2013-12-06, 18:26
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litendocka
Du menar den här dagen?

http://dayviews.com/berny/285343696

En grej till där man ser " berny ska få allt " är när hon blir arg för att hon måste vänta fem minuter, seriöst jag tror inte hon ser sig själv som en vanlig dödlig utan som "hon den sjuuuka" som får all vård istället för dom som behöver den, sen när hon fuckar något så slänger hon sig i armarna på psyket bara för att verkligheten kom ikapp..
Citera
2013-12-06, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litendocka
Du menar den här dagen?

http://dayviews.com/berny/285343696

Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser den bilden.
Citera
2013-12-06, 18:35
Avslutad
Varför betalade de ut stipendiet så lång tid i förväg? Ett par månader innan hade ju räckt om det handlar om att de ska användas till boendekostnader, studiematerial etc. Räknar de inte alls med att pengarna kan användas för annat, som de inte är avsedda för, av mottagaren?
Senast redigerad av GenesisP 2013-12-06 kl. 19:14.
Citera
2013-12-06, 19:03
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Jag är lite nyfiken på om det kommit på tal tidigare för hennes del, hon har då inte nämnt något om det men den personal som har med henne att göra borde ju vara medvetna om hennes skulder etc, tycker dom borde ha föreslagit god man. Kan säkert vara så att dom gjort det, kanske flera gånger till och med, men att Berny nekat den hjälpen?
Jag tycker då att det vore KONSTIGT om inget föreslagit god man tidigare. Men jag har för mig att man inte kan bli påtvingad en om man inte vill, någon som kan dementera eller bekräfta?
Jag har bott på LSS-boende. Första dagen fick jag ett papper framför mej på bordet där jag skulle skriva under att jag godkände en godman. Jag vägrade. Personalen var påstridig och påstod att alla boende minsann hade en god man och att de inte kunde ansvara för mina pengar. Det var ett jävla tjatande initialt, men tillslut tröttnade de och såg att jag faktiskt betalade hyran i tid. Jag kan bekräfta att man inte kan påtvingas god man, man måste själv godkänna det.

För övrigt påstod någon att god man kostade. Nej det är en gratis stöd-insats. Gode mannen får ersättning från kommunen för sitt uppdrag. På boendet fanns en kille som hade förvaltare. Det är dock inte frivilligt. Som jag förstod det hade sådan utsetts medans killen hade LPT (han led av periodvisa psykoser, djup depression och asperger.)
Förvaltare verkar inge vidare. Du kan inte ingå ett enda avtal själv, inte ens skaffa internetabonnemang utan förvaltarens tillåtelse. Å andra sidan om du skriver under ett kontrakt av tex påstridig dammsugarförsäljare är det inte bndade och har inget värde. Han var 30 år och fick veckopeng. Om han ville köpa något dyrare, dataspel, film, mobil, vinterjacka whatever så fick han fråga om lov. Kul med ett privatliv ^^
Senast redigerad av Klossmongo 2013-12-06 kl. 19:09.
Citera
2013-12-06, 19:25
Medlem
Artreyaras avatar
Okej bra att veta ang god man! här får man betala 10000 om året det är mycket om man inte har god inkomst..
Citera
2013-12-06, 19:37
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Jag har bott på LSS-boende. Första dagen fick jag ett papper framför mej på bordet där jag skulle skriva under att jag godkände en godman. Jag vägrade. Personalen var påstridig och påstod att alla boende minsann hade en god man och att de inte kunde ansvara för mina pengar. Det var ett jävla tjatande initialt, men tillslut tröttnade de och såg att jag faktiskt betalade hyran i tid. Jag kan bekräfta att man inte kan påtvingas god man, man måste själv godkänna det.

För övrigt påstod någon att god man kostade. Nej det är en gratis stöd-insats. Gode mannen får ersättning från kommunen för sitt uppdrag. På boendet fanns en kille som hade förvaltare. Det är dock inte frivilligt. Som jag förstod det hade sådan utsetts medans killen hade LPT (han led av periodvisa psykoser, djup depression och asperger.)
Förvaltare verkar inge vidare. Du kan inte ingå ett enda avtal själv, inte ens skaffa internetabonnemang utan förvaltarens tillåtelse. Å andra sidan om du skriver under ett kontrakt av tex påstridig dammsugarförsäljare är det inte bndade och har inget värde. Han var 30 år och fick veckopeng. Om han ville köpa något dyrare, dataspel, film, mobil, vinterjacka whatever så fick han fråga om lov. Kul med ett privatliv ^^

Då är det ju isf en förvaltare Berny behöver. Och jag förstår fortfarande inte varför hon inte redan har en sådan heller. Som sagt hon kan ju uppenbarligen inte hålla i pengarna.

Visst det låter inget vidare med förvaltare men sjabblar man till det gång på gång som Berny gör så håller det ju inte, hon drar ju bara på sig mer skulder så då måste ju något göras, fattar verkligen inte varför dom inte prackat på henne en förvaltare för längesen!

JAG bedömmer (och då har jag inga som helst relevanta meriter för att göra det heller) att hon behöver en förvaltare, hur kan då inte en endaste person inom vården då se att hon behöver det?? Säger inte att det är vårdens fel att Berny skuldsätter sig, den skiten har hon frivilligt försatt sig i, men däremot tycker jag att det är vårdens fel att dom inte sätter ner foten någon jävla gång och prackar på henne en förvaltare som håller i pengarna åt henne och som lär henne hur det ska hanteras.

Hon borde isoleras och tvångsvårdas utan knark, alkohol, nikotin och onödiga mediciner lääänge och utredas ordentligt en gång för alla. Hur fan kan man ens veta säkert vilka diagnoser som stämmer eller inte när hon pundat till och från (mest till) hela sitt liv?? Som flera redan påpekat så blir man ju helt körd i skallen av att hålla på och punda så som hon gjort/gör.

Citat:
Hur många djurs liv ska du hinna förstöra innan du fattar det som är så uppenbart för alla runt omkring dig - du klarar inte av ensam vårdnad av en annan varelse då du inte ens kan ta hand om dig själv!

Svar: jag gör mitt bästa för att ta hand om theus, det är därför jag försöker hitta lösningar och ber om hjälp när det inte håller.

Hon borde få djurförbud! Att hon gör sitt bästa är ju uppenbarligen inte tillräckligt. Du är inte berättigad att ha djur bara för att man gör sitt bästa. Det är inte okey att missköta sina djur för att man gör sitt bästa. Hitta lösningar och be om hjälp ska man inte behöva göra annat än om man behöver hundvakt en vecka för att du ska semestra en vecka på Mallorca, inte för att du ska läggas in på psykakuten och sen in på behandlingshem.

Jag tycker hon gjorde ett stort misstag att skaffa Theus (Milo och katterna också för den delen). Hon har själv erkänt att hon skaffade honom för tidigt osv. Men hon gör det ju lik förbannat. Hon kan ju inte veta hur pass långa perioder hon kommer vara "stabil" heller. Man ska inte skaffa en hund om du inte är 100 på att du kommer vara stabil dom kommande 10-15 åren. Kan man inte vara säker på det då ska man inte gå och skaffa en ändå som Berny gjort.
Citera
2013-12-06, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Hon kan ju inte veta hur pass långa perioder hon kommer vara "stabil" heller.

Hon borde definitivt känna sig själv bättre vid det här laget, och ha kommit till någon slags insikt om att hon aldrig har klarat av att vara stabil för en längre tid innan. Det borde ju vara hennes primära fokusering, att vara stabil i sig själv och klara vardagliga sysslor i ett par år innan hon skaffar ett djur.
Citera
2013-12-06, 20:10
Medlem
Littlepaw13s avatar
Jag tycker vi ska lätta upp stämningen lite;
http://dayviews.com/berny/290307032/

Merry friday kids!
Citera
2013-12-06, 20:10
Medlem
När Berny började svara på frågor igen (på bilddagboken, förra hösten) så skrev hon att det "diskuterats" om god man. Antar att hon vägrat. Vilket i så fall betyder att hon aktivt motarbetat att göra något åt sin parasiterande livsstil.
Citera
2013-12-06, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Jag tycker vi ska lätta upp stämningen lite;
http://dayviews.com/berny/290307032/

Merry friday kids!

Du är ju sjuk!
Citera
2013-12-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Varför betalade de ut stipendiet så lång tid i förväg? Ett par månader innan hade ju räckt om det handlar om att de ska användas till boendekostnader, studiematerial etc. Räknar de inte alls med att pengarna kan användas för annat, som de inte är avsedda för, av mottagaren?

Jag antar att hon ville gå distansutbildningen och att pengarna betalas ut i god tid för att kursavgiften ska hinna in i tid. 30 000 är vad själva kursen kostar, en dyr och inte speciellt värdefull privatutbildning som mest riktar sig till redan yrkesverksamma journalister.
Dock krävs gymnasiekompetens så jag vet inte om hon hade blivit antagen eller ens sökt?
Citera
2013-12-06, 20:32
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Du är ju sjuk!

Hahaha!
Men du blev på lite bättre humör!

Jag tycker nog hela cirkus bjärny har börjat urarta sådär igen. Inget kan sägas som inte redan har sagts ca 2678ggr och inget hon gör är egentligen nytt, bara samma gamla provocerande idioti, gång på gång på gång på gång...

Det är tragiskt att hon är där hon är, så ung och så bekväm med sin sjukdom men vad ska man göra? Vad ska man säga? Jag tror inte hon vet vart bärny slutar och sjukdomen börjar längre, om det ens finns någon björny längre i allt det där mörkret.

Såklart man aldrig vill se en människa fara illa, speciellt inte någon man inte har någon personlig anknytning till sas men som hon håller på så orkar man inte ens hoppas på förbättring. Det är provocerande som hon håller på och sumpar varenda chans hon får serverad på silverfat men hennes tillfrisknande är mig likgiltigt då hon verkligen inte vill något av allt det här, egentligen.
Hon vill bara bli omhändertagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in