2008-10-01, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det knns som att du lgger in en annan mening i mina inlgg n vad jag menade. Som Tvrtomleken p dagis. Jag har ju till exempel aldrig sagt att det inte finns rationalitet, det gr du. Jag sger den totala motsatsen, men det verkar du inte vilja lyssna p... Precis som att du innan det sa att jag menade att det inte finns normer, nr jag egentligen menade den totala motsatsen. Jag kan inte se hur det gr att missa, nr jag r s tydlig.

Men men, det r vl din rationalitet det d. Tyvrr vet jag inte vad den grundar sig p, du fr utveckla din logik mer innan jag kan frst varfr du lser allting som om det vore dess motsats.

Du mste dra slutsatsen av dina egna resonemang. Att definiera allting som rationalitet gr enbart att termen blir meningsls och sger ingenting om ngonting.

--------------------------------------------------------------

Vad innebr det att tnka och handla rationellt? Stora framsteg inom slutledningsteori alldeles i slutet av frra rtusendet gr att en modell av rationalitet som idealiserat sunt frnuft blir mjlig.

Idn om sunt frnuft r en av de svraste iderna att automatisera, att gra en programmerbar modell (en maskin) av. I sjlva verket blir vi stndigt pminda om det kloka i att anvnda alla former av automatiserat beslutstd med sunt frnuft och inte med blind tilltro, annars kan det g riktigt galet. Detta r i sjlva verket ett av de bsta exemplen p just sunt frnuft.

Varfr pratar vi s mycket om sunt frnuft? r inte en rationell varelse en som fljer logikens lagar ven om de rkar strida mot sunt frnuft? Den deduktiva logiken r frvisso en del i rationalitetsbegreppet. Men bara som ett grnsfall. Vi behver framfrallt en utvidgning av denna som vi kan kalla normativ logik, alternativt idealiserat sunt frnuft.

Den deduktiva logiken hrr i sin helhet ytterst frn tv slutledningsregler:

1. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att A r sant sluta sig till att B r sant.

2. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att B r osant sluta sig till att A r osant.

Sedan lnge finns en fungerande programmerbar modell, Booleansk algebra, som tcker in hela fltet av kombinationer och upprepningar av dessa regler i en formell syntax. Lgg mrke till att i en maskin som fungerar enligt denna syntax s orsakar "icke-B" "icke-A" (enligt sats 2), men detta r inget frhllande som en maskin som uppvisar sunt frnuft skulle tillskriva naturliga frhllanden i sin omgivning.

Om A i maskinens omgivning r den fysiska orsaken till B, s r det naturligtvis inte drmed troligt att frnvaron av B skulle orsaka frnvaron av A!

En autonom robot som har att klara sig p egen hand i verkligheten behver allts ha betydligt fler verktyg n deduktiv logik till hands. Till att brja med behver den en normativ logik bara fr att klara de flesta frekommande situationer dr man behver dra troliga slutsatser av i deduktiv mening otillrcklig information.

Vi behver en fungerande programmerbar modell fr tminstone tre former av slutledningar som vi dagligen gr med sunda frnuftet:

1. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att B r sant sluta sig till att A r mer sannolikt.

2. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att A r osant sluta sig till att B r mindre sannolikt.

3. Om det r s att nr A r sant s r B mer sannolikt, s kan man av att B r sant sluta sig till att A r mer sannolikt.

Vilka grundansprk br vi stlla p en modell fr ett idealiserat sunt frnuft?

Man kan som bekant inte jmfra pplen med pron, svida man inte jmfr dem efter en gemensam skala, t ex deras vikt. Ju mer vi lr oss hur saker och ting hnger ihop, ju fler saker kan vi faktiskt jmfra efter en gemensam skala. Som en frsta idealisering av det sunda frnuftet skall vi anta att allt kan bedmas efter sin rimlighetsgrad och drmed jmfras med avseende p rimlighet.

De associativa och kommutativa reglerna i Booleansk algebra leder emellertid till att om vi vill kunna gra jmfrelser av typen "hur rimligt r A givet C" i frhllande till "B givet C" s mste vi kunna stta frhllandet ett numeriskt vrde, annars blir sdana jmfrelser i frlngningen motsgande.

Vi vill ocks kunna ange rimlighetsgraden p en kontinuerlig skala s att bara en anings hgre grad av rimlighet hos ett pstende inte ger mer n en anings strre sannolikhet fr att pstendet skulle vara sant.

Sammantaget leder dessa frsta idealiseringar fram till att vi inte bara kan anvnda Booleansk algebra utan ven hela den matematiska analysen i vr utvidgade logik.

Den deduktiva logikens frsta slutledningsregel:

1. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att A r sant sluta sig till att B r sant.

kan vi i vrt vidgade perspektiv uttrycka s att
sannolikheten fr att B r sant givet A grnsar till 1 givet summan av alla vra erfarenheter C.

Den andra slutledningsregeln i deduktiv logik:

2. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att B r osant sluta sig till att A r osant.

kan vi p motsvarande stt uttrycka s att
sannolikheten fr att A r sant givet icke-B grnsar till 0 givet summan av alla vra erfarenheter C.

Dessa grnsfall, dr ngot antingen r helt rimligt eller fullstndigt orimligt, hrr frn ngot som kallas produkt- och summareglerna, som i sin tur leder till Bayes teorem, som r det mest kraftfulla verktyget fr den normativa logiken i den meningen att det uttmmande sger vilka sannolikheter man br rkna med givet viss information.

Bayes teorem, som bland annat garanterar att alla rationella stt att n en slutledning p ger samma resultat (vilket inte hindrar rationella konflikter beroende p olika utgngspunkter!) terkommer vi till i nsta artikel i serien.

Vi mste kunna lita p vrt idealiserade sunda frnuft. Drfr har vi ocks tv grundansprk p dess "anvndargrnsnitt".

1. En idealiserad modell mste ta med alla tidigare erfarenheter som r relevanta fr ett nytt problem, och inte av ideologiska eller andra skl bortse frn viss erfarenhet.

2. Samma kunskap mste i alla situationer tillmtas samma sannolikhet, dvs en rationellt handlande enhet mste i sina relationer till omvrlden bete sig konsekvent.

( jag saxade texten frn : http://w1.859.telia.com/~u85902906/vetande19.htm )

----

Detta leder till sannolikhetsaxiomen vilka vi br flja fr att betraktas som rationella.
Citera
2009-02-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Du mste dra slutsatsen av dina egna resonemang. Att definiera allting som rationalitet gr enbart att termen blir meningsls och sger ingenting om ngonting.

--------------------------------------------------------------

( jag saxade texten frn : http://w1.859.telia.com/~u85902906/vetande19.htm )

----

Detta leder till sannolikhetsaxiomen vilka vi br flja fr att betraktas som rationella.
Jag brjar med att be om urskt fr min dogmatiska ton tidigare, det var inte alls speciellt bra fr en diskussion.

Jag hller med att rationalitet frlorar sin mening om allt r rationellt. Men om rationalitet finns frn ett subjektivt perspektiv s blir det Den Andre som r irrationell, och d r inte allt rationellt. Man kan sga att allt rationellt sett ifrn subjektets perspektiv, och att vissa saker r rationella ven fr Den Andre, men att enbart Den Andre kan vara irrationell. Logiskt kan man kanske tala om satsen "Irrationalitet gller om och endast om det berr Den Andre".

Sannolikhet gller vid induktion ocks, men dr spelar kontexten en strre roll. S rationalitet kan bara ses genom deduktion?

Saxad text frn http://w1.859.telia.com/~u85902906/vetande20.htm:

Eller har jag missfrsttt ngot nu? Jag r inte s insatt i sannolikhetsaxiomen. Annars lter det som att det skulle vara tvrtom, att sannolikhetsaxiomen behandlar induktivitet, enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Sannolikhetsaxiom
Citera
2009-02-15, 16:24
Bannlyst
Citat:
Jag brjar med att be om urskt fr min dogmatiska ton tidigare, det var inte alls speciellt bra fr en diskussion.

Jag hller med att rationalitet frlorar sin mening om allt r rationellt. Men om rationalitet finns frn ett subjektivt perspektiv s blir det Den Andre som r irrationell, och d r inte allt rationellt. Man kan sga att allt rationellt sett ifrn subjektets perspektiv, och att vissa saker r rationella ven fr Den Andre, men att enbart Den Andre kan vara irrationell. Logiskt kan man kanske tala om satsen "Irrationalitet gller om och endast om det berr Den Andre".

Med andra ord: Allt en individ gr definieras som rationellt ur hans synvinkel, och huruvida andra r rationella ur hans synvinkel beror p huruvida deras stt att agera/tnka sammanfaller med hans stt. Vad vinner vi p detta? Det du sger r i princip att individer har egna unika system fr vad som r rationellt och att det inte gr att finna ett universalt system? Jag ser inte riktigt varfr, det finns mnga egenskaper som frefaller mer sjlvklara n andra, varfr utesluta mjligheten att det finns ngot som unikt r bttre n alla alternativ?

Citat:
Sannolikhet gller vid induktion ocks, men dr spelar kontexten en strre roll. S rationalitet kan bara ses genom deduktion?

Det har ju samma strukturer ven om rationalitet krver lite mer, induktion kan du klara av enbart med sannolikhet medan rationalitet ven implicerar ngon form av system fr beslut ocks.

Citat:
Eller har jag missfrsttt ngot nu? Jag r inte s insatt i sannolikhetsaxiomen. Annars lter det som att det skulle vara tvrtom, att sannolikhetsaxiomen behandlar induktivitet, enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Sannolikhetsaxiom

Rationellt tnkande anvnder ofta induktion, s axiomen r ndvndiga men inte tillrckliga fr rationalitet.
Citera
2009-02-15, 16:40
Medlem
Citat:
Med andra ord: Allt en individ gr definieras som rationellt ur hans synvinkel, och huruvida andra r rationella ur hans synvinkel beror p huruvida deras stt att agera/tnka sammanfaller med hans stt. Vad vinner vi p detta? Det du sger r i princip att individer har egna unika system fr vad som r rationellt och att det inte gr att finna ett universalt system? Jag ser inte riktigt varfr, det finns mnga egenskaper som frefaller mer sjlvklara n andra, varfr utesluta mjligheten att det finns ngot som unikt r bttre n alla alternativ?
Det ger ett annat stt att analysera rationalitet som ett eget studieobjekt. Man kan finna olika mnster av rationalitet som skiljer sig frn individer (psykologi) och grupper (kulturer). Man kan finna en struktur av rationalitet, som frndras ver tid, och som r situationsbaserad, kontextbunden. Det ger ocks mjligheten att dekonstruera rationalitet, ssom den uttrycks inom media och akademiska diskurser. D kan man vlja mer fritt, slppa frutfattade meningar och lttare ifrgastta auktoriteter.

Citat:
Det har ju samma strukturer ven om rationalitet krver lite mer, induktion kan du klara av enbart med sannolikhet medan rationalitet ven implicerar ngon form av system fr beslut ocks.
Beslutsfattning r spnnande, ven om jag inte tittat s mycket p det. Policy och Governance till exempel, antar vl ngon form av rationalitet eftersom dom behandlar beslut. Och d blir jag lite inspirerad av Forum-trden hr bredvid, kan man sga att gruppers beslut r mer eller mindre rationella n vad individers beslut r? Eller kan man aldrig jmfra olika beslut fr olika frgor, r det enbart en avvgning mellan tanke och utkomst av handling?

Citat:
Rationellt tnkande anvnder ofta induktion, s axiomen r ndvndiga men inte tillrckliga fr rationalitet.
Bedms graden av rationalitet efter handlingen utfrts s blir det ocks en form av objektifiering av sitt Sjlv till Den Andre. Det r inte alltid skert att A ger B, man kan inte veta att man dr av att hoppa frn en bro frrn man provat. Hmm, dligt exempel, jaja...

edit:
Man brukar sga att kvinnor r mer irrationella n vad mn r.
Hur ska man tolka det egentligen?
Senast redigerad av yidaki 2009-02-15 kl. 16:52.
Citera
2009-02-15, 17:10
Bannlyst
Citat:
Det ger ett annat stt att analysera rationalitet som ett eget studieobjekt. Man kan finna olika mnster av rationalitet som skiljer sig frn individer (psykologi) och grupper (kulturer). Man kan finna en struktur av rationalitet, som frndras ver tid, och som r situationsbaserad, kontextbunden. Det ger ocks mjligheten att dekonstruera rationalitet, ssom den uttrycks inom media och akademiska diskurser. D kan man vlja mer fritt, slppa frutfattade meningar och lttare ifrgastta auktoriteter.

Det du beskriver r relativism och ditt resonemang r typiskt inom post-modernistiska kretsar. Det r en form av feltnk som menar att om vi har tydliga kriterier fr ngonting, d kommer mnniskor bli "diskriminerade" i en eller annan form. Om vi exempelvis antar en universal definition av rationalitet baserad p bland annat sannolikhetsaxiomen, d kommer knslomnniskorna att bli en utsatt grupp d dessa har svrt att leva upp till kraven. Det skapar ett A och ett B lag i samhllet. Fr kad tolerans mellan mnniskor vill man drfr slppa p kraven och gra allting relativt, d kan ingen dma ngon annan. Problemet jag ser med detta r att istllet fr dma mnniskor p (kta) rationella grunder fr du istllet enbart en form av knslomssiga vrderingar dr den stora pbeln istllet styr efter knslor. Jag tror inte detta leder ett bttre samhlle i ngon mn.

Sen ser jag inte hur du kan ifrgastta auktoriteter enklare, auktoriteterna har handlar helt rationellt utifrn sina egna gon och du kan enbart sga att de har agerar irrationellt utifrn ditt perspektiv. Det blir lite som att sga att din granne tycker om pron medan du tycker det r ckligt. Det enda som sker r att du reducerar allting till vldsmakt, det finns ingen intellektuell standard kvar utan den starke bestmmer ver den svage.

Citat:
Beslutsfattning r spnnande, ven om jag inte tittat s mycket p det. Policy och Governance till exempel, antar vl ngon form av rationalitet eftersom dom behandlar beslut. Och d blir jag lite inspirerad av Forum-trden hr bredvid, kan man sga att gruppers beslut r mer eller mindre rationella n vad individers beslut r? Eller kan man aldrig jmfra olika beslut fr olika frgor, r det enbart en avvgning mellan tanke och utkomst av handling?

Inte generellt, men du fr lite ny problematik om du studerar det p gruppniv, det finns diverse paradoxer inom detta som stller till det lite fr rationella beslut som involverar flera beslutsfattare.

Svrt att se exakt vad du avser, du fr frtydliga dig lite.

Citat:
Bedms graden av rationalitet efter handlingen utfrts s blir det ocks en form av objektifiering av sitt Sjlv till Den Andre. Det r inte alltid skert att A ger B, man kan inte veta att man dr av att hoppa frn en bro frrn man provat. Hmm, dligt exempel, jaja...

Nej, ett beslut kan ha varit helt rationellt ven om det ledde till katastrofala konsekvenser. Det kanske var sannolikhet 0.000000000000000000001 att fusionreaktorn skulle frinta halva europa, men man kanske helt enkelt hade otur. De vgda frvntade konsekvenserna kanske vervgde stort i frmn fr att stta igng reaktorn, men man hade oflax och den exploderade istllet fr att ge energi till mnga mnniskor.

Citat:
edit:
Man brukar sga att kvinnor r mer irrationella n vad mn r.
Hur ska man tolka det egentligen?

Enligt din version av rationalitet blir tolkningen att personen som sagt detta haft den personliga sikten att det r fallet, medan ngon annan kan ha en helt annan sikt.

Enligt mina kriterier blir det en empirisk frga, man fr jmfra mn och kvinnor och se hur det ligger till.
Citera
2009-02-15, 19:31
Medlem
CurryCurres avatar
Vill inte stvla in i er diskussion, men jag mste bara flika in och frga omkring din beskrivning av postmodernismen...

Citat:
Det du beskriver r relativism och ditt resonemang r typiskt inom post-modernistiska kretsar. Det r en form av feltnk som menar att om vi har tydliga kriterier fr ngonting, d kommer mnniskor bli "diskriminerade" i en eller annan form. Om vi exempelvis antar en universal definition av rationalitet baserad p bland annat sannolikhetsaxiomen, d kommer knslomnniskorna att bli en utsatt grupp d dessa har svrt att leva upp till kraven. Det skapar ett A och ett B lag i samhllet. Fr kad tolerans mellan mnniskor vill man drfr slppa p kraven och gra allting relativt, d kan ingen dma ngon annan.

Var i hela vrlden har du ftt den hr idn ifrn? Har du lst den ngonstans? Postmoderna tnkare r sjlvklart inte ute efter att skapa strukturlshet, till frmn fr de mindre intellektuellt bemedlade - ett pstende som jag mste sga r bland det mrkligaste jag har hrt p lnge...
Citera
2009-02-15, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Vill inte stvla in i er diskussion, men jag mste bara flika in och frga omkring din beskrivning av postmodernismen...

Var i hela vrlden har du ftt den hr idn ifrn? Har du lst den ngonstans? Postmoderna tnkare r sjlvklart inte ute efter att skapa strukturlshet, till frmn fr de mindre intellektuellt bemedlade - ett pstende som jag mste sga r bland det mrkligaste jag har hrt p lnge...

Det r vl kanske inte beskrivningen postmodernister sjlv skulle anvnda, men p vilket stt menar du att den skulle vara fel? r det inte exakt detta som r konsekvenserna av den? Ta en titt p feminismen som exempel.
Citera
2009-02-15, 21:05
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Det r vl kanske inte beskrivningen postmodernister sjlv skulle anvnda, men p vilket stt menar du att den skulle vara fel? r det inte exakt detta som r konsekvenserna av den? Ta en titt p feminismen som exempel.

I Alan Sokals bermda artikel (http://www.ideayayinevi.com/okumalar/sokal/sokal_i.htm) finner man fljande citat av en genusteoretiker:

... in order to be revolutionary, feminist theory cannot claim to describe what exists, or, natural facts. Rather, feminist theories should be political tools, strategies for overcoming oppression in specific concrete situations. The goal, then, of feminist theory, should be to develop strategic theories not true theories, not false theories, but strategic theories.80

Som jag ser det vittnar citatet om en vetenskapsteoretisk och moralisk katastrof! Vilka objektiva kriterier kan till exempel en diktator dmas efter?
Citera
2009-02-15, 21:06
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:

En inledande anmrkning: Feminismen r inte till sin natur postmodern. Det finns flera postmoderna inslag i de postkoloniala teorierna och i queerteori, men jag vill nd (vlmenande) fresl att du inte behandlar feminismen som en oreducerbar helhet.

Man mste alltid skilja mellan teori och det mottagande eller den tillmpning teorin fr. Att Nazisterna anvnde sig av Nietzsche gr inte Nietzsche till nazist. Allts: ven om mnga skulle anvnda sig av postmodern teori som du beskriver ovan kan det fortfarande inte ligga teoretikerna sjlva till last. En teori mste drfr kritiseras utifrn teorin sjlv fr att kritiken ska kallas effektiv och avskalad frn eventuella strningar som kan pverka analysen. Jag frmodar att du som reduktionalistiskt orienterad tnkare br vara bengen att hlla med om det.

Drmed inte sagt att man inte kan gna sig t politiskt orienterad analys ocks. Men d mste det naturligtvis glla att det analyserade samhllstillstndet eller fenomenet betraktas som en entitet och (i det hr fallet) postmodernismen som en annan.
Citera
2009-02-15, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
I Alan Sokals bermda artikel (http://www.ideayayinevi.com/okumalar/sokal/sokal_i.htm) finner man fljande citat av en genusteoretiker:

... in order to be revolutionary, feminist theory cannot claim to describe what exists, or, natural facts. Rather, feminist theories should be political tools, strategies for overcoming oppression in specific concrete situations. The goal, then, of feminist theory, should be to develop strategic theories not true theories, not false theories, but strategic theories.80

Som jag ser det vittnar citatet om en vetenskapsteoretisk och moralisk katastrof! Vilka objektiva kriterier kan till exempel en diktator dmas efter?

Tack, precis sdant jag syftade p.
Citera
2009-02-15, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
En inledande anmrkning: Feminismen r inte till sin natur postmodern. Det finns flera postmoderna inslag i de postkoloniala teorierna och i queerteori, men jag vill nd (vlmenande) fresl att du inte behandlar feminismen som en oreducerbar helhet.

Jag avser huvudstrmningen, r vl medveten om svrigheterna att tydligt avgrnsa feminismen.

Citat:
Man mste alltid skilja mellan teori och det mottagande eller den tillmpning teorin fr. Att Nazisterna anvnde sig av Nietzsche gr inte Nietzsche till nazist. Allts: ven om mnga skulle anvnda sig av postmodern teori som du beskriver ovan kan det fortfarande inte ligga teoretikerna sjlva till last. En teori mste drfr kritiseras utifrn teorin sjlv fr att kritiken ska kallas effektiv och avskalad frn eventuella strningar som kan pverka analysen. Jag frmodar att du som reduktionalistiskt orienterad tnkare br vara bengen att hlla med om det.

Kan du nmna enligt dig tre centrala tnkare och lite snabbt deras syn p det aspekter jag tog upp, har de helt andra stndpunkter d ger jag dig rtt. Jag har ingen direkt prestige investerad i detta s jag erknner grna om jag har fel.
Citera
2009-02-15, 21:59
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Jag avser huvudstrmningen, r vl medveten om svrigheterna att tydligt avgrnsa feminismen.

Ok, men vad r huvudstrmningen? Radikalfeminism? Liberalfeminism? Huvudstrmning rknat efter aktiva, ideologiskt vertygade, efter publicerade akademiska artiklar eller efter politisk genomslagskraft (hur den nu mts)? Jag tror till exempel att den i srklass vanligaste feminismen r vanlig liberalfeminism, allts "alla ska ha samma rttigheter och skyldigheter oavsett kn". Det r inte en srskilt postmodern tanke.

Citat:
Kan du nmna enligt dig tre centrala tnkare och lite snabbt deras syn p det aspekter jag tog upp, har de helt andra stndpunkter d ger jag dig rtt. Jag har ingen direkt prestige investerad i detta s jag erknner grna om jag har fel.

Foucault - Diskursen genererar sitt eget objekt. Nr humanvetenskaperna vnder blicken mot mnniskan s skapar de mer och mer mnniska genom diskussionen sjlv. Galenskapen "uppkom" frst nr folk brjade lsas in och analyseras fr sina konstiga beteenden, sexualiteten i alla dess former blev ett begrepp frst p 1800-talet. Ingen uppdelning kan ta plats utanfr den rdande diskursen, och mste alltid sjlv vara diskursiv. Drfr mste en uppdelning mellan rationell och emotionell ses som ett resultat av en tidsanda och en idtradition, inte som ett transcendent faktum.

Derrida - Varje frsk att analysera ett system mste ske inom ramen fr ett annat system. Strukturen r oundviklig, vi kan inte stlla oss utanfr den som till exempel Lev-Strauss frskte gra. Eftersom vi inte kan utrna vr egen position i strukturen kan vi inte heller p ett tillfrlitligt stt frlna andra ngra fasta positioner. Vare sig det gller lngs en axel av emotionell/rationell eller en axel av emotionell/knslokall eller rationell/imbecill s r det bara punkter vars inneboende innebrd inte kan tolkas.

Skulle vilja skriva om Deleuze som en tredje tnkare, men r fr dligt plst. terkommer grna senare. Vad jag vill f fram r att det i postmodernismens nedbrytande av den "konventionella" rationaliteten inte finns ngon dold agenda, utan dekonstruktionen kommer frn en upplevd epistemologisk ndvndighet att genomskda tnkandets skenbara transparens; drfr rr det sig om teoretisk kunskapsfilosofi, inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in