2009-06-08, 16:20
Medlem
Läste "No country for old men" (på engelska) efter att jag sett filmen, bland det bästa jag läst. Filmen blev såklart ett mästerverk. Läs gärna boken även om ni har har sett filmen, då den är mer detaljerad etc. Har beställt "The Road" nu, ser verkligen fram emot att läsa den.
Citera
2009-06-08, 23:57
Medlem
_-olle-_s avatar
Jag säger bara: Blood Meridian
Citera
2009-10-20, 23:58
Medlem
markus120s avatar
Fan alltså vilken författare denne amerikanske outsider är. Läste klart Blood Meridian och jag quotar Judge Holden:

Whatever in creation exists without my knowledge exists without my consent.

Jag fattar inte att jag inte kände igen denna gigant, Cormac Mccarthy är en geni och de 3 böcker jag läst från honom; Child of God, Blood meridian och The road är mästerverk, men Blood meridian är något mer. Den är helt enkelt storslagen, mer våldsam och grotesk än någon annan bok jag läst och samtidigt så vacker, subtil och poetisk.
Citera
2009-12-16, 16:35
Medlem
Rakiis avatar
Skaffat Blood Meridian som ljudbok nu, ska bli intressant att höra!
Citera
2009-12-16, 22:40
Medlem
Betterthanyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Whatever in creation exists without my knowledge exists without my consent.

Sammanfattar väl den boken kärnfullt och spektakulärt. Så otroligt bra bok. Meningslösheten stänker blodigt över allt, formligen pumpar ner genom meridians artärer. Så otroligt sprängande bra. Inte bara Judge Holden, som får de andra att se ut som små gulliga barn.
Citera
2009-12-20, 09:20
Medlem
Gillade Vägen väldigt mycket, och tycker det är dags att läsa hans andra böcker nu... Är det All the pretty horses som man ska läst först av The Border Trilogy?
Citera
2009-12-20, 09:44
Medlem
complexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Gillade Vägen väldigt mycket, och tycker det är dags att läsa hans andra böcker nu... Är det All the pretty horses som man ska läst först av The Border Trilogy?

yes All the pretty horses först, höll den som den bästa i triologin
Citera
2009-12-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av complex
yes All the pretty horses först, höll den som den bästa i triologin

Tack för det snabba svaret, nu får jag den och Blood Meridian i julklapp av min mor. Visserligen inte någon överraskning i och med att det var jag som gjorde beställningen, men vad fan gör det när det gäller bra böcker.

Det ska bli intressant att se om läsupplevelsen blir annorlunda på originalspråk, jag läste ju Vägen på svenska och gillade den väldigt mycket, men vissa menar att språket ska vara ännu mer avskalat på engelska.
Citera
2009-12-20, 10:29
Medlem
complexs avatar
Mycket nöje - och ja, dom skall verkligen läsas på engelska.
Citera
2009-12-20, 11:39
Bannlyst
En blivande nobelpristagare.
Enorm.
Citera
2009-12-20, 19:35
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Enorm.
Fast kommer han verkligen bli nobelpristagare, nu när hans bok "The Road" fått så pass stort genomslag runtom i världen? Se på Joyce Carol Oates som är ständigt vinsttippad men aldrig vinner. De väljer ju lite mer okända namn för att lyfta fram och belysa bra litteratur som inte fått så mycket uppmärksamhet. McCarthys senaste roman har ju t o m blivit hollywoodfilm med Viggo Mortensen i huvudrollen, så tyvärr tror jag att McCarthys chanser är sumpade nu.
Citera
2009-12-22, 19:58
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Enorm.

Han är 76 år gammal så tiden börjar rinna ut om han skall få Nobelpris. Han har haft en bok med i Oprah's book club, vilket är nästan lika fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in