en sak som är ologiskt är om noa tog alla djur ombord på sin båt, hur skulle djuren ha kunnat sprida sig på andra isolerade kontinenter som amerika, antarktis och australien.
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det finns inte tillräckligt med vatten för att täcka jorden på jorden. Sen så är det svårt att hämta ett djur av varje sort då alla arter är spridda över hela planeten.
jag tror inte att det ska tas så bokstavligt, men det skulle kunna fungera även om man tar det bokstavligt. bibeln säger att bergen reste sig upp efter floden. världen var alltså mer platt innan floden (mount everest fanns inte), därför kunde den ha täckts av vatten. alla arter är spridda över hela planeten nu, men kanske de inte var då när gud skapade jorden.
Citat:
Incest orsakar inte CP
http://en.wikipedia.org/wiki/Cerebral_palsy#Causes lär dig lite innan du yttrar dig, jag tvivlar verkligen på att du är 18...
svenska är mitt sjunde språk, så jag har lite svårt att hitta rätt ord ibland, men du fattar nog vad jag menar. jag är 23.
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Står det någonstans eller får man tolka in det?
det står ingenstans, men vart annars skulle den där kvinnan kommit ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Hur ska man egentligen se på "metaforerna och allegorin" i början av första mosebok?
man ska se på dom så som det var menat att man skulle se på dom. läs mer här om du vill förstå det:
http://www.theosociety.org/pasadena/sd/sd1-2-04.htm
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Enkelt förklarat: Skribenterna under biblisk tid hade ingen aning om hur jorden och livet på den kommit till.
folk idag tror att människor förut var dummare och hade mindre kunskap om världen än vi har idag, men bibeln och andra myter säger tvärtom att vi var smartare förut för att vi var närmare gud.
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
En grej jag tänkte på häromdagen. En förutsättning för att det skall vara natt och dag är ju att det finns sol, måne och stjärnor. Dessa skapade Gud den tredje dagen, enligt skapelseberättelsen. Trots detta blev det både afton och morgon den första och andra dagen.
det betyder att dagarna inte syftar på 24 timmars dagar. koranen säger också att världen skapades i 7 dagar, men muslimer tar det inte bokstavligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Matheyus
Det jag tycker är konstigt är att när väl den där översvämningen var, så dog allting på hela jorden förutom Noak, hans familj(Fru och söner), och djuren och allt det där.
många andra överlevde också. gilgamesh till exempel. gilgamesh historien säger dock att endast gilgamesh' familj överlevde...
Citat:
3. Konstigt att alla djur(vissa som inte ens är upptäckta en) fick plats i arken.
tänk på att noa inte behövde ta alla djur, han behövde bara ta några ursprungliga djur som sedan kunde förvandlas till många andra typer av djur genom mikroevolution. vissa djur, som elefanter och giraffer (och dinosaurier) är väldigt stora, men noa skulle inte behövt ta dom allra största, han kunde ha tagit barn, de skulle inte ta så mycket plats.
http://img186.imageshack.us/img186/6752/dinogd4.jpg
Citat:
4. Varför är det bara bibeln som tar upp berättelsen, och inte andra runor/papper?
om jag inte minns fel finns det över 200 andra flod myter i världen.