• 1
  • 2
2008-10-02, 11:03
Medlem
nollans avatar
Hej på er!

Framåt söndag morgon hamnade jag och en kamrat i dispyt över kvaliteten på ett potatismos vi båda hade ätit på lördagskvällen. Min vän haussade moset kraftigt medan jag var mindre exalterad. För att få slut på argumentationen någonstans vid kl 06.30 slutade det med att jag kastade handsken och utmanade honom på ett mos-off.

Min plan är att köpa ordentlig, mjölig, potatis och koka den tärnad. Därefter ska jag tillsätta varm mjölk samt rejäla mängder smör + S & VP. Hade gärna använt elvisp men får nog handjaga - blir detta ett vinnarmos?

En jury om tre personer är planerad.

Vad tror ni?
Citera
2008-10-02, 11:20
Medlem
kinky_Ms avatar
Hur gott ett potatismos är beror till >90% på potatisen.
Citera
2008-10-02, 11:22
Medlem
Kolla Heston Blumenthals recept på potatismos:
Citat:
Ingredients
1kg/2¼lb charlotte potatoes
1 tbsp salt
300g/10½oz cold butter, cut into cubes
warm milk, to taste

Method
1. Peel the potatoes and cut them into 2.5cm (1in) slices. Run the slices under cold water to wash off surface starch. Heat a large pan of water until it reaches a temperature of 80C/175F (you'll need to use a good-quality heat thermometer, with the probe placed in the water. Add the potatoes and simmer for half an hour being careful to maintain the temperature at 70C/160F. Drain the potato slices and run them under cold water until completely cool.
2. Rinse the pan and refill with cold water. Salt the water and bring it to the boil, then lower to a simmer. Add the cooked, cooled potatoes and cook until soft. Drain the potatoes, then place them back in the pan. Shake the pan over a gentle heat to get rid of any remaining water.
3. Tip the potatoes into a ricer and rice the potatoes over a bowl containing the cold butter. Push the buttery riced potatoes through a fine-meshed drum sieve for a silky, light texture. You can prepare the purée in advance up to this stage and store it in the fridge. To serve, reheat it gently in a pan, while gradually whisking in a little warm milk.

Visst, det är lite bökigt att köra den genom en sil (för en "drum sieve" har man väl inte hemma?), men värt det extra besväret. Så lent, så gott. Gärna lite muskot i moset också.
Citera
2008-10-02, 11:29
Medlem
woofers avatar
Ett bra mos görs på en bra och mjölig potatis, jag skulle nog inte koka den tärnad, skuren i halvor räcker, risk att den kokar sönder och allt blir potatissoppa annars.

När potatisen är klar så tillsätter man en rejäl kockklick smör och gärna en skvätt grädde. Krydda med rikliga mänder salt och nymalen svartpeppar. Lite riven muskotnöt är oxå gott. Sen stöter man allt med en potatisstöt och tillsätter standardmjölk tills konsistensen blir bra. Det färdiga moset kan med fördel dekoreras med persiljia

Det vanligaste felet många gör med mos är att tillsätta för lite vätska så att det blir torrt samt att krydda för lite så det blir smaklöst.

Vill man lyxa till det så kan man röra i lite riven västerbottenost
Citera
2008-10-02, 11:36
Bannlyst
Förrutom råden om grädde (mums) och en "kock"-klick smör (också mums) + vitpeppar och diverse kryddor så tycker jag att elvisp får moset riktigt fluffigt och gott så skrota handjagaren!
Citera
2008-10-02, 11:38
Medlem
Och en feeeeet klick kallt äkta smör och röra i till att avsluta med.
Citera
2008-10-02, 11:49
Medlem
siddharthas avatar
Ett bra tips är att dessutom ta i en göttig nypa socker. Många är rädda för att använad socker i matlagningen men precis som salt lockar det fram andra smaker och rundar av moset bra.

Som en liten anektdot nämner jag Jan Stenbecks mosrecept.

Han åt smör.
Drack grädden.
Tänkte på potatis.
Citera
2008-10-02, 11:50
Medlem
2cool4schools avatar
Vispa inte moset för länge, då blir det segt som tapetklister. Det bästa är att köra det kokta potatisen (mjölig sort typ King Edward) genom en potatispress och sedan vispa i varm gräddmjölk och en rejäl klick smör med ballongvisp. Krydda med salt och vitpeppar och minimalt med riven muskot. Det är lätt att muskoten tar överhand så be careful.
Citera
2008-10-02, 12:17
Medlem
woofers avatar
Måste säga att jag föredrar svartpeppar över vitpeppar och framförallt i potatismos. Vitpeppar ger en lite konstig lukt och bismak som iaf jag har lite svårt för.

Men smaken är ju olika...

Beroende på vad som skall serveras till moset kan man även pressa i vitlök.
Citera
2008-10-02, 12:18
Medlem
Seamus Costellos avatar
Tryffel. Eller tryffelolja. Mitt mos är världsberömt.
Citera
2008-10-02, 12:22
Medlem
Riddarens avatar
Det är lite kul med potatismos för den smakar aldrig flottigt hur mycket smör och grädde man än kör ner i den, den blir bara godare, fylligare.

Det som kännetecknar ett mästerligt mos är enligt mig sältan. Det är svårt att salta ett mos. Man öser i rikligt med salt men man känner knappt något, saltar mer, fortfaranade inget, mer, för lite, mer, nästan lagom, lite mer och översaltat. När man har hittat hem så känns det magiskt, sältan är perfekt. När den supertunna gyllene gränsen är prickad smakar moset inte ”lagom saltat” utan magiskt.

Självklart ska moset ha lite riven muskot! (Tryffel är ju inte helt fel heller som sagt men jag skulle undvika oljan, i alla fall de billiga varianterna)
Citera
2008-10-02, 12:29
Medlem
Seamus Costellos avatar
Man får vara försiktig med tryffeloljan. Tar man måttligt så funkar det... för mycket så smakar det kemisk bakelittelefon...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in