• 1
  • 2
2008-09-28, 14:59
Medlem
Photies avatar
Okej, efter tv misslyckade frsk att tillaga Pasta Alfredo s kryper jag till korset och frgar alla matexperter. HUR gr man p bsta stt pasta alfredo.

Detta recept har jag provat
90 gram smlt smr
Cirka 120gram riven Pecorino-ost
2,5 dl matlagningsgrdde

Resultatet blev en ganska vattning, och salt, ss. Nr den svalnade litet s fick den en nskvrd krmig konsistens, men fortfarande vldigt grynig.

Felkllor jag kan tnka mig r att osten mste rivas finare, eventuellt en annan typ av ost? Smlter pecorino smre n exempelvis parmesan eller gran padano? En annan tanke jag hade var hurvida receptet br innehlla matlagningsgrdde eller vispgrdde. Vispgrdde r frvisso enormt fet i jmfrelse, men detta verkar inte vara en rtt som viktvktarna lagar.
Citera
2008-09-28, 15:57
Medlem
Cantorass avatar
Originalet har ingen grdde alls - och smret skall vara rumstempererat

Vispa ihop lika delar smr och parmesan tills osten nstan har lst upp sig - blanda med pastan

pecorini borde vara ok, men ger lite annorlunda smak
Citera
2008-09-28, 16:31
Medlem
Photies avatar
Jag lste p lite och insg att det verkar vara en amerikansk matrtt snarare n en italiensk. Dessutom verkar den kallas Salsa Alfredo om man har grdde i den.
Citera
2008-09-28, 18:02
Medlem
tossefars avatar
Jag har visserligen bara tit p Alfredo's i Rom en gng, men jag r ganska sker p att det var grddsmak.
Citera
2008-09-29, 17:47
Medlem
Fatskulls avatar
Det r galet mycket smr, s kallad triple burro, och parmesan i orginalreceptet, som dessutom r skitckligt.
Citera
2008-10-01, 19:56
Medlem
gr6810s avatar
Jag ter alfredossen med en god pasta och ngra kokta grnsaker till.

Jag smlter 60gr smr i 2,5 dl grdde. Nr pastan r klar hller jag frst 4msk parmesan p den, jag rr runt tills osten har smlt. Efter det lgger jag i grnsakerna och sist hller jag p smr/grdd blandningen.

Det tycker jag blir gott, men bara alfredoss till pasta r inget jag har provat och tnker nog inte gra det heller.
Citera
2008-10-13, 23:19
Medlem
:Ericuss avatar
Jag gjorde en ostss med mjlk, hushllsost och lite olika kryddor. Trnade ned rkt skinka i det och t tillsammans med frsk pasta. Helt okej.
Citera
2011-01-16, 08:21
Medlem
AfterEight-s avatar
Kkade en jkligt god Alfredo i thailand, som garranterat inte var en "kta" alfredo. Men tror det var nn grddss, med persilja och svamp, och sedan riven ost p toppen.

Ngon som kan ge mig ett bra recept p detta, eller fr jag trixa med mngden sjlv?
Citera
2011-01-16, 12:00
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photie
Okej, efter tv misslyckade frsk att tillaga Pasta Alfredo s kryper jag till korset och frgar alla matexperter. HUR gr man p bsta stt pasta alfredo.

Detta recept har jag provat
90 gram smlt smr
Cirka 120gram riven Pecorino-ost
2,5 dl matlagningsgrdde

Resultatet blev en ganska vattning, och salt, ss. Nr den svalnade litet s fick den en nskvrd krmig konsistens, men fortfarande vldigt grynig.

Felkllor jag kan tnka mig r att osten mste rivas finare, eventuellt en annan typ av ost? Smlter pecorino smre n exempelvis parmesan eller gran padano? En annan tanke jag hade var hurvida receptet br innehlla matlagningsgrdde eller vispgrdde. Vispgrdde r frvisso enormt fet i jmfrelse, men detta verkar inte vara en rtt som viktvktarna lagar.
Pasta alfredo r ingen smalmat. Det ter man drfr att det r gott! Originalet r baserat p smr, riven parmesanost, salt och vitpeppar.

Jag fredrar en amerikaniserad variant p (2 portioner):
3 dl vispgrdde, reducerad till hlften (det r nog hr det gick fel fr dig)
50 gr normalsaltat smr
100 gr lagrad parmesanost
riven muskot (sparsmakat)
salt och vitpeppar efter smak
ngra droppar citronsaft

Igr gjorde jag pizza p alfredoss, spenat, kronrtskockor, svarta oliver, champinjoner, mozzarella och riven parmesanost. Helt klart vrdigt en lrdagskvll framfr dumburken.
Citera
2011-01-16, 16:59
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Pasta alfredo r ingen smalmat. Det ter man drfr att det r gott! Originalet r baserat p smr, riven parmesanost, salt och vitpeppar.

Jag fredrar en amerikaniserad variant p (2 portioner):
3 dl vispgrdde, reducerad till hlften (det r nog hr det gick fel fr dig)
50 gr normalsaltat smr
100 gr lagrad parmesanost
riven muskot (sparsmakat)
salt och vitpeppar efter smak
ngra droppar citronsaft

Igr gjorde jag pizza p alfredoss, spenat, kronrtskockor, svarta oliver, champinjoner, mozzarella och riven parmesanost. Helt klart vrdigt en lrdagskvll framfr dumburken.
Saltat smr, parmesan OCH salt? Tycker det lter som att det skulle bli en vldigt salt ss detta. Dessutom br man alltid anvnda osaltat smr, d det r frskare.
Citera
2011-01-16, 19:27
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Saltat smr, parmesan OCH salt? Tycker det lter som att det skulle bli en vldigt salt ss detta. Dessutom br man alltid anvnda osaltat smr, d det r frskare.
Citronsaften tar bort en del av sltan, s det r bara fr att balansera efter tycke och smak. Sen kanske jag r lite saltskadad.
Citera
2021-09-26, 08:03
Medlem
Sladdarens avatar
How to Make FETTUCCINE ALFREDO Like an Italian

https://www.youtube.com/watch?v=-dbC...cenzo%27sPlate
Citat:
Alfredo Pasta r ett recept som inbjuder till mycket diskussion - i enkla termer r det en silkeslen ggpasta som kvvs med smlt smr och parmigianoost, men idag har det autentiska receptet gtt lite vilse. Detta r ett annat avsnitt i min serie dr jag gr min version av falsk italiensk mat och ven om detta hrstammar frn Rom p 1890 -talet terskapas Alfredo Pasta -receptrtten stndigt felaktigt utanfr Italien - mjligen nnu mer n Carbonara! Kanske en av de enklaste rtterna att terskapa, dess frmsta attraktion (nr den frst uppfanns) var faktiskt det teatraliska sttet det serverades precis vid bordet. Flj med mig fr att se hur ett av de mest sedda Alfredo Pasta-recepten p YouTube helt frstr originalet och fortstt titta fr att se hur REAL DEAL grs (av mig)! Tricket? Pastavatten och kvalitetsingredienser - s ndra inget. 💯 Flj denna lnk fr att lsa och skriva ut det skrivna receptet:https://www.vincenzosplate.com/recipe...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in