Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-10, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De senaste frågorna har varit ovanligt lätta för nivåerna, men t.ex. frågan om hissföretagen var inte jättelätt.

Kanske inte. Men bor man i lägenhet eller har åkt hiss så är det nästan alltid något av dessa märken som står på ett klistermärke i hissen i lägenhetshus och dylikt. Har nog präntats in på många.
Citera
2023-02-10, 20:01
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De senaste frågorna har varit ovanligt lätta för nivåerna, men t.ex. frågan om hissföretagen var inte jättelätt.

Kone står ju på nästan alla hissar om man åker.
Citera
2023-02-10, 20:01
Medlem
Nu har ju knappast hans resultat på Högskoleprovet med allmänbildning att göra men Holger är vass ja .

Men nu börjar han han komma upp på dom svåra nivåerna . Han ger nog upp på 225 eller 350000
Citera
2023-02-10, 20:06
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Kanske inte. Men bor man i lägenhet eller har åkt hiss så är det nästan alltid något av dessa märken som står på ett klistermärke i hissen i lägenhetshus och dylikt. Har nog präntats in på många.
Så är det ja. Ungefär som att 98% av alla svenskar över 30 vet vad ”ei saa peittää” betyder på finska.
Citera
2023-02-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag som följt programmet sporadiskt 2005-2017 och mer slaviskt 2017-2022 skulle vilja påstå att det är tydligt att de mycket oftare "släpper igenom" en miljonen-vinnare nu än då (givetvis kan de inte på förhand veta exakt hur det ska gå för en deltagare, men förr var det mer "vanligt folk" bland deltagarna medan man nu tar in minnesmästare, Frågesports-mästare etc etc). Jag skulle gissa på att deras målsättning är att ha en miljonen-vinnare per säsong. Så såg det inte ut första 5-10 säsongerna.

Fast det stämmer inte. Sedan 2015 har fem personer vunnit (1,6 år per vinnare). Innan dess vann åtta stycken (1,25 år per vinnare).

Räknar vi sedan 2017 blir det 1,2 år per vinnare, vilket är missvisande frekvent då Ylva Ormmell vann i början av 2017 och Jonas Von Essen nyss vann. Så som värst har takten varit oerhört stabil.

Däremot är det såklart möjligt att de tar in sämre folk när någon nyss har vunnit respektive tar in proffs när det har gått lång tid för att försöka bibehålla optimal takt.

De allra första åren var dock väldigt sparsamma, om man isolerar det ännu mer. Särskilt om man bar i åtanke att ingen vann under Bengt Magnussons tid. Om man bara räknar Postkodmiljonärens första fyra år och tre månader så vann två tävlande miljonen (2,125 år per vinst). Men då "fuskar" man lite och räknar fram till precis innan tredje miljonen delades ut (då snittet genast gick ner till 1,42 år per vinst).

Tätast var det mellan december 2009 och november 2014 då sex stycken vann på strax under fem år (0,82 år per vinst).
Senast redigerad av Kastaivaggen 2023-02-11 kl. 12:47.
Citera
2023-02-11, 13:21
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaivaggen
Fast det stämmer inte. Sedan 2015 har fem personer vunnit (1,6 år per vinnare). Innan dess vann åtta stycken (1,25 år per vinnare).

Räknar vi sedan 2017 blir det 1,2 år per vinnare, vilket är missvisande frekvent då Ylva Ormmell vann i början av 2017 och Jonas Von Essen nyss vann. Så som värst har takten varit oerhört stabil.

Däremot är det såklart möjligt att de tar in sämre folk när någon nyss har vunnit respektive tar in proffs när det har gått lång tid för att försöka bibehålla optimal takt.

De allra första åren var dock väldigt sparsamma, om man isolerar det ännu mer. Särskilt om man bar i åtanke att ingen vann under Bengt Magnussons tid. Om man bara räknar Postkodmiljonärens första fyra år och tre månader så vann två tävlande miljonen (2,125 år per vinst). Men då "fuskar" man lite och räknar fram till precis innan tredje miljonen delades ut (då snittet genast gick ner till 1,42 år per vinst).

Tätast var det mellan december 2009 och november 2014 då sex stycken vann på strax under fem år (0,82 år per vinst).

Vet man hur antagningsprocessen ser ut numera? Jag minns för kanske 12-15 år sedan när det hette Vem vill bli miljonär, så satt det en massa folk i studion och tävlade. Var något i stil med att den som svarade snabbast fick gå upp.
Citera
2023-02-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vet man hur antagningsprocessen ser ut numera? Jag minns för kanske 12-15 år sedan när det hette Vem vill bli miljonär, så satt det en massa folk i studion och tävlade. Var något i stil med att den som svarade snabbast fick gå upp.

Vem vill bli miljonär är 20 år sedan (2000–2003). Men det formatet följde med i Postkodmiljonären väldigt länge. Det togs nog bort någonstans i det spannet du nämnde, runt 2010, sådär. När jag var livlina var det uttagning med prov och intervjufrågor på olika platser runtom i Sverige. Det verkar det fortfarande vara (någon nämnde bokmässan nyligen), men det går också att söka online.

Om man väl blir uttagen tror jag att man är garanterad att tävla. Ingen sådan uttagningstävling i studion, således. Det är nog bra: Blir billigare för produktionen, det lilla momentet man tappar var väl intressant ett tag men tappade snabbt tjusningen, och tänk dig att åka dit och missa en knapp eller förlora med någon hundradel och sedan sitta och kunna alla frågor när någon annan vinner miljonen (eller tio miljoner, som i många varianter i andra länder). Eller att förlora snabbast på knappen typ fem gånger mot idioter som åker ut innan 10 000.
Citera
2023-02-11, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Så är det ja. Ungefär som att 98% av alla svenskar över 30 vet vad ”ei saa peittää” betyder på finska.

Precis och ingen som inte är finskspråkig vet vad ei saa häiritä betyder.

Obegripligt hur många som inte klarar att fixa en livlina som kan söka snabbt på nätet.
Citera
2023-02-11, 17:33
Bannlyst
Varför tar man aldrig bort idiot-livlinan "Fråga en vän"? som får googla. Låt idioten till vän sitta bredvid istället så blir det en nolla till. Och "stjärnorna" är ju bra att ha eftersom deras roll är att svara på populärkulturella saker fast det röcker med en sådan tomte och inte tre stycken.

Jag efterlyser frågor jag aldrig får höra. Exempel, "vem slog Stefan Edberg i Wimbledon 1988?". Aldrig. Istället möjligen "varifrån kommer Gais?" (jag tror rätt svar är Göteborg).
Citera
2023-02-11, 19:38
Medlem
Fotbollsfråga på 350 lax till den fotbollsintresserade 18-åringen . Den frågan satt som handen i handsken
Citera
2023-02-11, 19:38
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Spännande nu.
Citera
2023-02-11, 19:39
Medlem
kukflashs avatar
Han är ganska vass för att vara så ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera