2010-08-23, 04:29
Medlem
markus120s avatar
Läser just nu Pretty horses, är det inte lite väl mjukis berättelse för att var Mccarthy?

Hmm, visa anser att det är hans mästerverk, är de överkänsliga mot de mörkare element som finns i Mccarthys övriga verk?
Citera
2010-08-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Läser just nu Pretty horses, är det inte lite väl mjukis berättelse för att var Mccarthy?

Hmm, visa anser att det är hans mästerverk, är de överkänsliga mot de mörkare element som finns i Mccarthys övriga verk?

Heh, kanske, men är det inte alltid så att en författares mest konventionella verk blir det mest omtyckta? Mann fick väl nobelpriset för Buddenbrooks och inte för Bergtagen, t.ex...

Tycker personligen att det är en väldigt bra bok, även om den inte gör ett lika starkt intryck som Blood Meridian eller Vägen.
Citera
2010-08-23, 14:08
Medlem
Dr Scriptums avatar
Om jag inte missminner mig läste jag Vägen först. Mitt intryck var då att den visserligen var en mycket bra bok, men aning överhypad och inget riktigt mästerverk, klart läsvärd dock. Jag vet inte vad det säger om mig, men enkelheten - att det bara fanns två utmejslade karaktärer, exempelvis - i den var inte helt tilltalande. Läste boken på svenska.

Blood Meridian är däremot just ett mästerverk och en bok som tål att läsas flera gånger om. Bara inledningen är otrolig.
Citera
2010-09-04, 10:57
Medlem
Flus avatar
Blood Meridian kommer på svenska 24 september.
http://www.bokus.com/bok/9789100112356/blodets-meridian/
Citera
2010-09-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Blood Meridian kommer på svenska 24 september.
http://www.bokus.com/bok/9789100112356/blodets-meridian/

Tack för tipset! Hans bok Vägen var en av de bästa böcker jag läst, innehållsmässigt och språkligt. Ser fram mot Blodets meridian!
Citera
2010-09-08, 11:20
Medlem
sprialks avatar
The Road var ju helt fenomenal, språket och stämmningen i boken.
Kanske den bästa boken jag läst i år.
Citera
2010-10-10, 20:06
Medlem
Palahniuks avatar
Jag har hållit mig ifrån The Road, kanske mest storyn inte kändes så tilltalande. Men så fick jag låna den av en vän och det tackar jag för. Vilken otrolig läsupplevelse! Så mästerligt språk, så mörk men ändå så omöjlig att lägga ifrån sig.

Nu vill jag fortsätta McCarthy, ty allt annat skulle blekna i jämförelse. Men frågan är vad jag ska sätta tänderna i härnäst? Valet står främst mellan All the Pretty Horses och Blood Meridian. Vilken bör man välja?
Citera
2010-10-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palahniuk
Jag har hållit mig ifrån The Road, kanske mest storyn inte kändes så tilltalande. Men så fick jag låna den av en vän och det tackar jag för. Vilken otrolig läsupplevelse! Så mästerligt språk, så mörk men ändå så omöjlig att lägga ifrån sig.

Nu vill jag fortsätta McCarthy, ty allt annat skulle blekna i jämförelse. Men frågan är vad jag ska sätta tänderna i härnäst? Valet står främst mellan All the Pretty Horses och Blood Meridian. Vilken bör man välja?

Vet inte hur AtPH är, men gillade du mörkret i The Road så läs Blood Meridian, då har du en ännu häftigare läsupplevelse framför dig.
Citera
2010-10-10, 22:40
Bannlyst
Citat:

Blood Meridian är ett, som många påpekat, ännu större mästerverk, så där kommer du förmodligen inte bli besviken. Jag har själv inte gett på mig på All the pretty horses än men att döma av hans andra verk lär den knappast vara något mindre än en riktigt bra bok den heller.
Citera
2010-10-10, 22:51
Medlem
Palahniuks avatar
Vad är det som gör Blood Meridian så bra?
Citera
2010-10-11, 08:44
Medlem
Citat:
Språket! Det är arkaiskt och episkt. Så läs den på engelska!
Det förekommer t ex ett verb "Brain" - att slå någon hårt i skallen så den krossas. Svårt att föreställa sig hur det ska översättas tillfredställande till svenska.
Citera
2010-10-11, 22:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Jag läser boken just nu själv och det jag gillar starkt är som sagt språket samt det våldsamma som målas upp i den sista utposten av vilda västern som kontrast till det vackra landskapet i boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in