2012-04-20, 10:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha. Precis som för mig. Första försöket: "Vad är det här för gammal vinäger? Ska det smaka så här?". Ölen åkte i avloppet. Andra försöket några månader senare: "Ok, det SKA vara gott säger förståsigpåare. Låt se... Nä fy fan det här går inte."

Jag är inte heller ett surhuvud.
förståsigpåare..., dricker man mycket olika öl (dricker cirka 400-500 nya sorter varje år) så blir man ju van vid det mesta och söker efter mer och mer utstickande saker, de flesta som provar mycket brukar oftast till slut acceptera och/eller gilla suröl/lambic/gueze/etc.
t.ex. är rodenbachen ganska snäll för att vara en suröl, det finns bra mycket syrligare sorter där ute.
men men...
Citera
2012-04-20, 12:11
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
förståsigpåare..., dricker man mycket olika öl (dricker cirka 400-500 nya sorter varje år) så blir man ju van vid det mesta och söker efter mer och mer utstickande saker, de flesta som provar mycket brukar oftast till slut acceptera och/eller gilla suröl/lambic/gueze/etc.
t.ex. är rodenbachen ganska snäll för att vara en suröl, det finns bra mycket syrligare sorter där ute.
men men...

Inte för att vara petig, men Rodenbach är faktiskt en Ale (tro det eller ej), även om jag håller med om att den lutar mer åt en suröl/flamländsk rödöl (t ex Duchesse de Bourgone)
Citera
2012-04-20, 12:49
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Inte för att vara petig, men Rodenbach är faktiskt en Ale (tro det eller ej), även om jag håller med om att den lutar mer åt en suröl/flamländsk rödöl (t ex Duchesse de Bourgone)

Om det är någon av Duchesse och Rodenbach som är flamländskt rödöl är det Rodenbach, Duchesse är snarare än Oud bruin (östflamländsk gammal brun). Källhänvisar till Sour Brews av Jeff Sparrow.
Citera
2012-04-20, 15:12
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
tack för rättningen, men den är i alla fall syrlig
duchessen är för övrigt en av mina favoritöl all time.
Citera
2012-04-20, 15:51
Medlem
wzbzs avatar
Pabst Blue Ribbon är inget att hänga i julgranen. Tänk er att man tar en vanlig Budweiser, och femdubblar den där ofräscha eftersmaken.

Passa er för den...
Citera
2012-04-20, 15:59
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
men men...

Tycker den här typen av öl är mer "intressant" än god. Dricker gueze om det dyker upp i samband med någon provning, men de tillfällen då jag själv har gått och köpt en flaska på Systemet kan nog räknas på ena handens fingrar. Det kan dock vara kul att bjuda en ovan öldrickare på ett glas för att få se dennes reaktion (= förvridet ansiktsuttryck och allmän bestörtning följt av utrop av karaktären "hur fan kan man kalla det här för öl?!").
Citera
2012-04-20, 18:38
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
tack för rättningen, men den är i alla fall syrlig
duchessen är för övrigt en av mina favoritöl all time.

Vill bara påpeka att jag går efter Systembolagets definition (samt oltorget.nu)

Ja, Duchesse är ta mig fan underbar, druckit den på fat ett par gånger, svartnade fan för ögonen ett kort sekund

Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Pabst Blue Ribbon är inget att hänga i julgranen. Tänk er att man tar en vanlig Budweiser, och femdubblar den där ofräscha eftersmaken.

Passa er för den...

Intressant, inte många som verkar gilla den. Sitter och sippar på en nu, tycker den vinner över Bud, Corona etc med hästlängder, finns ju faktiskt smak att tala om! Sen är 13:- flaskan fullt överkomligt tycker jag
Citera
2012-04-20, 20:00
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Corona är inte välsmakande.
Citera
2012-04-25, 13:53
Medlem
Harboe gold. Fy helvete! Den smakar annorlunda varje gång men alltid riktigt äckligt.

Sedan har vi smålands ölen också! Får alltid klökningar av den.
Citera
2012-05-11, 23:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Alla öl köpta på flak på danmark/tysklandsbåtarna oavsett om det står carlsberg eller harboe på dom.
Citera
2012-05-12, 00:41
Medlem
Danish Gold + Slotts Guld fy helvete.
Citera
2012-05-12, 01:09
Medlem
kurt-sunes avatar
glömde spendrups.... Ett obegripligt surt och äckligt öl som många krogar ska envisas med att ha.

enda spendrups-ölet som är ok är deras mellanöl på 4,2 %.

Är heller inte så förtjust i ale-varianter. Hell är en sort som smakar surt tallbarr... ingen njutning alls. Dyr var den oxå.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-05-12 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in