2010-01-31, 00:55
Medlem
BProbes avatar
Tänkte bumpa lite här och fråga en sak. Filmatiseringen utav Cormac McCarthys "The Road" har ju börjat visas på biograferna nyligen och jag blev lite intresserad av handlingen och filmen allmänt.

Nu är det så att jag starkt överväger att läsa boken innan då jag hellre "förstör" en film än en bok.

Min fråga lyder, om det är någon utav er som sett filmen, om boken är läsvärd eller om jag istället ska satsa på filmen?
Citera
2010-01-31, 01:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BProbe
Min fråga lyder, om det är någon utav er som sett filmen, om boken är läsvärd eller om jag istället ska satsa på filmen?

Klart att du skall läsa boken då dialogen utgör mycket av själva innehållet såväl skriver McCarthy riktigt bra, filmen uppfyllde inte alls mina förväntningar.
Citera
2010-01-31, 02:09
Medlem
BProbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Klart att du skall läsa boken då dialogen utgör mycket av själva innehållet såväl skriver McCarthy riktigt bra, filmen uppfyllde inte alls mina förväntningar.

Låter bra! Behövde bara någon slags respons från någon som både läst boken och sett filmen. Tackar för svar, blir att inhandla boken snarast.
Citera
2010-01-31, 02:17
Medlem
Rakiis avatar
Rekommenderar att du läser den först på engelska för att få ut maximalt ur språket, det är verkligen top of the notch!
Citera
2010-01-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BProbe
Tänkte bumpa lite här och fråga en sak. Filmatiseringen utav Cormac McCarthys "The Road" har ju börjat visas på biograferna nyligen och jag blev lite intresserad av handlingen och filmen allmänt.

Nu är det så att jag starkt överväger att läsa boken innan då jag hellre "förstör" en film än en bok.

Jag har läst boken och sett filmen men, även om jag personligen tyckte att filmatiseringen var riktigt bra, så är det som Rakii skriver alltid bäst att först läsa boken. Annars kan man ju inte skapa sig en egen bild av karaktärerna och miljöerna.

Ingen som har läst Child of God och kan tipsa om den?
Citera
2010-01-31, 21:47
Medlem
BProbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Rekommenderar att du läser den först på engelska för att få ut maximalt ur språket, det är verkligen top of the notch!

Precis det jag tänkte göra, översättningar till svenska har i vissa fall en tendens att förstöra stämningen samt att många ord kan låta "larviga" när de blir översatta, om du förstår vad jag menar.
Citera
2010-01-31, 21:48
Medlem
BProbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Jag har läst boken och sett filmen men, även om jag personligen tyckte att filmatiseringen var riktigt bra, så är det som Rakii skriver alltid bäst att först läsa boken. Annars kan man ju inte skapa sig en egen bild av karaktärerna och miljöerna.

Ingen som har läst Child of God och kan tipsa om den?

Kul att höra att filmatiseringen var bra! Då har man något att se fram emot efter att man betat av boken.
Citera
2010-02-14, 17:39
Medlem
Rakiis avatar
Läste All the pretty horses i helgen och tyckte mycket om den, hoppas att nästa bok i trilogin är lika bra.
Citera
2010-04-25, 01:37
Medlem
markus120s avatar
Försökte läsa Suttree. men fann den väldigt utmanande i sin stil och sitt svåra språk. Konstigt då jag lyckades ta mig igenom Blood Meridian om än lite hackigt och med ordlistan redo i varje sidan.

Gick över till den mer lätskrivna Child of god, här finns också den Faulknerianska stilen men berättelsen är mer rakt på med mindre detaljer och korta kapitlar. Child of god är en utav de konstigare berättelserna jag läst i mitt liv, till och med för att vara Mccarthy så var det hårdsmält. Protagonisten här är ju så fördriven och hela boken saknar en karaktär som man kan identifiera sig med, till och med The kid i Blood meridian är en i grunden inte ond människa utan med mänskliga drag men låter sig anpassas till sin kaotiska omgivning men aldrig utan att helt korrumperas. I Child of god så finns det ingen liknande karaktär, incest och nekrofili är några av de element som finns i boken, huvudpersonen är mentalt handikappad och nästan helt utan mänsklighet och empati, i slutet så tycker man ändå på något sätt synd om honom men boken är verkligen distant från läsaren i och med att den beskriver fruktansvärda brott utan att reagera moraliskt eller känslomässigt på händelserna, något jag ändå uppskattar. Boken är ju fruktansvärt bra, men jag känner att jag måste läsa den en gång till för att verkligen få in alla intryck från språket och de karga karaktärerna.

Min ranking av Cormac Mccarthy så här länge:

1.Blood Meridian
2.The Road
3.Child of god
4.No country for old men

Alla 4 är så in i helvete bra, Blood meridian blir den bok jag jämför alla mina framtida läsningar med, den största läsupplevelsen i mitt liv och ett mästerverk som säkerligen kommer att läsas i ännu större utsträckning här om 50, 100 eller 200 år.

Vad ska jag läsa härnäst? Vill nog vänta med Suttree, då blir det väl Border trilogy?
Senast redigerad av markus120 2010-04-25 kl. 01:43.
Citera
2010-04-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Gick över till den mer lätskrivna Child of god, här finns också den Faulknerianska stilen men berättelsen är mer rakt på med mindre detaljer och korta kapitlar. Child of god är en utav de konstigare berättelserna jag läst i mitt liv, till och med för att vara Mccarthy så var det hårdsmält. Protagonisten här är ju så fördriven och hela boken saknar en karaktär som man kan identifiera sig med, till och med The kid i Blood meridian är en i grunden inte ond människa utan med mänskliga drag men låter sig anpassas till sin kaotiska omgivning men aldrig utan att helt korrumperas. I Child of god så finns det ingen liknande karaktär, incest och nekrofili är några av de element som finns i boken, huvudpersonen är mentalt handikappad och nästan helt utan mänsklighet och empati, i slutet så tycker man ändå på något sätt synd om honom men boken är verkligen distant från läsaren i och med att den beskriver fruktansvärda brott utan att reagera moraliskt eller känslomässigt på händelserna, något jag ändå uppskattar. Boken är ju fruktansvärt bra, men jag känner att jag måste läsa den en gång till för att verkligen få in alla intryck från språket och de karga karaktärerna.

Hehe... Jag kanske är konstig eller något men det låter faktiskt som en helt fantastisk bok. Ska definitivt läsa den någon gång.

Citat:
Min ranking av Cormac Mccarthy så här länge:

1.Blood Meridian
2.The Road
3.Child of god
4.No country for old men

Alla 4 är så in i helvete bra, Blood meridian blir den bok jag jämför alla mina framtida läsningar med, den största läsupplevelsen i mitt liv och ett mästerverk som säkerligen kommer att läsas i ännu större utsträckning här om 50, 100 eller 200 år.

Vad ska jag läsa härnäst? Vill nog vänta med Suttree, då blir det väl Border trilogy?

Håller verkligen med om Blood Meridian, man märker direkt att det är ett sånt tidlöst mästerverk som man kommer att studera och diskutera även om hundratals år. Den första delen av Border trilogy, All the Pretty Horses, är väldigt bra och något som alla borde läsa. De andra har jag inte hunnit till, men utgår ifrån att de också är läsvärda.
Citera
2010-06-20, 18:29
Medlem
Har just läst ut "Övergången". Tar mina intryck under "reflektioner" då inlägget är litet långt.
Citera
2010-06-20, 19:34
Medlem
"Vägen", riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här