2008-10-02, 20:22
Citat:
Tja, nu reproducerar personer med flintgener fastän dom inte skulle ha gjort det om vi inte haft peruker och konstiga salvor. Människor kan öka sina chanser att hitta en partner, en partner vars gener dessutom skapar en bättre avkomma än en partner med andra gener hade kunnat gjort. Till exempel om en ful, ointelligent människa ändrar sig efter kulturella värderingar kan den få en partner som inte får hjärtkärlkramp vid 30års ålder. Det gör det visserligen inte mindre naturligt, om man inkluderar kultur som en del av naturen, men det förändrar förutsättningarna för evolutionen.
Ursprungligen postat av Hejsvej
1. Evolutionen på väg att mot vad? Om enbart personer med flintgener skulle kunna reproducera sig skulle håret försvinna, inte annars. Vissa tror även att blindtarmen kommer att försvinna, varför då? För att vi inte har användning av den? Enda sättet blindtarmen skulle försvinna på är ifall personer med blindtarmsfria gener skulle ha så stora reproduktionsframgångar att deras gener sprider sig över hela mänskligheten. Evolutionen har inget mål.
2. För det första väger feromoner inte så tungt i människans patnerval. För det andra handlar det ändå om spridning av gener även fast människor inte är kära i varandra. Med samma argument kan man hävda att husdjursraser har evolverat fram även fast människan styrt deras partnerval. Det handlar om sex inget annat. Även fast en immunitetsgen (i framtiden mot hiv kanske) spridits via våldtäkt kan denna gen ha så stor evolutionär framgång att den sprids vidare och till slut blir manifest i väldigt många människor.
3. Tyvärr är jag inte så insatt här, men det är utan tvekan ett intressant område. Dock har jag svårt att tänka mig scenarier där sex slutade ha betydelse. Kom gärna på ett.
2. För det första väger feromoner inte så tungt i människans patnerval. För det andra handlar det ändå om spridning av gener även fast människor inte är kära i varandra. Med samma argument kan man hävda att husdjursraser har evolverat fram även fast människan styrt deras partnerval. Det handlar om sex inget annat. Även fast en immunitetsgen (i framtiden mot hiv kanske) spridits via våldtäkt kan denna gen ha så stor evolutionär framgång att den sprids vidare och till slut blir manifest i väldigt många människor.
3. Tyvärr är jag inte så insatt här, men det är utan tvekan ett intressant område. Dock har jag svårt att tänka mig scenarier där sex slutade ha betydelse. Kom gärna på ett.
Ja, evolutionen har inget mål. Kanske kommer människan inte förändras alls i framtiden, eller kanske utvecklar människan tendenser till att dö när den är 19år. Men hade vi inte haft kultur, hade vi stannat som strandapor i Nordvästra Afrika, så hade vi kanske sett helt annorlunda ut idag. Ett exempel är hur vi utvecklat förmågan att dricka mjölk utan att kolavippen, efter att kulturen värderat mjölk och kossor som viktiga och bra. Det hade vi inte gjort om vi inte haft kultur. Jag sätter ingen värdering på det, men jag älskar mjölk och nu har jag precis blivit laktoskänslig. Jobbigt

Det brukar ingå i definitionen av Kultur att den är reproducerande. Så en folkgrupp som slutar ha sex eller tar livet av sig är tydligen inte en kultur. Men det håller inte jag med om. Människor kan visst ha en sexfri kultur. Det är ju bara att se på Munkar och Homosexuella. Där kan man börja tala om social evolution, men det vill jag gärna hålla mig borta ifrån. Evolutionistiska tankar inom sociologi/antropologi lägger för mycket värde på saker och ting, som Hitler gjorde.