• 3
  • 4
2009-02-15, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Ok, men vad r huvudstrmningen? Radikalfeminism? Liberalfeminism? Huvudstrmning rknat efter aktiva, ideologiskt vertygade, efter publicerade akademiska artiklar eller efter politisk genomslagskraft (hur den nu mts)? Jag tror till exempel att den i srklass vanligaste feminismen r vanlig liberalfeminism, allts "alla ska ha samma rttigheter och skyldigheter oavsett kn". Det r inte en srskilt postmodern tanke.

Radikalfeminismen r den som ftt genomslag i lagar och mycket av debatten.

Citat:
Foucault - Diskursen genererar sitt eget objekt. Nr humanvetenskaperna vnder blicken mot mnniskan s skapar de mer och mer mnniska genom diskussionen sjlv. Galenskapen "uppkom" frst nr folk brjade lsas in och analyseras fr sina konstiga beteenden, sexualiteten i alla dess former blev ett begrepp frst p 1800-talet. Ingen uppdelning kan ta plats utanfr den rdande diskursen, och mste alltid sjlv vara diskursiv. Drfr mste en uppdelning mellan rationell och emotionell ses som ett resultat av en tidsanda och en idtradition, inte som ett transcendent faktum.

D stmmer relativismen vldigt bra iaf. Var str han gllande etik?

Citat:
Derrida - Varje frsk att analysera ett system mste ske inom ramen fr ett annat system. Strukturen r oundviklig, vi kan inte stlla oss utanfr den som till exempel Lev-Strauss frskte gra. Eftersom vi inte kan utrna vr egen position i strukturen kan vi inte heller p ett tillfrlitligt stt frlna andra ngra fasta positioner. Vare sig det gller lngs en axel av emotionell/rationell eller en axel av emotionell/knslokall eller rationell/imbecill s r det bara punkter vars inneboende innebrd inte kan tolkas.

nnu mer rtt angende relativismen hr. terigen blir frgan vart han str etiskt. Lt mig gissa att han r en form av etisk relativist som samtidigt tycker det r fel att mrda judar i koncentrationslger.

Citat:
Skulle vilja skriva om Deleuze som en tredje tnkare, men r fr dligt plst. terkommer grna senare. Vad jag vill f fram r att det i postmodernismens nedbrytande av den "konventionella" rationaliteten inte finns ngon dold agenda, utan dekonstruktionen kommer frn en upplevd epistemologisk ndvndighet att genomskda tnkandets skenbara transparens; drfr rr det sig om teoretisk kunskapsfilosofi, inget annat.

Huruvida det finns en dold agende r givetvis svrt att sia om, men jag tror vi kan utlsa en hel del om vi fr reda p vart de str moraliskt. Orerar de om mnskliga rttigheter och dylikt, d fr vi nog kallt ge mig rtt i sak. r de genuint relativistiska ven in sin moral, d medger jag att jag hade fel gllande dessa figurer, ven om jag nog vidhller att i praktiken ledde deras resonemang till det jag sa frn brjan.
Citera
2009-02-17, 18:55
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Radikalfeminismen r den som ftt genomslag i lagar och mycket av debatten.
Ok. D kan jag avsluta den lilla sidodiskussionen med att nmna att Radikalfeminismen inte r postmodern. Men det hr var ett sidospr.

Citat:
D stmmer relativismen vldigt bra iaf. Var str han gllande etik?

Foucault ansg att etik, rttvisa, normer, r fullstndigt skapade begrepp som har kommit till genom diskursen och som senare kommer att d ut.

Citat:
nnu mer rtt angende relativismen hr. terigen blir frgan vart han str etiskt. Lt mig gissa att han r en form av etisk relativist som samtidigt tycker det r fel att mrda judar i koncentrationslger.

Stmmer ganska bra. Men jag har svrt att se relevansen fr sammanhanget?

Citat:
Huruvida det finns en dold agende r givetvis svrt att sia om, men jag tror vi kan utlsa en hel del om vi fr reda p vart de str moraliskt. Orerar de om mnskliga rttigheter och dylikt, d fr vi nog kallt ge mig rtt i sak. r de genuint relativistiska ven in sin moral, d medger jag att jag hade fel gllande dessa figurer, ven om jag nog vidhller att i praktiken ledde deras resonemang till det jag sa frn brjan.

Jag frstr inte hur du genom resonemanget ovan kan komma fram till denna slutsats (fr att rekapitulera):

Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Det r en form av feltnk som menar att om vi har tydliga kriterier fr ngonting, d kommer mnniskor bli "diskriminerade" i en eller annan form. Om vi exempelvis antar en universal definition av rationalitet baserad p bland annat sannolikhetsaxiomen, d kommer knslomnniskorna att bli en utsatt grupp d dessa har svrt att leva upp till kraven. Det skapar ett A och ett B lag i samhllet. Fr kad tolerans mellan mnniskor vill man drfr slppa p kraven och gra allting relativt, d kan ingen dma ngon annan.

Jag tror inte att det r rtt mot de filosofiska iderna att bunta ihop idn i den skrivna texten med upphovsmnnens vriga liv. En sdan hopbuntning blir alltid spekulativ och fr bort fokus frn den fruktbara diskussionen: att frst iderna som beskrivs.
Citera
2009-02-17, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Ok. D kan jag avsluta den lilla sidodiskussionen med att nmna att Radikalfeminismen inte r postmodern. Men det hr var ett sidospr.

Foucault ansg att etik, rttvisa, normer, r fullstndigt skapade begrepp som har kommit till genom diskursen och som senare kommer att d ut.

Stmmer ganska bra. Men jag har svrt att se relevansen fr sammanhanget?

Jag frstr inte hur du genom resonemanget ovan kan komma fram till denna slutsats (fr att rekapitulera):

Jag tror inte att det r rtt mot de filosofiska iderna att bunta ihop idn i den skrivna texten med upphovsmnnens vriga liv. En sdan hopbuntning blir alltid spekulativ och fr bort fokus frn den fruktbara diskussionen: att frst iderna som beskrivs.

Du kan se det som min sikt som fortfarande str kvar, det frefaller svrt att motivera postmodernistiskt tnkande p ngot annat stt n genom den typen av feltnk som jag nmnde i citatet. Jag kan ha fel, det kanske inte stmmer alls, men det verkar tmligen plausibelt.

Men jag r inte speciellt insatt i postmodernismen, den kanske har jttemycket att bidra med som jag har missat. Tyvrr har ingen lyckats visa mig vad n, men kanske kommer den dagen ngon gng.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in