Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Det vore förjävligt om det är så. Jag har själv AS och skäms nästan över alla förmåner jag får med tandvård, bidrag mm.
Men hur gör hon får att få diagnoserna, om hon nu "lurat" till sig dem?
Jag tror inte det ligger någon större tankeverksamhet bakom hennes nya diagnoser, jag tror helt enkelt att hon vet vilka kriterier hon måste uppfylla och sedan sköter läkarna resten. (Tänk dig följande: Berny: Jag mår dåligt, jag känner att jag inte förstår människor och deras signaler. Jag känner mig som ett ufo bland andra människor m.m.. Läkaren: Jag förstår. Men varför du känner så ska vi komma fram till.) I dag är läkare och psykologer väldigt ivriga att sätta diagnoser som ADHD och Aspergers, det vet jag av erfarenhet.
Berny har också lärt sig hur psykvården fungerar efter alla dessa år i den, och hon kan nog välja och vraka i diagnosernas underbara djungel. Egentligen säger det sig själv, jag menar, hur går man från Borderline och Schizofren till Aspergers och ADHD? Det är för mig helt obegripligt.
Om jag själv skulle diagnostisera henne, skulle alla mina pengar gå på histrionisk personlighetsstörning.