2014-02-14, 18:54
Medlem
rayraviolis avatar
Det är meningslöst att argumentera om smak, men jag är förvånad över hur många som tar upp Pistonhead Kustom Lager i den här tråden. Jag är ganska van öldrickare och har provat mig igenom det mesta vad gäller öltyper. Gillar både högt och lågt. Jag dricker gärna vanligt standardblask, till och med en Sofiero, om det bjuds utan att rynka på näsan. Nämnda Pistonhead råkar vara en av mina favoriter när jag vill ha vanlig bira när man grillar eller slappar i solen. Inget märkvärdigt, men gott. Därför undrar jag: Vad är det med denna öl som många ogillar?

Två teorier:

1. Det är humlen som är för framträdande.

2. Det är unga killar (som inte har provat så många öl och öltyper) som ser burken och tycker den ser häftig ut, köper den, dricker, blir förvirrade när det inte smakar som de är vana med.
Citera
2014-02-14, 19:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är meningslöst att argumentera om smak, men jag är förvånad över hur många som tar upp Pistonhead Kustom Lager i den här tråden. Jag är ganska van öldrickare och har provat mig igenom det mesta vad gäller öltyper. Gillar både högt och lågt. Jag dricker gärna vanligt standardblask, till och med en Sofiero, om det bjuds utan att rynka på näsan. Nämnda Pistonhead råkar vara en av mina favoriter när jag vill ha vanlig bira när man grillar eller slappar i solen. Inget märkvärdigt, men gott. Därför undrar jag: Vad är det med denna öl som många ogillar?

Två teorier:

1. Det är humlen som är för framträdande.

2. Det är unga killar (som inte har provat så många öl och öltyper) som ser burken och tycker den ser häftig ut, köper den, dricker, blir förvirrade när det inte smakar som de är vana med.
Tror att dina teorier ligger ganska nära sanningen. Brutal Brewing har experimenterat med lite annan humle än vad som vanligtvis brukas i lageröl. Vi som "ölkännare" blir inte direkt överraskade, utan mer intresserade, om en billig lager är humlad med Cascade t.ex.
För den vanlige lagerölsdrickaren, som knappt har koll på att öl innehåller humle, så blir detta en chock, det smakar ju inte öl! Annorlunda smak innebär per automatik att det är äckligt.
Citera
2014-02-14, 19:27
Medlem
bunnybums avatar
All öl som spendrups brygger som kommer i fat?
Luktar spy, ta en sniff i glaset, enormt!
Sen three hearts och all åbro..( aik-öl) bara en sån sak..
Senast redigerad av bunnybum 2014-02-14 kl. 19:30.
Citera
2014-02-14, 19:29
Medlem
bunnybums avatar
Och harboe. Det är fan sanslöst..
Citera
2014-02-14, 19:38
Medlem
Sofiero och Leffe för sig inte väl i min mun.
Citera
2014-02-14, 19:38
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Han menar antagligen denna:http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c

Eftersom att den har funnits inne ett tag plus att den inte behöver beställas.

Edit: Jag håller med honom. Den smakar som något misslyckat försök till cider/öl hybrid eller något sådant

Gillar faktiskt Kustom Lager, rätt uppfriskande, passar nog utmärkt som sommaröl istället för Corona och liknande vederstyggligheter...
Citera
2014-02-14, 19:41
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Jaa det finns många vidriga som Sofiero ,Spendrups Slots, m.m
men som sagt Brooklyn Lager, jag försökte dricka den grumliga gästa skiten på ett ölhak i sommras..

Den smakar för fan som den har filtrerats igenom en gammal bondes mögliga strumpa efter han har lagrat strumpan på sin fot hela säsongen med nageltrång...

Brooklyn Lager grumlig...?

Nu har du nog blandat ihop den med nåt annat? Kanske Chimay Blå, den är ju lite grumlig och jästig?
Citera
2014-02-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoprano
Sofiero och Leffe för sig inte väl i min mun.

Leffe? Det är ju namnet på bryggeriet.. Gör ju flera olika öl.
Citera
2014-02-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafaroptia
Leffe? Det är ju namnet på bryggeriet.. Gör ju flera olika öl.

Finns väl två sorter på systemet och varken Blond eller Brown är god om det var det du syftade på.
Citera
2014-02-14, 20:12
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Nu blev jag tvungen att leta på nätet för att friska upp minnet, hade glömt bort namnet trots den traumatiska smakupplevelsen..... Men Rodenbach Grand Cru heter den. Finsmakarna påstår att den har "originell sötsur smak", "smakar lite som vin" etc

Jag gillar så kallade konstiga ölsorter, veteöl, öl med originell kryddning etc men Grand Cru är verkligen ett obeskrivligt bottennapp. Inte ens iskall mitt i sommaren tillsammans med kryddstarkt tilltugg så är den drickbar, smakar verkligen gammal spya tycker jag Skulle inte förvåna mej om de använder ljummen Grand Cru som tortyrmedel på Guantanamo.

Edit: såg att det var ett par personer till som kallar denna sk öl för äcklig i tråden efter en sökning, inte oväntat.
Senast redigerad av coyoteroadrunner 2014-02-14 kl. 20:17.
Citera
2014-02-14, 20:25
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Brooklyn Lager grumlig...?

Nu har du nog blandat ihop den med nåt annat? Kanske Chimay Blå, den är ju lite grumlig och jästig?

Nej jag minns det som igår, jag ville pröva något nytt och bartendern tappa upp ett glas
brooklyn som såg ut så här http://www.casualstreetfood.se/blogg...a-Pale-Ale.jpg
Citera
2014-02-14, 20:27
Medlem
sjpatriks avatar
Nu kommer jag säkerligen få en massa arga inlägg som svar men har väldigt svårt för Staropramen på fat.. Usch. Guinness är heller ingen höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in