2008-09-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Adam och Eva är de enda människorna på jorden och de får 2 söner. Den ene sonen dödar den andre och sen reser han till ett främmande land och gifter sig.
Varifrån kommer hustrun?

Adam och Eva hade även döttrar.
Citera
2008-09-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
svår fråga... kan inte komma på något ologiskt i den.

Jodå det mesta. Syndafloden är väl ingen höjdare rent logiskt. Ähh det hela är en förvirrad sagobok!
Citera
2008-09-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Adam och Eva hade även döttrar.

Incest ses väl inte med så blida ögon i Bibeln, om jag minns rätt.
Citera
2008-09-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud

Nu ska du inte vara sån och tillämpa bibelns egna sagor och påhittade regler på den själv. Det vore ju inte hyckleri.
Citera
2008-09-30, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Problemet är bara att den, oavsett de "vänligaste" tänkbara tolkningar, är helt felaktig.
ja... jag sa ju att folk inte är tillräckligt intelligenta för att förstå den. jag förstår inte vad du menar med "vänligaste". du kanske menar "vanligaste".

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jodå det mesta. Syndafloden är väl ingen höjdare rent logiskt.
vad är ologiskt med den? floder och översvämningar händer hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
incest är fel för att barnen kan bli cp. men det hände inte när adam och eva levde för att människorna var mer perfekta då (därför levde de också längre). dessutom hade de inget val. adam gifte ju sig med sitt revben, så det är inte så farligt.
Citera
2008-09-30, 00:32
Medlem
trickydicks avatar
Att packa in två exemplar av varje djur i en båt som är betydligt mindre än en finlandsfärja tycker jag är ganska ologiskt.
Citera
2008-09-30, 00:57
Medlem
adequates avatar
Att ta ett revben av en man och från det skapa en människa som inte ens delar hans könskromosomer.
Citera
2008-09-30, 06:34
Medlem
Fredrikb82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Att ta ett revben av en man och från det skapa en människa som inte ens delar hans könskromosomer.

Att på nästa sida i biblen har gud en annan skapelseberättelse för Eva än den ovan.
Citera
2008-09-30, 07:29
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
ja... jag sa ju att folk inte är tillräckligt intelligenta för att förstå den. jag förstår inte vad du menar med "vänligaste". du kanske menar "vanligaste".
Vänligaste menas att man tar metaforerna så långt som möjligt och tolkar du hur fan man vill. Intelligens har inget med bibeln och göra, snarare har saknad av intelligens det, när man väljer att blunda och lita på en "högre makt" istället för att se på verkligheten tyder det på rädsla och ointellige

Citat:

Det finns inte tillräckligt med vatten för att täcka jorden på jorden. Sen så är det svårt att hämta ett djur av varje sort då alla arter är spridda över hela planeten.

Citat:
incest är fel för att barnen kan bli cp. men det hände inte när adam och eva levde för att människorna var mer perfekta då (därför levde de också längre). dessutom hade de inget val. adam gifte ju sig med sitt revben, så det är inte så farligt.

Incest orsakar inte CP http://en.wikipedia.org/wiki/Cerebral_palsy#Causes lär dig lite innan du yttrar dig, jag tvivlar verkligen på att du är 18...
Med två individer som bas till hela mänskligheten kan vi omöjligt ha den genetiska mångfalden vi har idag bland oss människor.
Citera
2008-09-30, 09:19
Medlem
Citat:

Jaha så globala översvämmningar med 8km vatten händer hela tiden? Jo tjena!

Du är fan störd eller ett troll!
Citera
2008-09-30, 11:19
Medlem
Viveqas avatar
Citat:
från adam och eva. hon var deras barn.

Står det någonstans eller får man tolka in det?
Citera
2008-09-30, 11:30
Medlem
Kan det finnas ologiska moment när en huvudkaraktär (Gud) i boken är allsmäktig? All inkonsekvens kan ju förklaras med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in