2015-03-14, 09:09
Medlem
Tycker vi ska slänga in Magnus Pääjarvi här. Till skillnad från Lander så gjorde han allt fel efter deras succe i Timrå. Han skulle ha stannat med. Men det kanske vänder för han...
Citera
2015-03-14, 09:43
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-Type
Tycker vi ska slänga in Magnus Pääjarvi här. Till skillnad från Lander så gjorde han allt fel efter deras succe i Timrå. Han skulle ha stannat med. Men det kanske vänder för han...

Jag trodde faktiskt att Pääjärvi skulle få fart på karriären i St. Louis. Nu är han ju inte lastgammal, så precis som du säger så kan det kanske vända. Om inte annat så tvivlar jag inte på att han kan bli en väldigt bra spelare i KHL eller SHL någon gång i framtiden.
Citera
2015-03-14, 10:00
Medlem
Citat:

Päärjärvi hamnar väl under tidig i utvecklingen - syndromet.

Han jobbar troligen med det mentala, och sig själv antar jag just nu.

I övrigt ser det ut som Pääjärvi håller på att växa ut till en tredjelineforward, kanske inget fel med det?

Kanske han borde pröva på KHL, det passar honom kanske bättre.

Som peak tror jag, för att få ut max, vara tredje hjulet i en toppkjedja.

Typ Pääjrävi Crosby Perron, eller Pääjrävi Getzlaf Perry. Typ så. Pääjrävi är stor, om han bara blir brutalt stark också med sin storlek, så har han ju fart, vilja och något sånär hockeysmarts.

Jag önskar att Pääjärvi var lite mer vaken, lite snabbare på att uppfatta små saker, och utföra dem.
Han verkar behöva tid på sig att upptäcka, komma på -> handling. Han har inte behövt kämpa eller utveckla speciella talanger som mindre för att hävda sig, han fick mycket gratis. Därför framstår Pääjärvi för mig som en spelare med goda baskunskaper men enkel arsenal. Zätas motsats.
Citera
2015-03-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
I övrigt ser det ut som Pääjärvi håller på att växa ut till en tredjelineforward, kanske inget fel med det?

Kanske han borde pröva på KHL, det passar honom kanske bättre.

Som peak tror jag, för att få ut max, vara tredje hjulet i en toppkjedja.

Typ Pääjrävi Crosby Perron, eller Pääjrävi Getzlaf Perry. Typ så. Pääjrävi är stor, om han bara blir brutalt stark också med sin storlek, så har han ju fart, vilja och något sånär hockeysmarts.

Tredjelineforward i NHL? Tredjelänk i en förstakedja i NHL? Killen har ju svårt att etablera sig i NHL ens. Nej, som du är inne på så är nog KHL det bästa för han snart.
Citera
2015-03-14, 12:51
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Tredjelineforward i NHL? Tredjelänk i en förstakedja i NHL? Killen har ju svårt att etablera sig i NHL ens. Nej, som du är inne på så är nog KHL det bästa för han snart.
Antar att han menade att Pääjärvi har en ''tredjeline'' spelstil, en checking spelare alltså.
Dock inte en tillräckligt bra sådan eftersom han har problem att få en plats i laget.
Citera
2015-03-14, 23:09
Medlem
Citat:

Funderade faktiskt häromdagen på att slänga in Pääjärvi, Markström och Tedenby i tråden.

När det gäller Pääjärvi så förstår jag att han tog chansen att åka över när han gjorde det. Glöm inte att han spelade seniorVM samma vår där han gjorde succé. Vann Sveriges interna poängliga, 3a i den totala poängligan och kom med i VMs Allstar-team. Det är väl ändå ett kvitto på att han var redo att åka över?

Vad hände egentligen sedan? Färdigutvecklad extremt tidigt och hade helt enkelt inte större potential än så här? Visst han är bara 24, men någon NHL-stjärna verkar han inte bli som alla trodde.

Markström var också med i seniorVM som andrekeeper samma vår innan han drog över efter att ha varit grym i Brynäs 2-3 säsonger innan. Sågs väl som svensk hockeys största målvaktslöfte för 5-6 år sedan. Har sen dess bara spelat ca 40 matcher i NHL. Till och med Jocke Eriksson verkar ha större förtroende i Vancouvers farmalag Utica Comets.

Roligt att det går bra för Eddie Läck i Vancouver iaf. Delade på målvaktssysslan med Luongo ifjol och är andremålvakt bakom Ryan Miller den här säsongen. Ironiskt nog så var Läck andremålvakt bakom just Markström i Brynäs för fem säsonger sedan...

Och när det gäller Tedenby, vem hade trott att han skulle vara tillbaka i HV71 fem år senare efter att han åkte över för att spela i New Jersey Devils?

Att säga att dom här tre grabbarna inte har blivit något är kanske fel. Men vi hade väl alla trott på bättre karriärer än vad dom har haft. Efter OS 2010 så funderade jag lite på vilka från 90 och 91 kullarna som skulle spela OS 4 år senare och då tänkte jag faktiskt just på Pääjärvi, Markström och Tedenby. Istället blev det Ekman-Larsson, Erik Karlsson, Marcus Johansson, Krüger och Silfverberg.
Citera
2015-03-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 94jackar
Antar att han menade att Pääjärvi har en ''tredjeline'' spelstil, en checking spelare alltså.
Dock inte en tillräckligt bra sådan eftersom han har problem att få en plats i laget.

Aha. Nä, han känns mer som en toppforward i KHL eller någon annan liga i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Funderade faktiskt häromdagen på att slänga in Pääjärvi, Markström och Tedenby i tråden.

När det gäller Pääjärvi så förstår jag att han tog chansen att åka över när han gjorde det. Glöm inte att han spelade seniorVM samma vår där han gjorde succé. Vann Sveriges interna poängliga, 3a i den totala poängligan och kom med i VMs Allstar-team. Det är väl ändå ett kvitto på att han var redo att åka över?

Vad hände egentligen sedan? Färdigutvecklad extremt tidigt och hade helt enkelt inte större potential än så här? Visst han är bara 24, men någon NHL-stjärna verkar han inte bli som alla trodde.

Markström var också med i seniorVM som andrekeeper samma vår innan han drog över efter att ha varit grym i Brynäs 2-3 säsonger innan. Sågs väl som svensk hockeys största målvaktslöfte för 5-6 år sedan. Har sen dess bara spelat ca 40 matcher i NHL. Till och med Jocke Eriksson verkar ha större förtroende i Vancouvers farmalag Utica Comets.

Roligt att det går bra för Eddie Läck i Vancouver iaf. Delade på målvaktssysslan med Luongo ifjol och är andremålvakt bakom Ryan Miller den här säsongen. Ironiskt nog så var Läck andremålvakt bakom just Markström i Brynäs för fem säsonger sedan...

Och när det gäller Tedenby, vem hade trott att han skulle vara tillbaka i HV71 fem år senare efter att han åkte över för att spela i New Jersey Devils?

Att säga att dom här tre grabbarna inte har blivit något är kanske fel. Men vi hade väl alla trott på bättre karriärer än vad dom har haft. Efter OS 2010 så funderade jag lite på vilka från 90 och 91 kullarna som skulle spela OS 4 år senare och då tänkte jag faktiskt just på Pääjärvi, Markström och Tedenby. Istället blev det Ekman-Larsson, Erik Karlsson, Marcus Johansson, Krüger och Silfverberg.

Markström skulle bli en världsmålvakt för fem år sedan. Skulle inte han lyckas i NHL skulle ingen målvakt lyckas i NHL. Var lika självklart att Markström skulle lyckas i NHL som att Bäckström skulle lyckas. Men något gick fel. Man ska dock komma ihåg att Markström och Pääjärvi fortfarande är bra hockeyspelare, om vi bortser från NHL.

Jag tror att varför dessa tre misslyckats beror på en rad olika saker.

Tedenby hade inte storleken för NHL till sin fördel och har tappat självförtroendet. Alla tre kanske heller inte visste riktigt vad som krävdes för att ta sig till NHL utan tog det lite för lugnt. Sedan kan otur och kanske stuckit för snabbt spelat in också. Markström gör det ju bra i AHL, men i NHL vill det sig inte. Jag hoppas han får spela minst en match till i NHL denna säsongen, för 22.50 GAA och 25 % räddningsprocent ser inte bra ut. En match och den statistiken kommer förbättras så oerhört mycket bättre.
Citera
2015-03-15, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

Markström skulle bli en världsmålvakt för fem år sedan. Skulle inte han lyckas i NHL skulle ingen målvakt lyckas i NHL. Var lika självklart att Markström skulle lyckas i NHL som att Bäckström skulle lyckas. Men något gick fel. Man ska dock komma ihåg att Markström och Pääjärvi fortfarande är bra hockeyspelare, om vi bortser från NHL.

Jag tror att varför dessa tre misslyckats beror på en rad olika saker.

Tedenby hade inte storleken för NHL till sin fördel och har tappat självförtroendet. Alla tre kanske heller inte visste riktigt vad som krävdes för att ta sig till NHL utan tog det lite för lugnt. Sedan kan otur och kanske stuckit för snabbt spelat in också. Markström gör det ju bra i AHL, men i NHL vill det sig inte. Jag hoppas han får spela minst en match till i NHL denna säsongen, för 22.50 GAA och 25 % räddningsprocent ser inte bra ut. En match och den statistiken kommer förbättras så oerhört mycket bättre.

Jag såg tidigare ikväll ett youtubeklipp från fem år sedan där Markströms gamle målvaktstränare Pekka Alcén utan minsta tvekan förutspådde att Markström skulle bli topp 3 eller åtminstone topp 5 av världens bästa målvakter. Riktigt så har det ju inte blivit.

Känns även som att både Anders Lindbäck och Eddie Läck som var andremålvakt bakom Jacob i Brynäs 08/09 respektive 09/10 har både hunnit ikapp och gått om honom nu.

Möjligtvis att Tedenby borde stannat i HV71 en säsong till men tycker absolut inte att Markström och Pääjärvi åkte över för tidigt.

Sedan är det inte alla som åker över för tidigt som misslyckas heller.

Erik Karlsson t ex hade visserligen spelat JVM med 89orna säsongen innan men hade inte slagit igenom i Frölunda och Elitserien på någon sätt. Bara 10 poäng på hela säsongen och var även utlånad till Borås en sväng. Men han tog plats i Ottawa direkt ändå.

Även Oliver Ekman-Larsson tog plats i NHL direkt när han stack över utan att ens ha spelat en enda elitseriematch i hela sitt liv. Hade dock gjort det så pass bra i allsvenskan med Leksand så att han fick spela seniorVM våren innan.

Och idag så är väl Karlsson och Ekman-Larsson tillsammans med Niklas Kronwall dom tre största svenska backstjärnorna som vi har.

Inget att göra åt nu över 6 år senare. Men tycker fortfarande att Oliver Ekman-Larsson borde ha fått plats i 89ornas JVM-trupp som två år yngre säsongen 08/09. Han var redan då ruskigt dominant i Leksand och hade bäst +/- statistik i hela allsvenskan.
Citera
2015-03-15, 05:04
Medlem
Tomas Larsson: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4493

Blev visserligen aldrig draftad men var ordinarie i Skellefteås elitserielag redan som 18-åring och beskrevs som den nye Jonathan Hedström. Spelade både U18-VM och J20-VM.

Körde sedan fast i Skellefteå och avslutade för två helger sedan säsongen i Asplöven i sin sjätte raka säsong i hockeyallsvenskan. Högre upp i seriesystemet än så lär han inte ta sig igen heller. Så kan det gå.
Citera
2015-03-15, 11:13
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Tomas Larsson: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4493

Blev visserligen aldrig draftad men var ordinarie i Skellefteås elitserielag redan som 18-åring och beskrevs som den nye Jonathan Hedström. Spelade både U18-VM och J20-VM.

Körde sedan fast i Skellefteå och avslutade för två helger sedan säsongen i Asplöven i sin sjätte raka säsong i hockeyallsvenskan. Högre upp i seriesystemet än så lär han inte ta sig igen heller. Så kan det gå.

Honom trodde man verkligen på.
Citera
2015-03-15, 11:28
Medlem
DyingAtheists avatar
Jag tycker inte Tomas Larsson passar in alls. Som jag minns det så var det ett stort utropstecken att han ens kom med i JVM. Han är rätt begränsad som spelare. Typ en Martin Lundberg fast lite sämre, men med rappare käft.
Citera
2015-03-15, 16:56
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag tycker inte Tomas Larsson passar in alls. Som jag minns det så var det ett stort utropstecken att han ens kom med i JVM. Han är rätt begränsad som spelare. Typ en Martin Lundberg fast lite sämre, men med rappare käft.

Haha, en bra summering!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in