2014-02-21, 12:24
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Nej du vinklar det jag skriver. Jag berättar kortfattat hur det går till. Det företag som delat ut varorna kan välja två alternativ som företag: 1 polisanmäla mig för bedrägeri men jag har skrivit under med eget namn och inte haft "uppsåt att bedra". 2. skicka räkningen till inkasso och jag kan bestrida fakturan med en enkel skrivelse angående att jag inte är överens om beställningen och det går därmed inte vidare till kronofogden osv. det kostar dom mer att dra till en så kallad tvist angående mitt bestridande och om polisen kommer fram till att jag begått något brottsligt med uppsåt så kan jag bli förlagd att betala en summa till brottsoffer. Resten går jag inte in på såklart.

jag personligen tycker att det är värre med mänsklighetens sveda och värk än med ett företags ekonomiska sveda och värk.

Klart att jag själv bär ett ansvar men jag försöker inte rättfärdiga- tvärtom visa på hur människor
sjunker på så många sätt av skiten. Jag precis som alla som tar heroin.

sedan råder jag faktiskt dig att kolla upp saker du utalar dig om mycket mer. du är full av så mycket svammel. länsstyrelsen utreder naturligtvis inte efter en blogg oavsett om den är min egen eller andras. ta en dag och använd google och ta fram lagar och information om allt du verkar fundera på och sedan kan du kolla hur olika lagar tex används i vilket syfte i vilken ordning med mera så får du bättre koll på hur verkligheten ser ut. till sist kan du använda hjärnan för att se svagheterna och bristerna i lagarna och hur dom tillämpas så får du en större uppfattning om hur det faktiskt fungerar- och inte.

Du får tro vad du vill Berny men jag har kontaktat djurskyddsinspektören på Länsstyrelsen Skåne och det dom kommer göra nu är gå igenom den information jag skickat över. Och appropå lagar, har du koll på djurskyddslagen (SFS 1988:534)? Det är nämligen den som kommer ligga till grund för vad Länsstyrelsen tar för beslut enligt den person jag talat med. Enligt samma lag är dom tvingade att göra en utredning i sådana här ärenden. Att informationen kommer från en blogg är irrelevant i det här fallet då det är tydligt att du har ett svårt missbruk och därför inte kan bedömas lämplig att ansvara för ett djur.
Citera
2014-02-21, 12:29
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i_am_blue
Du får tro vad du vill Berny men jag har kontaktat djurskyddsinspektören på Länsstyrelsen Skåne och det dom kommer göra nu är gå igenom den information jag skickat över..

Anser att följande är on-topic:

Detta bör vara en offentlig handling? Skulle du vilja referera till den genom t ex en PDF-fil eller liknande?
Citera
2014-02-21, 12:40
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Anser att följande är on-topic:

Detta bör vara en offentlig handling? Skulle du vilja referera till den genom t ex en PDF-fil eller liknande?
Anmälan är gjord anonym. Har ingen anledning att redovisa min anmälan här. Vill du kan du ju själv kontakta Länsstyrelsen Skåne. Deras telefonnummer är : 010- 22 41 350.
Citera
2014-02-21, 12:44
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Anmälan är gjord anonym. Har ingen anledning att redovisa min anmälan här. Vill du kan du ju själv kontakta Länsstyrelsen Skåne. Deras telefonnummer är : 010- 22 41 350.

OK!
Citera
2014-02-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Nej du vinklar det jag skriver. Jag berättar kortfattat hur det går till. Det företag som delat ut varorna kan välja två alternativ som företag: 1 polisanmäla mig för bedrägeri men jag har skrivit under med eget namn och inte haft "uppsåt att bedra". 2. skicka räkningen till inkasso och jag kan bestrida fakturan med en enkel skrivelse angående att jag inte är överens om beställningen och det går därmed inte vidare till kronofogden osv. det kostar dom mer att dra till en så kallad tvist angående mitt bestridande och om polisen kommer fram till att jag begått något brottsligt med uppsåt så kan jag bli förlagd att betala en summa till brottsoffer. Resten går jag inte in på såklart.

jag personligen tycker att det är värre med mänsklighetens sveda och värk än med ett företags ekonomiska sveda och värk.

Klart att jag själv bär ett ansvar men jag försöker inte rättfärdiga- tvärtom visa på hur människor
sjunker på så många sätt av skiten. Jag precis som alla som tar heroin.

sedan råder jag faktiskt dig att kolla upp saker du uttalar dig om mycket mer. du är full av så mycket svammel. länsstyrelsen utreder naturligtvis inte efter en blogg oavsett om den är min egen eller andras. ta en dag och använd google och ta fram lagar och information om allt du verkar fundera på och sedan kan du kolla hur olika lagar tex används i vilket syfte i vilken ordning med mera så får du bättre koll på hur verkligheten ser ut. till sist kan du använda hjärnan för att se svagheterna och bristerna i lagarna och hur dom tillämpas så får du en större uppfattning om hur det faktiskt fungerar- och inte.

Det är JUST detta jag med flera vänner sysslar med! Att det svenska rättssystemet är så ofantligt klent vad gäller alla ekonomiska samt många våldsbrott är otroligt, år 2014. Hela rättssystemet samt polisväsendet, sjukvård samt psykiatri, borde göras om totalt då bristerna är enorma.

Tack, Berny, för att du tar fram detta i ljuset.
Citera
2014-02-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catwoman79
Men snälla!! Berny lurade till sig lite mat. Jag säger inte att jag tycker att det är ok, men hon har ju inte slagit ner och rånat en gammal tant direkt.

Jag blir ärligt talat förvånad över hur du och även Berny tänker i det här fallet. Hon har gjort fel och vet att hon har gjort fel men ändå tänker hon inte göra något försök att göra rätt och betala utan istället bestrida fakturan. Hon erkänner brott öppet på internet och folk tycker att det är ok. visst, det är inget i jämförelse med annat hon gjort men Berny, om du har råd att köpa heroin så har du råd att betala en kasse mat.
Citera
2014-02-22, 09:03
Medlem
Citat:

Jag har läst anmälan och jag undrar vad du gör på ett forum om mig? Anonym kan du ju försöka vara men det är du inte. Så, vad gör just du här? Jag har talat med Länsstyrelsen och jag kommer få besök av dom för att dom ska få träffa Theus och mig. Missbruket står jag för men jag har också sökt behandling och är ren nu och min period av återfall var en kortare (hoppas jag) så jag lovar dig att jag ska ge allt för att ta hand om Theus, vara ärlig mot dom som kommer på inspektion och oavsett vad du tror och tänker om mig i övrigt så älskar jag min hund. Du frågade hur jag kan leva med mig själv tidigare? Om jag misslyckas med Theus så pass att jag förlorar honom eller till sist måste självmant placera honom i ett nytt hem via hans uppfödare, vilket jag har skrivit kontrakt på som gäller om jag återfaller igen. Ja, då kan jag inte leva med mig själv. Den saken står jag inte ut med eller vill stå ut med. Men Theus är en levande varelse och inte en livboj och hans trygghet ska alltid komma i första hand.
Citera
2014-02-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Fan vad cool Berny är med sin pundarjarong. Önskar att jag var lika streetsmart som henne.

Hm. Jag drev med mig själv, missade du det?
Citera
2014-02-22, 22:19
Medlem
Sa vem ar den har "Janne" som hon pratar om nu i bloggen? Kan inte vara mysgubben, da han ar bortrest eller nagot?
Citera
2014-02-22, 22:33
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frastructura
Sa vem ar den har "Janne" som hon pratar om nu i bloggen? Kan inte vara mysgubben, da han ar bortrest eller nagot?

"mysgubben" heter Janne, aka Abbe McQuinn. Han har väl kommit tillbaka hem igen då.
Citera
2014-02-23, 17:24
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Hänt en del saker senaste tiden. Dels har jag skrivit in mig på arbetsförmedlingen för första gången 30 år gammal och sedan har jag fått besked om att det väcks åtal mot mig angående narkotikabrott (innehav av ett gram heroin och några gram amfetamin) sedan tidigare. Känns lagom kul nu när villkorliga domen gått ut nyligen.

Mest spännande på länge. Blir det kåken för Berny Pålsson after all? Kan inte låta bli att skratta. Det är så tragiskt och komiskt på samma gång.
Citera
2014-02-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Mest spännande på länge. Blir det kåken för Berny Pålsson after all? Kan inte låta bli att skratta. Det är så tragiskt och komiskt på samma gång.

Ja, eller så ordnar hon det på så vis att hon får rättspsykiatrisk vård? (går det att få för narkotikabrott?)

Hon skriver förresten i kommentarerna på senaste blogginlägget att hon ska utredas igen, för en neuropsykiatrisk sjukdom. Vilka finns det kvar undrar jag då? Hon har väl redan fått aspergers och ADHD. (sorry, svååår ADHD.) Och jag har svårt att tro att hon skulle "nöja sig" med add. Kommer hon att få tourettes nu kanske?

OCH om nu hela opus dei/r-grejen går till rättegång, hur i helvete ska hennes målsägabiträde övertyga rätten om Bernys trovärdighet? Eller blir det en Tomas Quick av det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in