektive variant, samt salthalten i vattnen på respektive fångsställen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in