2014-10-22, 22:29
Medlem
von_Ss avatar
Kan även passa på att posta ett namn som jag inte vet om det nämnts i tråden: Anton Mylläri. Jag har för mig han spelade i Västerås som 16-åring och måste naturligtvis ha gjort bra ifrån sig i juniorleden. Tyvärr var det nog inte på grund av sin talang han dominerade i i J20, utan på grund av att han var dubbelt så stor som alla andra. Anton vägde redan då 0,1 ton.

Idag huserar Mylläri i Helsingborgs HC.
Citera
2014-10-22, 23:50
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Kan även passa på att posta ett namn som jag inte vet om det nämnts i tråden: Anton Mylläri. Jag har för mig han spelade i Västerås som 16-åring och måste naturligtvis ha gjort bra ifrån sig i juniorleden. Tyvärr var det nog inte på grund av sin talang han dominerade i i J20, utan på grund av att han var dubbelt så stor som alla andra. Anton vägde redan då 0,1 ton.

Son till han den där brottarbasen - Leo Mylläri månntro?
Citera
2014-10-23, 03:02
Medlem
Citat:
Gistedt harvade i Coyotes farmarlags farmarlag innan han började spela i ECHL (huh?). Jag vet inte riktigt vad det är för liga men vi kan iaf konstatera att Joel Gistedt hamnade på plats 46 av 49 i målvaktsligan, 87,4% på 20 matcher.

ECHL är ligan under AHL. Håller runt Allsvensk kvalité. Av någon konstig regel får lagen bara ha 18 spelare i truppen och 17 till match. Så spelar alltid med tre kedjor.

Citat:

En spelare som plockades fram allt för tidigt. Så fort han fick börja spela i Allsvenskan så stannade karriären upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Son till han den där brottarbasen - Leo Mylläri månntro?

Stämmer bra. Han har en bror som spelat i Allsvenskan med Västerås också.
Citera
2014-10-26, 11:14
Medlem
Isnatts avatar
Finns det någon sida där man kan se gamla laguppställningar? Skulle vara kul att kolla igenom allsvenska lag 2001-2007 exempelvis för att se om det finns några namn som var lovande då men som jag glömt bort.
Citera
2014-10-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Finns det någon sida där man kan se gamla laguppställningar? Skulle vara kul att kolla igenom allsvenska lag 2001-2007 exempelvis för att se om det finns några namn som var lovande då men som jag glömt bort.

http://www.eliteprospects.com/

Sedan bara gå in på lag och välja säsong.
Citera
2014-11-02, 12:13
Medlem
Citat:

Killen har ju suttit på mycket skador och har opererat både axel och handled. En handled som han besvärats med i flera år efter en skada på ett juniorlandslagsläger men inte opererade förrän nyligen. Men vad jag vet så satsar han på att ta sig tillbaka till Hockeyallsvenskan. En av de bättre spelarna i HHC just nu som inte går alltför bra och har gjort 7 poäng(4+3) på 11 matcher. Trots sin storlek är han ändå rörlig och gör det bra de få matcherna jag sett honom live.
Citera
2015-03-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Adam Pettersson i Skellefteå. Var bästa 92:an tillsammans med Landeskog, spelar nu i Skelleteås fjärdekedja.

Han har ändå gjort 22 poäng i grundserien i år och har kontrakt i tre säsonger till så Skellefteå verkar tro på honom i alla fall.

Jag tror absolut att Adam kommer att fortsätta utvecklas och bli en ännu mer producerande spelare i SHL.

Han är trots allt bara 23 år ännu och jag tror absolut att han kan komma upp i 35-40 poäng redan nästa eller nästnästa säsong.

Sedan att han var den största talangen som 16-åring tillsammans med Landeskog bland 92:erna är en annan femma. Det tog ju bara något år innan han hade tappat rejält mark i den årskullen.

Lika bra som Landeskog lär han såklart inte bli och om han blir någon NHL-spelare på sikt är jag tveksam till. Men å andra sidan vem trodde att Melker Karlsson skulle bli det?
Citera
2015-03-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Magnus Åkerlund, HV71, Timrå IK
Sågs av flera fans att ta över efter Stefan Liv när han skulle till NHL men ikke så nikke han gick till Timrå och fick inte spela alls drog till Danmark och spelar idag i Division 1 för Sundsvall Hockey.

Spelade även JVM med dom som var två år äldre (84-kullen) där han var reserv bakom Jocke Lundström som faktiskt även han har spelat i både Sundsvall och Timrå.

Var inte med i JVM året efter med 85erna men var med när det var dags för hans egen årskull. Dock bara som reserv bakom Daniel Larsson.

Att Åkerlund aldrig lyckades i Timrå har jag för mig berodde på mycket skadeproblem och att han inte klarade av att spela bra i flera matcher i sträck.

Borde kanske med facit i hand inte stannat i 4 år utan bytt klubb efter 2 eller 3 säsonger. Hur som helst så verkar han vara alldeles för bra för Division 1 och går Sundsvall upp lär han få spela i ett strykgäng i allsvenskan nästa säsong om inget annat Allsvenskt lag nappar.

Lite likadant med den forne Modomålvakten Zajkowski. Stannade kvar som andremålvakt i Modo alldeles för länge vilket knappast gynnade hans karriär. Har den här säsongen spelat i Franska ligan.
Citera
2015-03-10, 20:55
Medlem
Bidrar med två egna bidrag.

Eric Moe: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3625

Ordinarie elitserieback i Timrå redan som 18-åring och gjorde 24 poäng i samma lag och liga som 20-åring. Spelat både J18 VM och J20 VM. Hade poängrekordet bland backar i TV-pucken fram till den här säsongen. Sedan har det verkligen gått utför. Blev skeppad av Timrå som 22-åring och fick ett 3-årskontrakt med Leksand som ville bli av med honom redan efter första säsongen.

Rykterna säger att han var och kanske fortfarande är en riktigt lat jävel när det kommer till träning och att han inte skötte kostbiten på ett sätt som man kan förvänta sig av en elitspelare. Spelar idag i Sundsvall i Division 1 och lär precis som Åkerlund spela i ett strykgäng i allsvenskan nästa säsong om dom klarar av att gå upp.

Stefan Ridderwall: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3635

Stod 89 matcher i Djurgården från 17 till 22 års ålder. Var jämnbra och delade på målvaktssysslan med Wesslau i grundserien 09/10. Dock tog Wesslau över förstaspaden lagomt till slutspelet, var grym och blev belönad med ett NHL-kontrakt säsongen efter.

Tanken var istället att han skulle få sitt stora genombrott säsongen efter men han var inte alls bra och Mark Owuya tog över för förstaspaden en bit in på säsongen.

Gjorde sin sista (törs jag lova) säsong i Elitserien/SHL säsongen efter i Timrå som kom tvärsist men där lyckades han inte bli förstemålvakt heller.

Stod ifjol som andremålvakt i ett bottenlag i Tyskland och har den här säsongen varit andremålvakt i Rögle. Endast 13 matcher med 87.2 i räddningsprocent. Lär väl hamna i något bottenlag i allsvenskan nästa säsong eller kanske rent av Division 1. Moderklubben Huddinge kanske?

Var även given i alla ungdoms och juniorlandslag som tvåa bakom Jhonas Enroth. Vid det här laget så har t ex Eddie Läck och Anders Lindbäck kommit ifatt och gått förbi honom med flera mil. Finns säkert fler svenska målvakter födda 88 som är bättre än Ridderwall idag. Skriv gärna i tråden isf.
Citera
2015-03-10, 21:00
Medlem
När det kommer till vem som har tagit över poängrekordet bland backar i TV-pucken så är det en annan Timråprodukt faktiskt. Algot Landin: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=266329

18 poäng i jämförelse med Eric Moes 12.

Jag har aldrig sett varken Algot eller någon annan 99a spela överhuvudtaget men borde inte Landin vara talangfull nog för att ha fått chansen i U-16 landslaget den här säsongen?
Citera
2015-03-10, 22:40
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
När det kommer till vem som har tagit över poängrekordet bland backar i TV-pucken så är det en annan Timråprodukt faktiskt. Algot Landin: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=266329

18 poäng i jämförelse med Eric Moes 12.

Jag har aldrig sett varken Algot eller någon annan 99a spela överhuvudtaget men borde inte Landin vara talangfull nog för att ha fått chansen i U-16 landslaget den här säsongen?
Han har fått chansen på U-16 landslagets camper, han var dock inte med i turneringen spelades kring Jul.
Citera
2015-03-11, 10:29
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:

Spelade mot Myllæri under U14-U16 (han var 2-3år yngre æn resten) ca. Han var ju jævligt stor vill jag minnas, riktigt stabil. Måste ha vægt nærmare 100kg redan då.

Spelade væl TV-Pucken 3 år på raken (årskullarna 89-90-91) om jag inte missminner. Ganska starkt att som 13åring ta plats i lænslaget.

Lite kuriosa: Kommer ihåg att vi spelade mot Væsterås nær Berglund och Backlund spelade. Jævlar vilken tackling jag åkte på av Berglund i mittzonen.

Viktor Gibbs Sjødin var också med, ganska svår att missa med det dær røda afrokrullet som letade sig ut ur hjælmen. Han kanske inte riktigt var hyllad som en jættetalang, men han representerade ændå Sverige i juniorsammanhang, och blev draftad (i 7e rundan førvisso) av Nashville Predators. Førra sæsongen så delade han tiden mellan Div.1, Ungersk-Rumænska MOL-Liga, och Australian Ice Hockey League.

David Lidstrøm kommer jag också ihåg att det var massa snack om, om vi ska hålla oss inne på VIK-spåret. Representerade Væstmanland i 3 raka TV-Pucken, samt Juniorkronorna. Kommer ihåg att han var namnet på allas læppar nær vi var runt 15-16, och att Berglund och Backlund var lite i skuggan av honom. Nu så spelar han ju dock i Allsvenskan, så "inte blivit något" stæmmer væl inte helt riktigt, men såsom han var hypad i yngre dar, så læt det næstan som om han var klar før NHL, fastæn i sjælva verket så blev ha aldrig draftad nær det begav sig.
Senast redigerad av Mr.Majestic 2015-03-11 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in