Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Tappar i rang mot vilka etiska modeller? Vilka konkreta exempel löser du bättre med andra etiska system (som samtidigt inte kollapsar när man utsätter systemet för en bred variation av test).
Om Utilitarismen stöter på samma grundproblem som övriga etiska modeller, nämligen applikationen, så kan den inte längre vara s a s.
primus inter pares, vilket jag vågar påstå att du anser den vara. Det handlar inte om att modellerna "tävlar" om att vara bäst på problemlösning.
Citat:
Utilitarismen kräver inte den exaktheten idag och det är teknologisk snarare än principiell fråga. Visst, vi kan inte mäta välmående exakt idag, men tillräckligt för att lösa en enorm mängd etiska problem.
Andra etiska system gör inte mätandet av lycka till en principiell fråga. Det är just det som skiljer utilitarismen från andra system - den strävar efter att maximera en kvantifierad lycka. Så du kan omöjligen påstå att mätandet av lycka inte är en principiell fråga för utilitarismen. Det är
även en teknologisk fråga, men det är just för att principen stöter på patrull så fort som den ska appliceras.
Citat:
Å andra sidan kollapsade dom också vilket gör att vi väljer det system som vann istället. Du du för fram är ingen invändning utan ett argument för.
Du missade helt poängen med min invändning. Sovjet var ett exempel på ett annat, diktatoriskt, styrelsesätt som dock även hade en snabb teknologisk utveckling. Men folk var ändå inte särskilt lyckliga. Så vad är garantin för att ett annat teknologiskt snabbt framskridande samhälle skulle klara det bättre? Vilka är de dolda komponenterna? Jag ville problematisera dina spikraka tankebanor en smula.
Citat:
Potentialen blir så enorm att det överväger det stort. Det finns ingen (well, ytterst få iaf) som vill gå tillbaka till en förteknologisk tid.
Du svarar inte egentligen på min invändning här. Jag skrev att lycka och teknologi inte nödvändigtvis står i ett okomplicerat positivt förhållande till varandra. Du tar över huvud taget inte upp den destruktiva potentialen i vår teknologi, och dess förmåga att sprida skräck och lidande som står vida utöver allting människan någonsin tidigare skapat. Den måste självklart väga tungt i en nytto-analys av teknologin, om man vill se nyktert på saken.
Citat:
Frihet innebär inte frihet att göra vad man vill, då begränsar du snabbt andra människors frihet att göra vad du vill. Ingen liberal tycker att du skall ha friheten att sno folks egendom bara för att du vill det. Din frihet blir någon annans ofrihet i det fallet. Det handlar om att hitta den BALANS som ger bäst konsekvenser.
Inga konstigheter där. Men har du läst Mill själv, för då borde du ju veta att det är onödigt att ta upp hela det ovanstående när jag refererar till honom. Det är ju grundbudskapet i hela boken. I alla fall, om det är vad du menar med frihetsbegränsning, att man inte i sin tur får begränsa andras frihet, då förstår jag vad du menar. Men det var inte det intrycket jag fick när du tog upp frihetsbegränsning för nyttans skull först. Som sagt, jag kanske missförstod dig?
Citat:
Frihet är ingen lyckoform, bara ett medel. Din invändning är suspekt eller dåligt formulerad.
Min invändning berör huruvida vi skulle finna oss alltför kraftigt begränsade i vår frihet, för nyttans skull. I ett sådant läge aktualiseras frihetens primordiala position som förutsättning för lyckan (och då kan det debatteras om de båda går att ens skilja åt). Men om du inte menade frihetsbegränsning i den lite kraftigare form som jag ursprungligen läste in i din text, så är den här invändningen inte intressant längre. Vore bra att veta lite mer konkret vilket förhållande du anser att lycka och frihet bör stå i gentemot varandra.
Citat:
Utan alternativ kan du inte göra några sådana påståenden. Du kan inte säga att Bil X är varken bättre eller sämre utan att ta fram andra bilar att jämföra med. Om alla andra bilar är sämre än Bil X, då spelar det ingen roll att Bil X inte kan åka snabbare än 400km/h och har titanium fälgar.
Men det är ju faktiskt
du som har kommit och påstått att Utilitarismen rockar sockorna av de andra systemen! Det är ju du som inte har tagit fram några andra "bilar" att jämföra med! Jag har valt att inte begära en sån lista av bilar från dig, eftersom jag tror att varje system måste få utvärderas mot en gemensam, förnuftets måttstock snarare än i ett race. Dessutom blir inte diskussionen hophållen och konkret om man måste ta upp ytterligare ett stort antal etiska system till avhandling. Man kan snarare säga att jag utsätter Utilitarismen för några hårda körprov, så att vi kan avgöra "köregenskaperna", för att veta om den är värd att åka i.
Citat:
Den är approximativt korrekt, arbiträr är den bara om du intar en extrem position som ingen faktiskt tror på. Nämligen den att man aldrig kan resonera plausibelt kring andra individers känslor. Du behöver närma dig solipsismen för att göra din poäng gångbar.
Alla etiska system är approximativt korrekta. Det skulle inte vara fel att leva efter den Kantianska pliktetiken, Utilitarismen, den Aristoteliska gyllene medelvägen, eller de Beauvoirs intersubjektivitetsetik. Om alla försökte leva efter endera av dessa system, utilitarismen inräknat, skulle världen säkerligen bli en fantastisk plats. I den
filosofiska diskussionen är det just felmarginalen som de allihopa faller på. När de oavsiktligt förordar det som är fel istället för det som är rätt. Utilitarismens "styrka" gentemot andra system har historiskt varit att den har hävdat en exakthet i sin applikation. Om den styrkan visar sig illusorisk så är den återigen på nivå med de andra. Och det är det enda jag har velat föra fram med hela mitt resonemang. Det handlar inte om att vi omöjligen kan känna till vad "lycka" är, utan om att vi måste approximera. Och om vi väl rör oss in på approximationens territorier, så blir alla system likvärdiga.