2014-01-05, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KidUNot
http://www.svtplay.se/video/1680460/alex-schulman-alska-mig

Jag undrar hur Bernys liv hade sett ut om hon hade levt för, säg en sådär 30 år sedan? Innan Internet, innan den sociala mediehysterin... Jag tror ju att hon hade ÄNDÅ varit en person som hade sökt extrem uppmärksamhet. Frågan är bara: HUR?

Hon hade inte varit lika ökänd för en lika stor publik. Hon hade väl varit den där "lokala mytomanen" som alla skrattar åt bakom dens rygg. Som varje gång man träffar på den drar värre och värre historier. Detta säkerligen kombinerat med utgråtningar och konstiga uttalanden i media då och då.
Citera
2014-01-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Hon hade inte varit lika ökänd för en lika stor publik. Hon hade väl varit den där "lokala mytomanen" som alla skrattar åt bakom dens rygg. Som varje gång man träffar på den drar värre och värre historier. Detta säkerligen kombinerat med utgråtningar och konstiga uttalanden i media då och då.

Typ.

Men jag kan ju inte låta bli att undra över diverse partners som B har haft. Typ hennes livs kärlek Nicklas. Såg han någonsin genom henne?
Citera
2014-01-05, 12:46
Medlem
Artreyaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Livet hade säkert varit betydligt lättare för Berny-typer innan internet mm. Blir en ond cirkel med all denna bekräftelsehysteri. "Hysteriska" kvinnor har alltid funnits, men de har inte haft lika lätt att skada sig själva förut.
Det tror jag med dom triggar varandra, lär sig uttryck som de inte visste fanns, läser sig till diagnoser.
Vem mår sämst syndromet.

Sen finns det en positiv sida med internet med, för dem som är sjuka på ett "annat sätt" kan se att de faktiskt inte är ensamma på jorden med sin sjukdom.
Citera
2014-01-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Det tror jag med dom triggar varandra, lär sig uttryck som de inte visste fanns, läser sig till diagnoser.
Vem mår sämst syndromet.

Sen finns det en positiv sida med internet med, för dem som är sjuka på ett "annat sätt" kan se att de faktiskt inte är ensamma på jorden med sin sjukdom.

Ja, det är tråkigt. Många med t ex borderline skulle säkert kunna få en mycket bra vardag om de inte triggades igång av alla intryck utifrån. Alla jämförelser. Vissa kan bli bättre när de kommer till insikt om detta, att de måste hjälpa sig själva också.
Citera
2014-01-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Ja, det är tråkigt. Många med t ex borderline skulle säkert kunna få en mycket bra vardag om de inte triggades igång av alla intryck utifrån. Alla jämförelser. Vissa kan bli bättre när de kommer till insikt om detta, att de måste hjälpa sig själva också.

Det är svårt att veta om Berny triggar personer som VERKLIGEN är sjuka eller om hon "bara" triggar såna som VILL vara sjuka. Jag har själv Borderline och har självskadat men aldrig triggats av tex Bernys böcker. Jag blev snarare äcklad när jag läste dem och tänkte typ att "fy fan, skulle jag ha nåt gemensamt med henne, det har jag fan inte men tänk om andra som läser tror att bara för att jag har borderline så är jag som berny". Det var jag rädd för, att folk skulle dra mig med borderline/självskadebeteende över samma mall som henne.

De jag träffat/pratat med som mått dåligt och/eller självskadat och när vi har pratat om triggande/smittande impulser och då tex Vingklippt Ängel har tagits upp, har alla sagt att de verkligen inte vill jämföras med Berny. De som är sjuka på riktigt dras inte till henne, utan hon lockar till sig de som VILL BLI sjuka, eller rättare sagt leva med sjukdom som en livsstil, en del av en identitet....
Det är verkligen synd. Det förstör så mycket för så många.
Sen är det klart att verkligt sjuka faktiskt också kan påverkas av andra i omgivningen som också är sjuka. Men jag törs nog påstå att majoriteten av de som påverkas och triggats av Berny inte hör till den kategorin.
Citera
2014-01-06, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
De som är sjuka på riktigt dras inte till henne, utan hon lockar till sig de som VILL BLI sjuka, eller rättare sagt leva med sjukdom som en livsstil, en del av en identitet....

Jag vet inte hur många bloggar av unga tjejer som jag har stött på, på internet genom åren som är precis så. Ett liv, en identitet, ett utseende som helt och hållet bygger på "att må dåligt" och att tävla i om vem som mår sämst. I åtta av tio fall ser man också att de listar Vingklippt som sin favoritbok.

Jag personligen köper inte den sortens "dåliga mående" för fem öre. En person som har en psykisk sjukdom går inte all in hela tiden för att bevisa sjukdomen utåt. Varför ska man göra det? Det är inte sjukdomen i sig som avgör vem man är. Dessutom orkar ingen med faktisk sjukdom att hålla på så varje dag.

Internet innebär för många att söka bekräftelse och uppmärksamhet, och att ha diverse psykiatriska diagnoser är idag trendigt, och "mystiskt" på något sätt.
I slutändan handlar det om att bli sedd, antar jag...
Senast redigerad av GenesisP 2014-01-06 kl. 14:18. Anledning: Tangentbordet fittade sig
Citera
2014-01-06, 17:24
Medlem
Kardnialvokals avatar
På tal om att trigga varandra så undrar jag om inte det är Emma som Berny har ett "komplicera förhållande" med igen. Och jag upplever att B och E triggar varandra på enbart destruktiva sätt. Vi har ju alla bevittnat och följt Emmas transformation från bimbo till fullfjättrat borderlinevrak på mindre än ett års tid. Och jag upplever att Emma triggar Bernys drogsug och drickande. Nu är det ju bara en spekulation men jag får verkligen inte intrycket av att Berny sitter hemma själv och dricker, inte ens ett glas vin. Däremot när hon är med framför allt Emma, så ska se svinas som att där inte fanns en morgondag. Och JUST i samma veva som hon ändrade förhållandestatus på facebook för en dryg vecka sedan har också hunnit skriva flera lång, osammanhängande - nästan maniska - inlägg på bloggen samt sagt att hon fått heroinsug igen. Men som sagt, det är bara en spekulation från min sida.
Citera
2014-01-07, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Det är svårt att veta om Berny triggar personer som VERKLIGEN är sjuka eller om hon "bara" triggar såna som VILL vara sjuka. Jag har själv Borderline och har självskadat men aldrig triggats av tex Bernys böcker. Jag blev snarare äcklad när jag läste dem och tänkte typ att "fy fan, skulle jag ha nåt gemensamt med henne, det har jag fan inte men tänk om andra som läser tror att bara för att jag har borderline så är jag som berny". Det var jag rädd för, att folk skulle dra mig med borderline/självskadebeteende över samma mall som henne.

De jag träffat/pratat med som mått dåligt och/eller självskadat och när vi har pratat om triggande/smittande impulser och då tex Vingklippt Ängel har tagits upp, har alla sagt att de verkligen inte vill jämföras med Berny. De som är sjuka på riktigt dras inte till henne, utan hon lockar till sig de som VILL BLI sjuka, eller rättare sagt leva med sjukdom som en livsstil, en del av en identitet....
Det är verkligen synd. Det förstör så mycket för så många.
Sen är det klart att verkligt sjuka faktiskt också kan påverkas av andra i omgivningen som också är sjuka. Men jag törs nog påstå att majoriteten av de som påverkas och triggats av Berny inte hör till den kategorin.

Jag tror inte riktigt att man är frisk överhuvudtaget om man vill vara sjuk heller. Eller är extremt självdestruktiv. Men det är nog olika diagnoser man diskuterar då. Jag har inte heller blivit triggad av Bernys, utan mer blivit förbannad på henne för att hon sumpat alla sina chanser. För hennes skull och hennes omgivnings skull.

Men tror ingenstans att man är frisk om man söker att skada sig själv. Det är inte normalt någonstans. Handlar nog inte bara om att de vill vara sjuka, men de som har sitt dåliga mående som identitet har nog väldigt svårt att bli fria från det.
Citera
2014-01-07, 08:48
Medlem
Kardnialvokals avatar
Nu horar B för lite gratiskläder på gömdajuveler igen. Orkar inte, det är så pinsamt. MEN! Roligt att hon äntligen skriver hur många läsare hon har - "3000 per inlägg". I Bernyansk valuta får man dela med minst tre så min gissning på ~1000 läsare var aningens mer verklighetsförankrad än Pajnis "10 000 - 15 000"[sic]
Citera
2014-01-07, 09:27
Medlem
Aningen förvirrande här.. 3.000 läsare enligt reklaminlägget men sidan själv säger 1200 läsare per inlägg i genomsnitt. Känns som att Gömda Juveler-inlägget inte skrev av B själv utan var ett direkt reklaminlägg från GJ.
Citera
2014-01-07, 10:44
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Aningen förvirrande här.. 3.000 läsare enligt reklaminlägget men sidan själv säger 1200 läsare per inlägg i genomsnitt. Känns som att Gömda Juveler-inlägget inte skrev av B själv utan var ett direkt reklaminlägg från GJ.

Är det verkligen förvirrande för dig att Berny Pålsson skriver något som är kraftigt överdrivet? Är det så svårt för dig att lägga ihop 1+1? Hittar inte ens räknaren på hennes sida men det gör ju bara hennes inlägg ännu mer pinsamt och bisarrt.
Citera
2014-01-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
På tal om att trigga varandra så undrar jag om inte det är Emma som Berny har ett "komplicera förhållande" med igen. Och jag upplever att B och E triggar varandra på enbart destruktiva sätt. Vi har ju alla bevittnat och följt Emmas transformation från bimbo till fullfjättrat borderlinevrak på mindre än ett års tid. Och jag upplever att Emma triggar Bernys drogsug och drickande. Nu är det ju bara en spekulation men jag får verkligen inte intrycket av att Berny sitter hemma själv och dricker, inte ens ett glas vin. Däremot när hon är med framför allt Emma, så ska se svinas som att där inte fanns en morgondag. Och JUST i samma veva som hon ändrade förhållandestatus på facebook för en dryg vecka sedan har också hunnit skriva flera lång, osammanhängande - nästan maniska - inlägg på bloggen samt sagt att hon fått heroinsug igen. Men som sagt, det är bara en spekulation från min sida.

Kan ligga nåt i det. Vad jag vet brukar Berny aldrig skriva typ att "jag sitter här i min ensamhet och tar ett glas vin" eller liknande. Men precis som du säger åker flaskorna fram så fort det är nån på besök eller om hon åker hem till nån annan.... Fast hon försöker ju släta över med att "det bara blev ett glas" eller "ytterst lite".... Jo visst....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in