Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Diskussioner som sådana behöver inte alltid vila på en rationell grund.
Håller inte med om att diskussionerna som ifrågasätter utilitarismen är irrationella. Det är en alltför bekväm stämpel att sätta på det som inte är mätbart.
Citat:
Utilitarismen har problem, men dessa är inte konceptuella utan beror mest på att vi idag saknar teknologi som vi i framtiden kan använda för bättre utilitaristiska beslut. Så visst finns det icke-fundamentala detaljer att anmärka på, men mycket mer kan man inte säga att det finns.
Rent
konceptuellt finns det få problem med några moralfilosofier. Det är alltid
appliceringen de faller på, och Utilitarismen är inget undantag. Förvisso, med vår moderna blick kan man ifrågasätta Kants tilltro till en metafysisk "sedelag", men det innebär inte att det skulle vara en dåligt fungerande etik, om den bara gick att förverkliga. Detsamma gäller även Aristoteles' gyllene medelväg som är mindre komplicerad och på så vis svårare att opponera sig emot än Kants, fastän kanske inte för den skull mer "etisk". Kants projekt var ett av
klargörande av premisser snarare än ett utredande av det goda livet.
Citat:
Du räknar på den förväntade lyckan, tidsperspektivet beror givetvis på handlingen och kontexten. Du agerar på den information du har. Sitter du i en kommite för kärnkraftutveckling får du tänka längre än när du skall gå till ICA och handla.
Du missar min poäng med tidsaspekten. Modern psykologi visar väldigt tydligt på människans tidsliga "närsynthet". Vi föredrar i många fall att få 100 kronor idag än 120 kronor om ett år ifall någon frågar oss. Förvisso skulle det generera mer framtida lycka att få pengar senare, men hur väger man det mot vår inre drivkraft att prioritera nuet? Och den besvikelse/olycka som det medför att inte få omedelbar driftstillfredsställelse? Begreppet nytta/lycka är ett ord som samlar väldigt många olika aspekter under samma paraply, och jag tycker att det läcker mening åt alla håll.
Citat:
Mill var som vanligt väldigt rätt ute, sedan dess har dessutom nyttobedömningar (som bygger på sunt förnuft + logisk konsistens) utvecklats till praktiskt funktionella system som beprövats i en mängd olika områden.
Jag gillar Mill själv. Men jag försöker också se honom med nyktra ögon. Det matematiskt präglade tänkandet är svagt för heltäckande definitioner, men en tillräckligt långt dragen analytik visar ofta på svagheter i sådana begrepp. Wittgenstein till exempel, menade att det inte över huvud taget gick att tala meningsfullt om begrepp som etik.