2009-04-08, 14:18
Medlem
najass avatar
I denna tråd finns en del reflektioner över "the Road", även om aktivitet och diskussion avstannade rätt snabbt:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=742161
Senast redigerad av najas 2009-04-08 kl. 22:59.
Citera
2009-05-25, 22:07
Medlem
mongrels avatar
Läste för ett tag sen The Road, mest på grund av att jag uppskattar postapokalyptiska berättelser överlag. Jag är ingen litterär novis, men hade nog förväntat mig något annorlunda, och blev först lite putt över att den var så förbannat avskalad. Efter ett tag började jag uppskatta balansgången mellan det avskalade och det djupsinniga, och när boken var slut hade jag fått tårar i ögonen och rysningar längs ryggraden ett flertal gånger. Den är på något vis ett koncentrat av vad det innebär att vara människa - det närmast banala ligger inte långt ifrån det transcendentala.

Har nu kommit en bit in i No Country for Old Men, och jag tycker den är precis lika lysande. Den är naturligtvis väldigt olik The Road, med en helt annan atmosfär, men känslan för språket känns igen. Återigen balansen: den hade lätt kunnat tippa över och bli A) kioskvältartrams eller B) pretentiös dynga, men den är så jävla fint avvägd! Tänker definitivt plöja igenom resten av hans verk.
Citera
2009-05-25, 23:46
Medlem
jeremy-joness avatar
Jag är halvvägs igenom No Country for Old Men (engelsspråkiga) och den ligger än så länge väldigt, väldigt nära filmen (eller tvärtom menar jag).
Den är hård men ytterst trovärdig och ruggigt spännande. Hans språk är väldigt enkelt, jag drar mig ifrån att säga simpelt, vilket är en bedrift i sig. Jag blev lite förvånad över det eftersom jag läste i Stehen Kings On Writing skulle jag tro att McCarthys prosa är tillkrånglad - tror han åsyftade just Blood Meridian i den passagen.

Hursomhelst tänker jag läsa The Road efter den här eftersom jag tycker han ger mersmak.
Citera
2009-05-26, 13:52
Medlem
Bucky.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Den är på något vis ett koncentrat av vad det innebär att vara människa - det närmast banala ligger inte långt ifrån det transcendentala.

Håller med. Den visar både det finaste och det fulaste med människor.
Citera
2009-05-26, 18:48
Medlem
Dr Scriptums avatar
En stoisk, intressant och evigt amerikansk författare... Traditionellt har vi européer triumferat över jänkarna på litteraturens område, men denna store författare med hans folkliga, amerikanska ur-individualism roar mig ofta; Vägen är väldigt bra, samt hela Border-trilogin. Hans mest kända verk, Blood Meridian har jag inte läst, - dess påstådda svårläshet avskräcker mig - är den något att investera i?
Citera
2009-05-26, 21:30
Medlem
Downsueds avatar
Jag gillade "The road", men jag älskar allt vad postapokalyptiskt heter. Därför var jag såld innan jag öppnade boken. Jag kan enbart ge beröm.
Tids nog läser jag "No country for old men", även den på engelska, ty originalspråk slår översättning, såsom Akilles slår Hektor i handgemäng.
Citera
2009-05-26, 23:17
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucky.W
Håller med. Den visar både det finaste och det fulaste med människor.
OT: Höhö, vi är avatarbröder, BoC båda två.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
En stoisk, intressant och evigt amerikansk författare... Traditionellt har vi européer triumferat över jänkarna på litteraturens område, men denna store författare med hans folkliga, amerikanska ur-individualism roar mig ofta; Vägen är väldigt bra, samt hela Border-trilogin. Hans mest kända verk, Blood Meridian har jag inte läst, - dess påstådda svårläshet avskräcker mig - är den något att investera i?
Idag 13:52
Mjäh, tycker nog att amerikanerna har knappat in riktigt ordentligt på oss européer. Visst är kanske den litterära traditionen lite mer mångbottnad här, men den moderna (1930-40 och framåt) amerikanska, folkliga litterära traditionen (som du nämner) är i min mening väl så intressant som den ofta något navelskådande kontinentala "finlitteraturen". Och då ska jag tillägga att jag annars inte har mycket till övers för the land of the free, home of the brave
Senast redigerad av mongrel 2009-05-26 kl. 23:21.
Citera
2009-05-26, 23:51
Medlem
jeremy-joness avatar
[quote=Downsued]Jag gillade "The road", men jag älskar allt vad postapokalyptiskt heter. Därför var jag såld innan jag öppnade boken. Jag kan enbart ge beröm.
Tids nog läser jag "No country for old men", även den på engelska, ty originalspråk slår översättning, såsom Akilles slår Hektor i handgemäng.[/QUOTE]

Absolut, och lemlästar och förnedrar liket efteråt. Så att säga.
Citera
2009-05-27, 02:30
Medlem
Apråpå Blood meridian och dess svårhet. Visst är den bitvis rätt krånglig med långa meningar och "and" som substitut för skiljetecken. Men den är så otroligt vacker och brutal att det är värt ansträngningen. Dessutom tål den flera omläsningar.
Citera
2009-05-27, 14:39
Medlem
_-olle-_s avatar
Läste Blood Meridian under en bilresa mellan Houston och Los Angeles. Tidigare hade jag läst The Road och jag måste säga att jag efter No Country for Old Men har fått en del respekt för hans litterära projekt. Han är en författare som i intervjuer sagt att han inte kan ta författarskap på allvar om de inte på något sätt försöker hantera döden, något han själv ständigt ger sig i kast med. Det är lämpligt att en amerikansk författare ägnar så mycket på att reflektera över död, våld, idéer och ideal.
Citera
2009-05-28, 17:40
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
OT:
Mjäh, tycker nog att amerikanerna har knappat in riktigt ordentligt på oss européer. Visst är kanske den litterära traditionen lite mer mångbottnad här, men den moderna (1930-40 och framåt) amerikanska, folkliga litterära traditionen (som du nämner) är i min mening väl så intressant som den ofta något navelskådande kontinentala "finlitteraturen". Och då ska jag tillägga att jag annars inte har mycket till övers för the land of the free, home of the brave
Sant. Utan att gå in i en namndroppningspiral så kan vi alla enas om att det finns ett flertal amerikanska författare med väldigt intressanta böcker på sin meritförteckning. Det gäller post-WW2 - traditionellt är som sagt "vår" litteratur större, men det är nog bara historia nu.

Har beställt Blood Meridian. Mina förväntningar är höga, må de uppfyllas.
Citera
2009-06-07, 00:18
Medlem
Dr Scriptums avatar
Läser den nu, och jag är närmast förstummad: det är inte ofta man verkligen blir överrumplad av en författares språkbruk, men McCarthy har något speciellt, något otroligt mäktigt i sitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in