2013-05-31, 15:37
Medlem
Artreyaras avatar
Ser inte heller ngt Aspergerbeteende i det här.
Men Narcissistisk personlighetsstörning eller Borderline
Citera
2013-05-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Så har hennes liv i stora drag sett ut under väldigt lång tid. Och hon ska ha Aspergers? No way. En person med Aspergers skulle aldrig kunna leva i sådant ständigt kaos, de vill ha allting klart för sig och ogillar när saker ändras snabbt och drastiskt. En borderliner däremot...

Borderline och asperger är INTE varandras motsatser. Man KAN ha båda diagnoserna. Med detta sagt menar jag fortfarande inte att Berny har asperger. Då äter jag hellre ett paraply.
Citera
2013-05-31, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Borderline och asperger är INTE varandras motsatser. Man KAN ha båda diagnoserna. Med detta sagt menar jag fortfarande inte att Berny har asperger. Då äter jag hellre ett paraply.

Jag är av den uppfattningen att det är omöjligt att ha bägge diagnoser. De är så långt ifrån varandra som man kan komma. Det är bara att gå igenom kriterierna för Aspergers och se hur de krockar med hur en person med borderline skulle bete sig/känna.

Jag har haft två läkare, en privat och en på öppenvården, som höll med mig.
Senast redigerad av GenesisP 2013-05-31 kl. 19:01.
Citera
2013-05-31, 20:26
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Jag är av den uppfattningen att det är omöjligt att ha bägge diagnoser. De är så långt ifrån varandra som man kan komma. Det är bara att gå igenom kriterierna för Aspergers och se hur de krockar med hur en person med borderline skulle bete sig/känna.

OT:
Jo fast nu är det så att en med asperger kan ha borderline (det är inte jättevanligt - men det finns) du får ju tänka på att det finns en sisådär 130 olika kombinationer för att uppfylla ips (borderline) så just känslobiten kanske inte är något som en med asperger har problem med (på de sättet som borderline människor), men det finns ju annan problematik med. Lustigt att läkarna som du pratat med säger så, man tycker ju att läkare borde veta bättre, i detta fallet litar jag mer på den källan jag har (personer som jobbar med borderlinediagnoser dagligen i dbt).
Citera
2013-05-31, 21:03
Medlem
Citat:

jag litar mer på en av de mest framstående psykiater att jobba med borderline phs-människor (gett ut böcker, arbetat dagligen med borderliners, föreläst, väldigt välkänd inom psykiatrin). Jag vet en han satte båda diagnoser på. Det är inte vanligt, men det förekommer.

Däremot tror jag inte att Berny har båda, som sagt.
Citera
2013-05-31, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
OT:
Jo fast nu är det så att en med asperger kan ha borderline (det är inte jättevanligt - men det finns) du får ju tänka på att det finns en sisådär 130 olika kombinationer för att uppfylla ips (borderline) så just känslobiten kanske inte är något som en med asperger har problem med (på de sättet som borderline människor), men det finns ju annan problematik med. Lustigt att läkarna som du pratat med säger så, man tycker ju att läkare borde veta bättre, i detta fallet litar jag mer på den källan jag har (personer som jobbar med borderlinediagnoser dagligen i dbt).

Aspergers har ett påstått fysiskt underlag. En människa med Aspergers är "oskyldig" i och med att den inte vet vad den gör, om den skadar andra är det inte relevant för den. De styrs bara av sina egna önskningar. Men borderline-patienter gör saker medvetet och avsiktligt. Det är bara högt fungerande autister som kan vara missnöjd med sin sjukdom. I princip alla bordeline-människor vill vara annorlunda än vad de är. Aspergers missuppfattar sociala regler, men borderline-personligheter fattar alla sociala koder extremt väl, men fast inte samtal för de tolkar andras avsikter fel. Aspergers förstår inte varför människor gör saker, borderline-personer förstår och exploaterar detta. Men på ett hänsynslöst sätt. P.g.a avståndet mellan deras sociala medvetande kan borderline-personer verka mycket normala, Aspergers har uppenbarligen inte en aning om vad som händer i den sociala verkligheten. Borderline är en fråga om att överreagera på subtila känslomässiga detaljer, medan Aspergers är bara att lägga märke till en massa ovidkommande detaljer.

Nu avslutar jag denna diskussion. Den tråkar ut mig, och jag ser ingen poäng att diskutera när ingen kommer ändra sin ursprungliga position.
Senast redigerad av GenesisP 2013-05-31 kl. 22:02.
Citera
2013-06-01, 08:41
Medlem
Portias avatar
Berny är beundransvärd! Människor som har alla hennes diagnoser, klarar inte av att fixa hjälpen får. Så hur korrekta är dessa diagnoser egentligen?
Citera
2013-06-01, 12:33
Medlem
sinfons avatar
Ibland (men bara ibland) så slår det mig hur jävla sorglig Berny egentligen är. Då skäms jag lite för att jag ens stör mig på henne. Kolla hur hon ser ut på de senaste instagrambilderna t.ex.

Naglarna:
http://web.stagram.com/p/468050968927563458_212933354

Läppstiftet:
http://web.stagram.com/p/468023273023892627_212933354

Sminket öht:
http://web.stagram.com/p/468122046836272280_212933354

Det där är inget annat en mentalt rubbad människa som desperat försöker vara någonting annat.

---
Förlåt för litet OT-tillägg:
Till dig som nyligen skickat pm till mig, du måste aktivera "ta emot privata meddelanden" ifall jag ska kunna svara.
Senast redigerad av sinfon 2013-06-01 kl. 12:47.
Citera
2013-06-01, 13:46
Medlem
doris123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Ibland (men bara ibland) så slår det mig hur jävla sorglig Berny egentligen är. Då skäms jag lite för att jag ens stör mig på henne. Kolla hur hon ser ut på de senaste instagrambilderna t.ex.

Naglarna:

Läppstiftet:

Sminket öht:

Det där är inget annat en mentalt rubbad människa som desperat försöker vara någonting annat.

ser ut som en tolvåring som nyligen hittat mammas smink :s trodde först att hon la upp "fulbilder" för att provocera oss, men sen tog hon ju bilder när hon var på klubben, krogen eller vad det nu var och då var det likadant sminkat... vill hon se ut som ett fnask eller vad är grejen?? inte för att vara elak men det ser inte fint ut. hennes nya vän kanske kan hjälpa henne?
Citera
2013-06-01, 13:49
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon

Naglarna:

Läppstiftet:

Sminket öht:

---

Är det inte lite av en grej i den här subkulturen att se anskrämlig ut...?

Även lite tveksamt att slänga upp bilder när man sitter och ölar i en park, med hennes historik...riktig alkisöl dessutom.
Citera
2013-06-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doris123
ser ut som en tolvåring som nyligen hittat mammas smink :s trodde först att hon la upp "fulbilder" för att provocera oss, men sen tog hon ju bilder när hon var på klubben, krogen eller vad det nu var och då var det likadant sminkat... vill hon se ut som ett fnask eller vad är grejen?? inte för att vara elak men det ser inte fint ut. hennes nya vän kanske kan hjälpa henne?
Är så himla sugen på att skriva utförliga instruktioner om hur man applicerar läppstift åt henne, men det känns lite som att kasta pärlor till svin (fast jag menar endast bildligt, ingen lust att kalla B för en gris faktiskt). Men Berny, eftersom du säkert läser... I all välmening vill jag berätta för dig att youtube är fullt, verkligen FULLT av människor, både amatörer och proffs, som berättar och visar hur man gör för att få till både läppstift och nagellack. Sedan måste man förstås öva, men du har ju läppstift nästan varje dag så det finns ju inte direkt någon ursäkt. Öva först på att lägga stiftet direkt på läpparna med korta drag, liksom dutta på det försiktigt och följa din naturliga läpplinje. När du lärt dig det kan du lägga bas på läpparna och sedan lägga läppenna (igen, korta små drag) och sedan stift uppepå. Så svårt är det inte, och du verkar ju vilja se lite mer classy ut. Eller?

Följer nu Berny och den här tråden med skräckblandad förtjusning. Jag är dock varken med er eller henne, vill bara att alla ska ha det bra liksom, i sitt egna. Stör mig lite på glorifierandet, men önskar henne inte något illa.

Förresten, alla haters, vad tycker ni egentligen ska hända med henne, om hennes läge är hopplöst OCH hon "slösar era skattepengar"? För ni verkar ju inte tro att hon är kapabel att bli självförsörjande tillslut. Eller? Känns som att ni mest vill införa ättestupa på pin kiv.
Citera
2013-06-01, 15:19
Medlem
Jag börjar undra om hur medvetet driver med oss.

Jag hade börjat ändra åsikt i höstas, när hon verkade skriva förhållandevis moget om det faktum att hon är heroinist och gravt psykiskt sjuk och att det är hennes ansvar att lära sig hantera detta. För första gången någonsin skrev hon om att betala tillbaka skulder och jag tänkte att "vafan, får ge henne en chans." Hon var helt borta från internet väldigt länge, vilket också verkade vara ett tecken på att hon ville satsa seriöst på sin utveckling. Att hon hade sin fling med Jhna tyckte jag också var "okej", jag kunde förstå att hon vid närmare trettio, med tanke på att hon förlorat Nicklas, kunde längta efter ett förhållande med en ung tjej, lite kul i allt allvar, och om inte annat så var väl ett snedsteg okej.

Men nu...

Det verkade verkligen som hon började komma till insikt, men nu verkar allt det arbetet var i soptunnan. Hon lägger dagligen upp bilder på sig själv där hon skryter som fan om i princip allt. Hon säger att hon har ADHD, aspergers, schizofreni, PTSD och DID och om hon var intresserad av att fortsätta utvecklas och lära sig hantera detta (vilket jag anser är hennes ansvar även om det inte är hennes fel) så varför inte göra de enkla basic-grejer som ALLA människor, diagnosticerade eller inte mår bättre och stärks av dvs, håll dygnsrytmen hon verkade ha på behandlingshemmet, ge fan i alkohol (hon har nu druckit fyra dagar i rad, det är inte bra för någon i längden, och för en person med hennes medicinering...) och, jag vet inte, motionerna sig till endorfiner och dopamin istället för att shoppa bort fuck knows vems pengar. Hon har inte direkt pratat om sina skulder, som hon var så seriös med, på länge. Istället skryter hon i senaste inlägget om "drama" på klubben vilket slutade i att de fick en "riktig utbildad special Academy OMG so amazing bodygourd" (kroppspumpa, förlåt?) att hjälpa den och poliseskort, allt beskrivet med enorm självhävdelse och allt sämre meningsbyggnad. Hennes texter håller inte ihop någonstans längre.

Jag begriper inte. Hon läser ju här så hon vet ju vad folk tycker. Vem tror hon det är hon imponerar på med sina fem komfortzoner och klubbkvällar med porrbloggtjejer och "utbildade livvakter" och poliseskort?

Det är fascinerande hur snabbt hon regregerat tillbaka till exakt den Berny hon var för sju år sedan. För något år sedan verkade hon lägga en stolthet i att leva enkelt, vilket visserligen också är en form av skryt eftersom hon naturligtvis inte ska leva på något annat sätt med alla skulder hon har. Men nu försöker hon återigen vara "den gamla Berny", skillnaden är att alla vet att hon inte har några pengar längre, vilket också gör hennes slöseri vidrigare än någonsin eftersom det uppenbart inte är hennes pengar. Oavsett var de kommit ifrån. Jag minns att hon skrev att hon inte ens gillar att se på tv för ett halv år sen, men har hon "driftat ihop" till en platt-tv. Fine om hon anser sig ha rätten till de här pengarna trots skulderna, men varför håller hon då inte käften om det utan skryter hon om det på internet?

Jag blir allvarligt talat orolig. Ingenting går ihop längre. Är väl bara en tidsfråga innan det skiter sig rejält igen.

Och, jag måste fråga tråden, är det ingen som vet något om det här med R? När drar det igång? När kommer löpsedlarna? Om det är på riktigt så måste någon veta någonting, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in