Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Jag vill ha exempel på spelare som av media haussats upp som värsta supertalangerna, men sedan inte blivit särskillt bra (ännu).
Gistedt och Ryno är väl praktexempel. Gistedt hyllades som värsta världsmålvakten när han fick så en match som 17-åring. Ryno var den nye Gretzky lät det som och jag undrar fortfarande vart fan medierna fått det ifrån. En okej säsong i Oskarshamn, okej. Men lät som värsta stjärnan hade landat i Elitserien.
Citerar min egen trådstart, 6 år gammal. Det var ju ironiskt att båda dessa herrar skulle hamna i Leksand
Ryno misslyckades i tre SHL-klubbar och sedan i AIK innan han började om i Oskarshamn. Gjorde några bra AS-säsonger i Leksand och ligger nu och nosar på landslagsklass i sina bästa stunder, även om denna säsong varit en katastrof för både honom och laget. Ses som 28-åring som en bärande spelare (nåja, förväntas vara en sådan åtminstone) i ett SHL-lag iaf vilket får ses som väl gondkänt.
Gistedt harvade i Coyotes farmarlags farmarlag innan han började spela i ECHL (huh?). Jag vet inte riktigt vad det är för liga men vi kan iaf konstatera att Joel Gistedt hamnade på plats 46 av 49 i målvaktsligan, 87,4% på 20 matcher. Hyllningarna han fick när han debuterade i Frölunda kändes nog långt borta för Joel som valde att sticka hem till Sverige och vakta Rögles båsdörr i Allsvenskan. Efter det en skaplig säsong i Bofors och därefter nya båsdörrar, men i SHL denna gång. Nu känns han som en andramålvakt som ingen vill ha och vi kan nog efterkloksamt konstatera att Gistedt-hypen var överdriven.
Båda har fått vara med om diverse äventyr och upplevt det vackraste en hockeyspelare kan uppleva - att spela i Leksands underbara blåvita dress. Gistedt har utöver det skaffat en läcker bättre hälft och jag är säker på att de kommer se tillbaka på sina karriärer med belåtenhet.