2009-02-15, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Ok, men vad r huvudstrmningen? Radikalfeminism? Liberalfeminism? Huvudstrmning rknat efter aktiva, ideologiskt vertygade, efter publicerade akademiska artiklar eller efter politisk genomslagskraft (hur den nu mts)? Jag tror till exempel att den i srklass vanligaste feminismen r vanlig liberalfeminism, allts "alla ska ha samma rttigheter och skyldigheter oavsett kn". Det r inte en srskilt postmodern tanke.
Radikalfeminismen r den som ftt genomslag i lagar och mycket av debatten.
Citat:
Foucault - Diskursen genererar sitt eget objekt. Nr humanvetenskaperna vnder blicken mot mnniskan s skapar de mer och mer mnniska genom diskussionen sjlv. Galenskapen "uppkom" frst nr folk brjade lsas in och analyseras fr sina konstiga beteenden, sexualiteten i alla dess former blev ett begrepp frst p 1800-talet. Ingen uppdelning kan ta plats utanfr den rdande diskursen, och mste alltid sjlv vara diskursiv. Drfr mste en uppdelning mellan rationell och emotionell ses som ett resultat av en tidsanda och en idtradition, inte som ett transcendent faktum.
D stmmer relativismen vldigt bra iaf. Var str han gllande etik?
Citat:
Derrida - Varje frsk att analysera ett system mste ske inom ramen fr ett annat system. Strukturen r oundviklig, vi kan inte stlla oss utanfr den som till exempel Lev-Strauss frskte gra. Eftersom vi inte kan utrna vr egen position i strukturen kan vi inte heller p ett tillfrlitligt stt frlna andra ngra fasta positioner. Vare sig det gller lngs en axel av emotionell/rationell eller en axel av emotionell/knslokall eller rationell/imbecill s r det bara punkter vars inneboende innebrd inte kan tolkas.
nnu mer rtt angende relativismen hr. terigen blir frgan vart han str etiskt. Lt mig gissa att han r en form av etisk relativist som samtidigt tycker det r fel att mrda judar i koncentrationslger.
Citat:
Skulle vilja skriva om Deleuze som en tredje tnkare, men r fr dligt plst. terkommer grna senare.
Vad jag vill f fram r att det i postmodernismens nedbrytande av den "konventionella" rationaliteten inte finns ngon dold agenda, utan dekonstruktionen kommer frn en upplevd epistemologisk ndvndighet att genomskda tnkandets skenbara transparens; drfr rr det sig om teoretisk kunskapsfilosofi, inget annat.

Huruvida det finns en dold agende r givetvis svrt att sia om, men jag tror vi kan utlsa en hel del om vi fr reda p vart de str moraliskt. Orerar de om mnskliga rttigheter och dylikt, d fr vi nog kallt ge mig rtt i sak. r de genuint relativistiska ven in sin moral, d medger jag att jag hade fel gllande dessa figurer, ven om jag nog vidhller att i praktiken ledde deras resonemang till det jag sa frn brjan.