2008-10-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Det finns massor med ologiskt i bibeln.

- Två skapelseberättelser som motsäger varandra.

- Hur kan lärljungarna veta att en ängel varnade stjärntydarna (vise männen)?

- Varför behövde Judas kyssa Jesus? Alla visste ju vem han var.

- Att inte alla lärljungar nämner gyllene regeln och fader vår

- Hur visste lärljungarna vad Jesus tänkte och sa i Getsemane?

- Mm, mm, mm...

...

Det finns sammanställt och kategoriserat ologiska, absurda, orättvisa osv. saker ur bibeln på följande sajt:

http://skepticsannotatedbible.com/

Sen kan man alltid dubbelkolla så det verkligen stämmer på följande sajter:

http://www.bibeln.se/ (Bibel 2000)
http://62.236.135.100/folkbibeln/ (Folkbibeln)
Citera
2008-10-13, 00:49
Medlem
Det mest ologiska med Bibeln är att en del människor tror att den är sann och lever sina liv efter den.
Citera
2008-10-13, 18:59
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipadkniv
Det finns sammanställt och kategoriserat ologiska, absurda, orättvisa osv. saker ur bibeln på följande sajt:

http://skepticsannotatedbible.com/

Sen kan man alltid dubbelkolla så det verkligen stämmer på följande sajter:
Denna kan man kolla in också.
http://www.tektoonics.com/etc/parody/sab.html
Citera
2008-10-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
En mycket bra sajt.

...

The Brick Testament är också bra:

http://www.thebricktestament.com/
Citera
2008-10-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Vi kanske kan lita på att hela historien är nys?

Hur förklarar Genesis miljontals år gamla dinosariefossiler? Neandertalare och andra nu utdöda humanoider? Hundratusen år gamla grottmålningar och andra spår av mänsklig kultur, långt äldre än 6000 år?

apor / neadertalare / människor
tredje gången gillt? kanske var de gud som myntade uttrycket
Citera
2008-10-13, 22:00
Medlem
Lurad slavs avatar
Att man kommer till "paradiset" om man lever ett torftigt och tråkigt liv är väldigt ologiskt. Vad är det som är så åtråvärt i paradiset att man offrar det här livet på jorden? Sex, drugs and Rock'n'Roll? Nej, det är väl Satans område, eller?

I de äldre religionerna strävar man efter att inte återfödas medan, man i de senare utlovas evigt liv i paradiset. Det är nåt som inte stämmer.

...
Citera
2008-10-13, 22:29
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimera
apor / neadertalare / människor
tredje gången gillt? kanske var de gud som myntade uttrycket

Tror mitt inlägg där det stod "HAHHAHAAAAHA AHAHAHAHAHAA" blev raderat, vilket är förståeligt då det inte var så kärnfullt. Av nån anledning tyckte jag att det du sa var skitkul dock :P

Lurad slav, där har du nåt intressant. Fast jag vet inte om man kategorisera dem kronologiskt, men stämmer det så är det ju lite mysko.
Citera
2008-10-30, 19:37
Medlem
shmas avatar
Faktum är att det är det dom skyller på. Dateringsmetoderna stämmer inte, och att fosilerna är påhitt. etc etc.
Kristna ljuger mest men inte bäst.
Citera
2008-10-31, 23:02
Medlem
Pettoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shma
Faktum är att det är det dom skyller på.

Ja de gör vi, alla miljoner kristna gör det. Det vet alla.

Citat:
Dateringsmetoderna stämmer inte, och att fosilerna är påhitt. etc etc.

Ehh? ajuste! men så är det ju, fossilerna finns ju inte...det är ju påhitt.

Citat:
Kristna ljuger mest men inte bäst.

Ja så sant som det är sagt.

Seriöst. Det du talar om är kreationisterna som huvudsakligen finns i USA. Detta börjar bli riktigt irriterande att få höra ständigt, åh du tror att jorden är 6000 år gammal bla bla bla.

Varför lyssnar man ens på kreationisterna? lite lustigt att se många ta efter vad de säger och sedan använder sådan skräp kritik. (om de nu ens ska kallas kritik)
Citera
2008-11-01, 03:53
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettos
Seriöst. Det du talar om är kreationisterna som huvudsakligen finns i USA. Detta börjar bli riktigt irriterande att få höra ständigt, åh du tror att jorden är 6000 år gammal bla bla bla.

Varför lyssnar man ens på kreationisterna? lite lustigt att se många ta efter vad de säger och sedan använder sådan skräp kritik. (om de nu ens ska kallas kritik)

Ja just det... det finns ju sån här... vad heter det? Buffé-kristendom, där man väljer och plockar de delar man känner för och lämnar ut sånt som börjar låta alltför tokigt:

"Hoppsan, nån smart jävel kom på att jorden kretsar kring solen, och han har tydligen bevis för det också, shit. Jaja, jag klämmer in det i min världsbild på nåt vis...
Vasa? Darwin? Vad säger han då? Jävlar. OK, vänta, det går. Vi får det att se ut som ett led i guds plan bara. Nemas problemas.
Vad är det nu då? Låt mig va... Edwin Hubble? Vaddå "Big Bang", det låter ju urlöljigt. Visar observationerna att det synliga universum var samlat i en oändligt tät punkt för 13,7 miljarder år sedan? Suck..."
etc...
Citera
2008-11-01, 03:57
Bannlyst
Jag tycker inte att något som är så upp till en själv att tolka in kan vara riktigt ologisk, du kanske bara inte är i rätt skede.
Citera
2008-11-01, 04:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Ja just det... det finns ju sån här... vad heter det? Buffé-kristendom, där man väljer och plockar de delar man känner för och lämnar ut sånt som börjar låta alltför tokigt:

"Hoppsan, nån smart jävel kom på att jorden kretsar kring solen, och han har tydligen bevis för det också, shit. Jaja, jag klämmer in det i min världsbild på nåt vis...
Vasa? Darwin? Vad säger han då? Jävlar. OK, vänta, det går. Vi får det att se ut som ett led i guds plan bara. Nemas problemas.
Vad är det nu då? Låt mig va... Edwin Hubble? Vaddå "Big Bang", det låter ju urlöljigt. Visar observationerna att det synliga universum var samlat i en oändligt tät punkt för 13,7 miljarder år sedan? Suck..."
etc...
Den här typen av argument finner jag lustiga. Verkar som det florerar en form av mall bland ateister som anger hur kristen en person är. Denna mall är graderad till hur bokstavligt man tolkar 1 Mosebok. Alltså ju mer bokstavlig desstu mer troende är man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in