2008-10-01, 13:35
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det knns som att du lgger in en annan mening i mina inlgg n vad jag menade. Som Tvrtomleken p dagis. Jag har ju till exempel aldrig sagt att det inte finns rationalitet, det gr du. Jag sger den totala motsatsen, men det verkar du inte vilja lyssna p... Precis som att du innan det sa att jag menade att det inte finns normer, nr jag egentligen menade den totala motsatsen. Jag kan inte se hur det gr att missa, nr jag r s tydlig.
Men men, det r vl din rationalitet det d. Tyvrr vet jag inte vad den grundar sig p, du fr utveckla din logik mer innan jag kan frst varfr du lser allting som om det vore dess motsats.
Men men, det r vl din rationalitet det d. Tyvrr vet jag inte vad den grundar sig p, du fr utveckla din logik mer innan jag kan frst varfr du lser allting som om det vore dess motsats.

Du mste dra slutsatsen av dina egna resonemang. Att definiera allting som rationalitet gr enbart att termen blir meningsls och sger ingenting om ngonting.
--------------------------------------------------------------
Vad innebr det att tnka och handla rationellt? Stora framsteg inom slutledningsteori alldeles i slutet av frra rtusendet gr att en modell av rationalitet som idealiserat sunt frnuft blir mjlig.
Idn om sunt frnuft r en av de svraste iderna att automatisera, att gra en programmerbar modell (en maskin) av. I sjlva verket blir vi stndigt pminda om det kloka i att anvnda alla former av automatiserat beslutstd med sunt frnuft och inte med blind tilltro, annars kan det g riktigt galet. Detta r i sjlva verket ett av de bsta exemplen p just sunt frnuft.
Varfr pratar vi s mycket om sunt frnuft? r inte en rationell varelse en som fljer logikens lagar ven om de rkar strida mot sunt frnuft? Den deduktiva logiken r frvisso en del i rationalitetsbegreppet. Men bara som ett grnsfall. Vi behver framfrallt en utvidgning av denna som vi kan kalla normativ logik, alternativt idealiserat sunt frnuft.
Den deduktiva logiken hrr i sin helhet ytterst frn tv slutledningsregler:
1. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att A r sant sluta sig till att B r sant.
2. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att B r osant sluta sig till att A r osant.
Sedan lnge finns en fungerande programmerbar modell, Booleansk algebra, som tcker in hela fltet av kombinationer och upprepningar av dessa regler i en formell syntax. Lgg mrke till att i en maskin som fungerar enligt denna syntax s orsakar "icke-B" "icke-A" (enligt sats 2), men detta r inget frhllande som en maskin som uppvisar sunt frnuft skulle tillskriva naturliga frhllanden i sin omgivning.
Om A i maskinens omgivning r den fysiska orsaken till B, s r det naturligtvis inte drmed troligt att frnvaron av B skulle orsaka frnvaron av A!
En autonom robot som har att klara sig p egen hand i verkligheten behver allts ha betydligt fler verktyg n deduktiv logik till hands. Till att brja med behver den en normativ logik bara fr att klara de flesta frekommande situationer dr man behver dra troliga slutsatser av i deduktiv mening otillrcklig information.
Vi behver en fungerande programmerbar modell fr tminstone tre former av slutledningar som vi dagligen gr med sunda frnuftet:
1. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att B r sant sluta sig till att A r mer sannolikt.
2. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att A r osant sluta sig till att B r mindre sannolikt.
3. Om det r s att nr A r sant s r B mer sannolikt, s kan man av att B r sant sluta sig till att A r mer sannolikt.
Vilka grundansprk br vi stlla p en modell fr ett idealiserat sunt frnuft?
Man kan som bekant inte jmfra pplen med pron, svida man inte jmfr dem efter en gemensam skala, t ex deras vikt. Ju mer vi lr oss hur saker och ting hnger ihop, ju fler saker kan vi faktiskt jmfra efter en gemensam skala. Som en frsta idealisering av det sunda frnuftet skall vi anta att allt kan bedmas efter sin rimlighetsgrad och drmed jmfras med avseende p rimlighet.
De associativa och kommutativa reglerna i Booleansk algebra leder emellertid till att om vi vill kunna gra jmfrelser av typen "hur rimligt r A givet C" i frhllande till "B givet C" s mste vi kunna stta frhllandet ett numeriskt vrde, annars blir sdana jmfrelser i frlngningen motsgande.
Vi vill ocks kunna ange rimlighetsgraden p en kontinuerlig skala s att bara en anings hgre grad av rimlighet hos ett pstende inte ger mer n en anings strre sannolikhet fr att pstendet skulle vara sant.
Sammantaget leder dessa frsta idealiseringar fram till att vi inte bara kan anvnda Booleansk algebra utan ven hela den matematiska analysen i vr utvidgade logik.
Den deduktiva logikens frsta slutledningsregel:
1. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att A r sant sluta sig till att B r sant.
kan vi i vrt vidgade perspektiv uttrycka s att
sannolikheten fr att B r sant givet A grnsar till 1 givet summan av alla vra erfarenheter C.
Den andra slutledningsregeln i deduktiv logik:
2. Om det r s att nr A r sant s r B sant, s kan man av att B r osant sluta sig till att A r osant.
kan vi p motsvarande stt uttrycka s att
sannolikheten fr att A r sant givet icke-B grnsar till 0 givet summan av alla vra erfarenheter C.
Dessa grnsfall, dr ngot antingen r helt rimligt eller fullstndigt orimligt, hrr frn ngot som kallas produkt- och summareglerna, som i sin tur leder till Bayes teorem, som r det mest kraftfulla verktyget fr den normativa logiken i den meningen att det uttmmande sger vilka sannolikheter man br rkna med givet viss information.
Bayes teorem, som bland annat garanterar att alla rationella stt att n en slutledning p ger samma resultat (vilket inte hindrar rationella konflikter beroende p olika utgngspunkter!) terkommer vi till i nsta artikel i serien.
Vi mste kunna lita p vrt idealiserade sunda frnuft. Drfr har vi ocks tv grundansprk p dess "anvndargrnsnitt".
1. En idealiserad modell mste ta med alla tidigare erfarenheter som r relevanta fr ett nytt problem, och inte av ideologiska eller andra skl bortse frn viss erfarenhet.
2. Samma kunskap mste i alla situationer tillmtas samma sannolikhet, dvs en rationellt handlande enhet mste i sina relationer till omvrlden bete sig konsekvent.
( jag saxade texten frn : http://w1.859.telia.com/~u85902906/vetande19.htm )
----
Detta leder till sannolikhetsaxiomen vilka vi br flja fr att betraktas som rationella.