2023-06-28, 23:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
På krogen så får man finna sig i vad ölen kostar, men aldrig att jag köper en flasköl på bolaget för 40 kr.
"Flasköl" är ju en jävligt dålig beskrivning av vad innehållet är, lika lite som "boxvin" eller "burkläsk". Men visst, en del bryr sig inte alls om smak eller kvalitet, oavsett om det är ost, korv, kött eller vad som helst inom mat och dryck. Varför betala +400 kr/kg för lagrad Gruyere när hushållsost kostar en hundring kilot eller en bra lammkorv för 300 kr/kg när man kan få 5 kg Hot Dogs för samma peng?
Citera
2023-06-28, 23:33
Medlem
invandrar-leffes avatar
Inte äckligaste ölen men drack precis en Mariestads klass II Lager. Tråkigare och mer intetsägande öl hittar man inte i första taget och jag vet ju detta så varför i he* plockade jag upp ett 6-pack när jag var på Willys igår?
Citera
2023-06-28, 23:35
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Inte äckligaste ölen men drack precis en Mariestads klass II Lager. Tråkigare och mer intetsägande öl hittar man inte i första taget och jag vet ju detta så varför i he* plockade jag upp ett 6-pack när jag var på Willys igår?

Tur att du inte valde Pripps. Då hade du slängt skiten.
Citera
2023-06-28, 23:35
Medlem
Den Smuggelbira jag smakat har inte varit god!
Citera
2023-06-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
"Flasköl" är ju en jävligt dålig beskrivning av vad innehållet är, lika lite som "boxvin" eller "burkläsk". Men visst, en del bryr sig inte alls om smak eller kvalitet, oavsett om det är ost, korv, kött eller vad som helst inom mat och dryck. Varför betala +400 kr/kg för lagrad Gruyere när hushållsost kostar en hundring kilot eller en bra lammkorv för 300 kr/kg när man kan få 5 kg Hot Dogs för samma peng?

Jag har testat en massa dyra ölsorter och blev mest besviken av hur de smakade. Jag fann mer njutning i hälften så dyr öl.

Jag har en kompis som hellre äter en burgare än oxfile. Jag förstår honom för det är bara en upptrissad seg köttbit.
Citera
2023-06-29, 15:20
Medlem
Voelsens avatar
Drack en öl i Belgien som smakade korv. Den var äcklig den.
Citera
2023-06-29, 17:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag har testat en massa dyra ölsorter och blev mest besviken av hur de smakade. Jag fann mer njutning i hälften så dyr öl.

Jag har en kompis som hellre äter en burgare än oxfile. Jag förstår honom för det är bara en upptrissad seg köttbit.
Oxfilé seg? Då har du nog antingen tillagat fel eller köpt åsna eller vattenbuffel. En bra oxfilé stekt till 53-55° är allt annat än seg.

Får man vara nyfiken och fråga efter några dyra ölsorter du provat? Bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra, och tvärt om. Gillar man lager så är inte den per automatik godare om den kostar 45 kr, det är fortfarande en lager och en billigare kan säkert smaka lika bra.

Det jag menar är att "dyr flasköl" inte riktigt är en öltyp, det finns över 100 olika definitioner på öltyper, så bara för att man smakat några olika "dyra flasköl" så kan man inte såga allt utom lageröl som "äckligt". Du kanske inte har hittat din typ av öl helt enkelt.

Jag brukar jämföra med läsk. Säg att lageröl är det samma som apelsinläsk, du kan köpa Fanta, Zingo, Loranga, Freeway, ICA Apelsin och en helvetes massa fler märken som skiljer sig lite i smak, men det är fortfarande apelsinläsk. Vågar man se utanför "apelsinläsk" så kommer man att hitta ett otal olika andra läsksmaker, alla kanske inte passar ens egen smak, men bara för att man fått tag i en Dr Pepper eller en Cola Cherry som smakar skit, så betyder ju inte det att Trocadero och Hallonsoda också är äckligt. Våga prova olika typer är mitt tips.
Citera
2023-06-29, 19:53
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Drack en öl i Belgien som smakade korv. Den var äcklig den.

Aecht Schlenkerla Rauchbier? Förvisso ifrån Tyskland men den smakar rökig korv.
Citera
2023-06-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Får man vara nyfiken och fråga efter några dyra ölsorter du provat? Bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra, och tvärt om. Gillar man lager så är inte den per automatik godare om den kostar 45 kr, det är fortfarande en lager och en billigare kan säkert smaka lika bra.

Det mesta som finns i Systembolagets sortiment. Jag arbetade åt Vin & Sprit AB och där drack vi hejvilt. Tror att jag drack hundrafallt vad jag hade i lön genom deras fester och öl/vinprovningar.

En del tror att whiskey för 1000 SEK per cl smakar gott, men där misstar de sig grovt. Sådan där smörja tillverkas enbart för att rika ska kunna skryta.
Citera
2023-06-29, 20:35
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Aecht Schlenkerla Rauchbier? Förvisso ifrån Tyskland men den smakar rökig korv.

Ölen kom från Bamberg. 25 cl glasflaska
Citera
2023-07-06, 17:55
Medlem
ErlingP75s avatar
Pistonhead gör god öl. Men Flat tire är en punktering av smaklökarna.
Citera
2023-07-19, 14:24
Medlem
ekerilars avatar
Jag drack (försökte dricka) Pripps Radler Grape till lunchen idag. Den var verkligen inte god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in