Citat:
Ursprungligen postat av
LitenGulligPonny
Ja, det är tråkigt. Många med t ex borderline skulle säkert kunna få en mycket bra vardag om de inte triggades igång av alla intryck utifrån. Alla jämförelser. Vissa kan bli bättre när de kommer till insikt om detta, att de måste hjälpa sig själva också.
Det är svårt att veta om Berny triggar personer som VERKLIGEN är sjuka eller om hon "bara" triggar såna som VILL vara sjuka. Jag har själv Borderline och har självskadat men aldrig triggats av tex Bernys böcker. Jag blev snarare äcklad när jag läste dem och tänkte typ att "fy fan, skulle jag ha nåt gemensamt med henne, det har jag fan inte men tänk om andra som läser tror att bara för att jag har borderline så är jag som berny". Det var jag rädd för, att folk skulle dra mig med borderline/självskadebeteende över samma mall som henne.
De jag träffat/pratat med som mått dåligt och/eller självskadat och när vi har pratat om triggande/smittande impulser och då tex Vingklippt Ängel har tagits upp, har alla sagt att de verkligen inte vill jämföras med Berny. De som är sjuka på riktigt dras inte till henne, utan hon lockar till sig de som VILL BLI sjuka, eller rättare sagt leva med sjukdom som en livsstil, en del av en identitet....
Det är verkligen synd. Det förstör så mycket för så många.
Sen är det klart att verkligt sjuka faktiskt också kan påverkas av andra i omgivningen som också är sjuka. Men jag törs nog påstå att majoriteten av de som påverkas och triggats av Berny inte hör till den kategorin.