2013-12-06, 20:36
Medlem
Kanske att Berny inte går med på god man för att hon får in pengar på diverse olika sätt, vilket skulle ifrågasättas, iakttas och eventuellt polisanmälas?
Citera
2013-12-07, 10:14
Medlem

Hm...
Citera
2013-12-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shittingbricks
Hade hon bara haft en diagnos, t ex schizoaffektivt syndrom, skulle hon inte ha lika lätt att få det hon pekar på. Någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel, men den slags diagnosen gör väl inte pat berättigad till LSSboende och tandvårdskort?
Vet faktiskt inte hur det ligger till med det, men är också inne på Schizoaffektivt. Misstänker dock att hon kommer hålla hårt i AS-diagnosen med tanke på att hon då aldrig kan bli hemlös gen, OM hon nu fejkar diagnoserna.

Schizoaffektivt syndrom, symptom:

Manisk typ

Under sjuka episoder av den maniska typen av schizoaffektiva syndrom har personen förutom schizofrenins psykotiska symtom, även eufori, samtidigt som personen kan pendla snabbt mellan att vara lättirriterad eller aggressiv och upphetsad eller lycklig. Manin yttrar sig i att personen är outtröttlig och hyperaktiv i de fixa idéer som psykosen kretsar omkring, till exempel storhetsvansinne. Den uppträder ofta som en akut psykos, och har som sådan mycket god prognos för fullt tillfrisknande, men under psykosen är personens beteende mycket avvikande.[3]
Depressiv typ

Den depressiva typen av schizoaffektivt syndrom kännetecknas av att samtidigt som personen har tecken på schizofreni (och dess psykotiska symtom) är deprimerad, självmordsbenägen och upplever hopplöshet.[3]

Källa; http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizoaffektivt_syndrom

Isåfall är det väl manisk hon har.
Citera
2013-12-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Håller med Pajnis för en gångs skull om god man. Hon kan bevisligen inte hantera sin ekonomi. Och en rörig ekonomi är enormt stress och ångest framkallande. Hon bränner ju för fan upp stipendie pengar och hon var nog väl medveten om att hon inte borde ha gjort det men hon gjorde det ändå. Hon borde inte ha tagit emot stipendiet från första början, då hade hon inte strulat till det ytterligare för sig själv. Jag ser inga tecken på att hon vill göra rätt för sig och betala av sina skulder, vilket är det man får göra om man kört ihop det för sig på det där sättet, man får stå sitt kast liksom. Med en god man skulle hon kanske få hjälp att en gång för alla få ordning på sin ekonomi och sina skulder. Gång på gång sjabblar hon till det och skulderna växer, fattar inte att hon inte redan har en god man vid det här laget.

Inser ju att det förmodligen skulle ta lång lång tid för henne att betala tillbaka alla sina skulder men å andra sidan måste man ju börja någonstans, lösningen är då inte att köra ner huvudet i sanden och dra på sig ännu mer skulder. Fattar inte varför hon gör sådär mot sig själv.

Jag är lite nyfiken på om det kommit på tal tidigare för hennes del, hon har då inte nämnt något om det men den personal som har med henne att göra borde ju vara medvetna om hennes skulder etc, tycker dom borde ha föreslagit god man. Kan säkert vara så att dom gjort det, kanske flera gånger till och med, men att Berny nekat den hjälpen?

Jag tycker då att det vore KONSTIGT om inget föreslagit god man tidigare. Men jag har för mig att man inte kan bli påtvingad en om man inte vill, någon som kan dementera eller bekräfta?

Ärligt talat så personalen på de hem hon bor verkar inte lyfta så mycket som ett finger. Kan se att de vägrat ta hand om hunden för att det "inte ingår i deras arbetsuppgifter" men att då tillåta henne ha hund där? Hur går det till på det stället egentligen? Okej att de ska vara självständiga men personalen SER ju när de nte klarar det och MÅSTE då rycka in! Blir så förbannad på den slapphänta jädra personal på detta boende som borde ha tagit tag i mycket men inte verkar lyfta så mycket som en fingernagel. Urk!
Sätt en god man på henne, ge henne fickpeng att roa sig för samt köpa mat för i veckan och är pengarna slut sen så är de och då får hon svälta, kanske kan vara lte nyttigt för henne? Ibland måste man tyvärr lära sig the hard way.

Ps: Förvaltare är det jag menar, naturligtvis. Det som förr var att man blev omyndigförklarad.
Senast redigerad av Pajnispung 2013-12-07 kl. 11:23.
Citera
2013-12-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Ärligt talat så personalen på de hem hon bor verkar inte lyfta så mycket som ett finger. Kan se att de vägrat ta hand om hunden för att det "inte ingår i deras arbetsuppgifter" men att då tillåta henne ha hund där?

Självklart ska personalen inte ta hand om hunden, och självklart borde hon inte ha hund.
Det är så fruktansvärt självklart att hon inte borde ha hund.
En hund är jobbig, krävande, man måste ha ett regelbundet och stabilt liv, eller väldigt bra uppbackning, om man ska ha hund som ensamstående.
Man måste ha ekonomi som tillåter hunddagis eller hundvakt, försäkringar, veterinärbesök.
Man måste veta hur man ska leva och bo de närmaste åren.
Man måste vara pigg och balanserad varje dag så att man orkar gå ut och promenera minst fyra gånger. Det klarar man inte själv om man är fysiskt eller psykiskt sjuk. Då får man skaffa en katt eller kanin istället, om man verkligen vill ha ett djur.
Man kan inte ha hund (utan pålitlig hundvakt) om man vet att man när som helst måste in på sjukhus eller vill kunna åka iväg, vara fri eller festa.

Den stora frågan tycker jag är vem som sålde hunden till henne?
Vem tyckte att det var en bra idé att hon skulle ha en hund?
Hur gick köpet till?
Har hon någon kontakt med uppfödaren? (Vem det nu är?)

Egentligen tycker jag att hon gjort stordåd som lyckats hålla liv i hunden med tanke på hur hennes liv ser ut. Jag tror på att hon har gjort sitt bästa. Men hon borde, för sin egen skull också, inte ha hund.
Citera
2013-12-07, 12:36
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ärligt talat så personalen på de hem hon bor verkar inte lyfta så mycket som ett finger. Kan se att de vägrat ta hand om hunden för att det "inte ingår i deras arbetsuppgifter" men att då tillåta henne ha hund där? Hur går det till på det stället egentligen? Okej att de ska vara självständiga men personalen SER ju när de nte klarar det och MÅSTE då rycka in! Blir så förbannad på den slapphänta jädra personal på detta boende som borde ha tagit tag i mycket men inte verkar lyfta så mycket som en fingernagel. Urk!

Personalen ska vara där och stötta henne, inte göra jobbet åt henne. De kan faktiskt inte förbjuda henne att ha hund, men däremot så kan de ju poängtera att det faktiskt inte fungerar om hon inte går ut med Theus.

Det är inte meningen att de ska dalta med Berny - hur kommer hon då någonsin lära sig leva självständigt, vilket är målet med den här typen av LSS-boende?
Citera
2013-12-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Den stora frågan tycker jag är vem som sålde hunden till henne?
Vem tyckte att det var en bra idé att hon skulle ha en hund?
Hur gick köpet till?
Har hon någon kontakt med uppfödaren? (Vem det nu är?)

Egentligen tycker jag att hon gjort stordåd som lyckats hålla liv i hunden med tanke på hur hennes liv ser ut. Jag tror på att hon har gjort sitt bästa. Men hon borde, för sin egen skull också, inte ha hund.

Finns ju en del oseriösa collie-uppfödare så kan bli svårt att hitta...
OM nu uppfödaren inte var seriös & blev lurad. Det kan jag ju inte säga.
Theus är iallafall inte reggad i SKK med något som innehåller Theus (vilket förvisso inte förvånar mig eftersom B döpte honom själv till det iofs) men han kan ju lika gärna vara oreggad.
Finns ju som sagt en del oseriösa uppfödare som inte följer hälsokraven som finns på Collie & det är väl inte sådär jätteförvånande om han är köpt ifrån en sådan.
Citera
2013-12-07, 13:48
Medlem
lillamopsen; Helt riktigt! Tycker även man bör ha körkort och bil om man behöver dra ut på långrundor i skogen eller så för miljöombyte samt om den blir sjuk och måste akut in, inget litet djur precis med en stor hund.

William Haines; Bra poäng därmed att de ska hjälpa henne till ett självständigare liv. Dock har hon ju gått bakåt och inte framåt. Kommer att tänka på att de först satte henne i en egen lägenhet, sen ordnades en till och då ihop med Jonas, sedan boende med Amelia i hus och dessförinnan var det radhuset i Gbg med både Jonas och Lucas. Nu är det alltså LSS-boende och det klarade sig inte heller så nu är det back till behandlingshemmet. Egentligen är det en utveckling med tragiska bakåtsteg. Det skulle ju gå framåt..

Smokemeaway: Finns så många oseriösa folk som säljer hund. Kvinnan jag berättade om får en hund skänkt åt sig trots psykisk sjukdom.
Citera
2013-12-07, 14:36
Medlem
Citat:
Smokemeaway: Finns så många oseriösa folk som säljer hund. Kvinnan jag berättade om får en hund skänkt åt sig trots psykisk sjukdom.

Tyvärr gör det ju det
Sedan kan jag ju absolut inte utesluta att han är köpt från en seriös kennel heller. Tror Milo var det.
& jag vet folk som är betydligt värre hundägare än B som LS upphävt djurförbudet åt alternativt inte gett de något alls. Jag tror inte ens att hon är en värdelös hundägare sålänge hon mår bra & håller sig nykter/ren.
Nu är det ju rätt så uppenbart att hon inte mår bra & att det går ut över Theus... & ja... What to say...

Jag tycker ärligt talat synd om B, hur ursinnig jag än har blivit & kan bli på saker, men jag tycker det här kretsloppet där det i slutändan går åt helvete är tragiskt.
Hon lär aldrig ha ett normalt liv & med normalt menar jag helt drogfritt, välmående & stabilt (kom inte på något bättre ordval) & ja, jag tycker faktiskt det är tragiskt...
Citera
2013-12-07, 15:15
Medlem
Citat:
Sorry jag spammar så men jag instämmer till fullo!

Ser dagligen folk med tunga diagnoser som skaffar allt från hundar, katter, akvarium och så vidare helt utan varesig tillsyn eller någon form av hjälp. De kör skötseln i botten, djuren blir sjuka eller så tröttnar de och säljer dem vidare och djuret stressas. Såhär ska det f*n inte vara!

En kvinna jag känner, är 30. Hon "jobbar" som dogwalker, har tagit på sig en katt hon sålde efter att ha stressat ihjäl djuren i flera veckor med att börja tvinga den gå på "litter kwitter" när den just anlänt, den stackars lilla katten blev så rädd att den höll sig och till slut gick den i soffan eftersom den inte kunde hålla sig längre. Kvinnan blev då rasande och efter några veckor såldes katten till ett nytt hem.

När det inte räckte, var det dags för ett akvarium. Det började fint med hög skötsel men mycket omändringar som stressade fiskarna. Ett halvår senare har 95% hoppat ut (eftersom det saknar en ramp samt det ljus som det måste ha) och "begått självmord" (om man nu kan kalla det så) och resterande är svårt sjuka i fenröta. Akvariet är gult av smuts och missköts. Nu är det inte heller roligt längre utan nu är det en hund det siktas på. Npgon som vill bli av med vovven, tänker skänka en hund till denna oansvariga (och mycket sjuk i psykos) kvinna som kommer missköta och tröttna på den också.

Som om detta inte räcker, har denna kvinnas 4 barn även omhändertagits och lägenheten är fylld av bråte. man kan knappt gå därinne. Hon är inte speciellt gammal: 28 år men lever alltså såhär. Finns mycket mer att berätta om detta men ni har fått en svag svag inblick i hur illa ställt det är, hela dennes liv är ett enda stort kaos och vården gör ingenting! De sätter inte ens LPT på henne trots att hon yrar om att Gud pratar direkt till henne och ber henne slå folk, hon har p.g.a även dömts för misshandel vid flertalet tillfällen och planerar vandalism mot olika myndigheter som går henne emot.

Vården har satt Schizoaffektivt syndrom som diagnos och hon har vid två tillfällen tvångsvårdats och både bältats och tvångsinjicerats men släpps snart igen (sist efter 24 timmar) och cirkusen fortsätter. Det har gått så långt att ingen vill bo bredvid henne utan att de flyttar kort efter de flyttat in. Känns som att en vräkning inte ligger långt ifrån i framtiden.

Hon har nu tagit in en hemlös knarkare att bo med henne och dela hyran. Dennes bankomatkort har hon fått med kod till för att agera "god man" åt honom, en kvinna som inte klarar sin egen ekonomi.

Den hund hon nu planerar samt det akvarium hon har ska andra hjälpa henne med "eftersom hon har barn". Att andra har sina egna saker att ta hand om kvittar. Är det inte djur så är det fallfärdiga kolonistugor som köps för en alldeles för dyr peng och sedan förfaller än mer eftersom hon inte klarar av att sköta det, hon klipper inte ens gräset utan det ska grannen och vänner göra.

Föräldrarna verkar stå handfallna och skickar pengar jämt och ständigt men bor mil ifrån henne och deras hjälp med pengar så fort det är något gör att kvinnan tror att pengar alltid kommer. Modern har nu tänder som ruttnat eftersom hon istället för att sköta sina tänder, skickar pengar från sin egna lilla sjukpension till dottern som handlar upp dem på en massa skräp på olika loppmarknader. Hon betalar även hennes skulder hon får när hon döms i misshandelsfall efter misshandelsfall då kvinnan är mycket aggressiv och råkar i bråk titt som tätt.

Jag kan förstå att föräldrarna inte vet vad annat de ska göra för henne men att hon får pengar av dem betyder (hon lever dessutom på kreditkort som om både bidrag och mammas -och pappas- pengar inte vore nog) att hon inte har ett hum om hur hon ska hantera dem. Hon går således upp till socialen och begär nya pengar eftersom hon "handlat upp" de hon fått. När socialen nekar henne med orden "nej, du har fått för denna månaden, du får inte mer" Ska det slås sönder rutor och hotas personal.

Ja, ni hör hur galet allt är, det låter påhittat men jag lovar er att det (tyvärr) är sanning.

Ville ger er en inblick i hur galet det kan gå till med en psykiskt sjuk människa eftersom vården inte längre har något att säga till om. Vore detta 1980, hade hon bott på ett mentalsjukhus och arbetat där samt haft vänner. Okej; noll frihet men hon hade heller inte skadat andra. Som strukturen är NU, skadas både barn, (som i detta fall kommer till världen med en psykiskt sjuk förälder och en missbrukande fader) djur och hennes föräldrar är fullständigt utslitna samt grannar orkar inte och vänner försvinner.

Utan mentalsjukhusens existens, funkar inte den så kallade vården av psyksjuka.

Självklart kan det gå mycket illa, men jag är psykiskt sjuk och har många tunga diagnoser och kan utan problem ta hand om min katt. Precis som med icke psykiskt sjuka så beror det ju från person till person. Vi är människor precis som ni andra, bara med lite annorlunda problem. Jag försvarar inte Bernys beteende, hon borde inte få ha djur. Men som sagt, beror det mycket på person till person, psykiskt sjuk eller inte.
Citera
2013-12-07, 18:49
Medlem
Kom på att SKK avelsdata inte till 100% fungerar i Chrome, så på internet explorer tog jag en koll.
Har hittat Theus uppfödare & det verkar vara en seriös & bra uppfödare. Är ni intresserade av hundavel så kan ni klicka er fram själva, tycker inte att hon har gjort sig förtjänt av att bli outad.
Iaf så kan man ju undra hur sjutton hon hade råd med detta...
Citera
2013-12-07, 19:22
Medlem
Verkar som att det är Emma som ser efter Theus åt Berny.
Hon har lagt upp bilder på han på sin instagram och skrivit
att hon är hundvakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in