Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Frågan är också hur Amelia hur råd med en ras(?)katt då hon går på Soc och knarkar VÄLDIGT mycket.
När det gäller frågan om hur Amelia kunnat få ihop pengar till att köpa en raskatt så tror jag att jag vet svaret. Det finns ju en viss "delbetalning" inbyggd i ett raskattköp eftersom handpenningen/tingningsavgiften som brukar ligga på 15% av totalkostnaden (så den ligger oftast på ca 1500 kr) och som sedan dras av från slutsumman oftast brukar betalas ungefär en månad innan man hämtar hem katten.
Resten av köpesumman betalas när man kommer för att hämta katten (vilket Amelia, liksom Berny, hade tänkt göra genom att ta med sig katten på bussen/spårvagnen (förmodligen utan vare sig bur eller sele = total livsfara). Lite enkel huvudräkning ger oss siffran 1500 kr en månad och 3500 kr nästa månad. Det kan jag tänka mig att t.o.m Amelia, som förmodligen har någon form av aktivitetsersättning, skulle kunna skrapa ihop till på några månader.
Stora klösträd (500-3000 kr) och 10 kilossäckar med kvalitetsfoder (600-800 kr) samma månad tyder ju på att hon fått något större tillskott av pengar nyligen. Kanske har hon haft någon försäkring som betalat ut pengar eller något? Jag har en barnförsäkring som jag får ut pengar på varje gång jag är inlagd på sjukhus t.ex.
I det här fallet säljer uppfödaren kattungarna väldigt billigt och kattungen Amelia ska köpa kostar bara 5000 kr enligt uppfödaren själv (normalpris för en kattunge av samma ras ligger idag någonstans mellan 7000 och 8000 kr, beroende på stamtavla och om den ska användas till avel, vilket ju Amelia säger att hon vill. Trust me, du hittar inte en Helig birma av avelskvalitet under 8-9000 kr idag.
Nu är ju uppfödaren svartlistad av ARN och har därför antagligen inte heller spektakulärt intressanta stamtavlor på sina katter då få andra uppfödare vill samarbeta med en sådan person genom att t.ex låna ut sin avelshane till dem. Alltså har svartlistade uppfödare sällan några katter som är intressanta för avel, främst för att du kommer att få samma problem som dem då andra uppfödare ser namnet på din katt (varje katt får nämligen uppfödarens namn så om du har köpt från en "problemuppfödare" kan du tyvärr få det svårt, då man inom uppfödarvärlden är direkt beroende av andra inom kattvärlden och det rykte man har bland dem).
Det här blev ganska OT, då det inte alls handlade om Berny och endast lite om Amelia, men det är ändå sådant som kan vara viktigt att veta om man någonsin funderar på att ta efter henne. Bernys buskavel när hon bodde med Jonas ska vi inte ens tala om (vi vet ju alla vad som hände med de kattungarna).
Märks det att jag är kattintresserad?