2008-10-02, 12:42
Bannlyst
Måste ju säga att jag blev fruktansvärt sugen på potatismos nu, får nog bli det ikväll så jag kan prova lite tips från denna tråd

Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Vispa inte moset för länge, då blir det segt som tapetklister.

Har jag inte "lyckats" med men ska tänka på detta och vara försiktig i framtida mos-projekt iaf
Citera
2008-10-02, 12:54
Medlem
nollans avatar
Tack för alla tips! Jag börjar få segervittring redan

Är muskoten den edge tror ni som kan få mig att slå en home run? Jag misstänker att juryn inte direkt kommer bestå av några moskonnässörer...
Citera
2008-10-02, 13:05
Medlem
Lite bitar kvar..

En sak som får mig salig (men jag är kanske ensam om det) är om moset innehåller lite märkbara bitar av potatis.
Om man pressar den kokta potatisen i en press, så missar man det.
Men en "handstöt" så kan man få det helt rätt.

Sedan gäller:
-mjölk
-smör
-salt
-peppar
-muskot
-äggula

/T
Citera
2008-10-02, 13:07
Medlem
11ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Tack för alla tips! Jag börjar få segervittring redan

Är muskoten den edge tror ni som kan få mig att slå en home run? Jag misstänker att juryn inte direkt kommer bestå av några moskonnässörer...

Jag rekommenderar starkt lite riven muskot i moset, det ska inte vara så att muskoten används för att ge ett smaklöst mos en duglig smak utan gör istället ett bra mos med perfekt sälta och tillsätt sedan en liten liten mängd muskot i slutändan.
Citera
2008-10-02, 13:11
Medlem
woofers avatar
Muskot är en väldigt bra mos-krydda men det viktigaste är som redan sagts att man måste salta och peppra ordenteligt
Citera
2008-10-02, 13:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Kolla Heston Blumenthals recept på potatismos:

Visst, det är lite bökigt att köra den genom en sil (för en "drum sieve" har man väl inte hemma?), men värt det extra besväret. Så lent, så gott. Gärna lite muskot i moset också.

Intressant... Såg Heston göra mos på tv för ett någon vecka sen och då bakade han potatisen istället för att koka den
Citera
2008-10-02, 16:05
Medlem
nollans avatar
Muskotens horribla effekter??

Hur lite snackar vi egentligen? Har faktiskt aldrig provat muskot i moset trots att det anses givet av ganska många som vet vad de talar om.
Citera
2008-10-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Hur lite snackar vi egentligen? Har faktiskt aldrig provat muskot i moset trots att det anses givet av ganska många som vet vad de talar om.

sisådär 30 nötter brukar bli lagom till ett kilo färdigt mos!
Citera
2008-10-02, 16:43
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
sisådär 30 nötter brukar bli lagom till ett kilo färdigt mos!
Haha, jag såg någon wikipedia-artikel om ett tryckfel i en mat-tidning som resulterade i att 3-4 personer tillsatte 20 nötter i någon jävla kaka. Hilarious!

Tack, då vet jag.
Citera
2008-10-02, 17:17
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
En sak som får mig salig (men jag är kanske ensam om det) är om moset innehåller lite märkbara bitar av potatis.
Om man pressar den kokta potatisen i en press, så missar man det.
Men en "handstöt" så kan man få det helt rätt.

Sedan gäller:
-mjölk
-smör
-salt
-peppar
-muskot
-äggula

/T

Äggula använder man i moset när man ska göra pommes duchesse dvs att de ska få färg i ugnen. Har aldrig annars hört om att man ska ha äggula i vanligt mos.

Jag brukar köra mitt mos med salt o peppar, muskot och gräddmjölk samt en hyffsad klick smör som ska vara kallt o röras ner i moset . Smält inte smöret tillsammans med gräddmjölken för det har svårare för att bli luftigare då. Kom ihåg och använda ballongvisp så du vispar in mycket luft i moset.
Citera
2008-10-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Äggula använder man i moset när man ska göra pommes duchesse dvs att de ska få färg i ugnen. Har aldrig annars hört om att man ska ha äggula i vanligt mos.

Jag brukar köra mitt mos med salt o peppar, muskot och gräddmjölk samt en hyffsad klick smör som ska vara kallt o röras ner i moset . Smält inte smöret tillsammans med gräddmjölken för det har svårare för att bli luftigare då. Kom ihåg och använda ballongvisp så du vispar in mycket luft i moset.

Tvivlar starkt på att du kan vispa in luft i potatismos, Kör på Hestons recept det blir stor skillnad på konsistensen. Om du inte har en passör du kan veva blir det helt ok om du kör genom en vanlig potatispress.
Btw så gör Joel robuchon sitt berömda mos på lika delar potatis och smör och lite mjölk på slutet.
Citera
2008-10-05, 16:38
Medlem
Roxers avatar
Där jag jobbar så gör vi mos på följande sätt,
Koka potatisen, (mandelpotatis)
Smällt smör i en kastrull på svag värme så att du inte bränner smöret.
Värm grädde i en annan kastrull, räcker med att det börjar rycka om grädden.

Mosa potatisen i en potatispress, häll i det smälta smöret och vispa in det ordentligt innan du häller på den varma grädden. Rör in grädden (snåla inte för då blir det torrt)
Smaka av med salt,peppar lite muskot(ska bara finnas som en liten smak långt bak) och väldigt lite tryffel (olja funkar med inte den billigaste)

Om du vill ha det extra fluffigt så kan du använda en stavmixer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in