2010-11-10, 21:27
Bannlyst
Jesse Wallin.

Men samtidigt gick han sent i första rundan efter att alla andra lag plockat de bästa.
Citera
2010-11-11, 18:32
Medlem
Är ju faktiskt grymt kul att gå tillbaka en bit och kolla inlägg i den här tråden, Sedinarna nämndes tidigare, Hart/Art Ross Trophy e ju hyfsat, sen Jonas Andersson också. Många stämmer ju, men är det inte underbart att lagsport är till för de som håller käften och biter i?
Citera
2010-11-11, 23:55
Bannlyst
Niclas Levein. Värmlänning som debuterade för Färjestad som 17 åring. Var även uppe i U18 landslaget. Gjorde fem matcher med a-laget den säsongen. Nästa säsong slutade han med hockey, för att säsongen därefter börja om igen i Hammarö HC i division 2

Numera spelar han division 1 hockey för Enköpings SK. Blev inget stort där inte
Citera
2010-12-05, 18:52
Medlem
01-01s avatar
Ville Vikeväinen blev utsedd till TV-puckens bäste back 2001, nu ska han väl strax avtjäna ett tvåårigt straff för våldtäkt..
Citera
2010-12-06, 23:43
Medlem
Verbeeks avatar
Kim Lilja. Förra året blev han den yngsta någonsin att göra mål i J20 superelit och då var han 14 år.Dessutom gjorde han sju mål på 11 matcher i landslaget och spelade TV-pucken med spelare som var två år äldre men har i år lagt av för att satsa på musiken.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13795
Citera
2010-12-11, 08:54
Bannlyst
TV Pucken är ju ett bra exempel där en hel drös med spelare aldrig gjorde några höjdar karriärer
Citera
2010-12-14, 16:15
Medlem
Jonas Elofsson
Dave Chyznowski
Danius Zubrus (faktiskt)
hela draftåret -96 utom Daniel Briere
Jamie Storr
Jan Labraaten, var outstanding i Tv pucken
Ola Sandberg, back i Djurgården och NHL draftad(!)
Fredrik Lovén, fd Djurgården och center i JVM i slutet av 90- talet.
Leksands alla juiormålvakter som t.ex Per Ragnar Brgqvist och Henrik Smångs.
Johan Asplund,
Citera
2010-12-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
TV Pucken är ju ett bra exempel där en hel drös med spelare aldrig gjorde några höjdar karriärer

Jag vet dock ej om man kan kalla alla i TV-pucken stora talanger.
Citera
2010-12-15, 01:56
Medlem
fantomen1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TearZdude
http://eliteprospects.com/player.php?player=648
Såg även att nån nämnde Liam Lindström här,han kan nog inte platsa på listan enligt mig,då han inte ens var speciellt duktig som 15-16-17 år enligt mig.
Fruktansvärt överskattad redan då-
Håller med, har spelat säkert 10 talet matcher mot honom och skulle vilja påstå att det fanns ett antal spelare bara i det egna laget som var bättre.
Citera
2010-12-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01-01
Ville Vikeväinen blev utsedd till TV-puckens bäste back 2001, nu ska han väl strax avtjäna ett tvåårigt straff för våldtäkt..

Sant! Han vann även Sm-silver med Luleås J20-lag 04/05. Han hade verkligen förutsättningar för att bli något.

Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Kim Lilja. Förra året blev han den yngsta någonsin att göra mål i J20 superelit och då var han 14 år.Dessutom gjorde han sju mål på 11 matcher i landslaget och spelade TV-pucken med spelare som var två år äldre men har i år lagt av för att satsa på musiken.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13795

Otroligt tråkigt även detta. Jag känner Kim, han är en skön person men tror att hans extremt tidiga utveckling gjorde att när de andra väl kom ikapp (även om han var landslagsspelare och spelade tv-pucken med många av mina polare) så var det inte längre kul, han hade alltid stuckit ut och varit i en klass för sig. Har inte snackat med honom angående valet att satsa på musik men enligt mig borde han ha fortsatt med hockeyn minst i 2 år till, inte ge upp när man är 16.

För att bidra till tråden: Sebastian Porsberger! Hans lillebror är en notorisk poänggörare i Luleås J20 lag med en del u17-landslagsmatcher bakom sig. Storebrorn däremot kom, utan som helst tvivel, in på Hockeygym men gick bara ett år om jag inte minns fel. Han behöll dock sin backposition inom Luleå Hockey då han var en extrem talang. Han sågs av de flesta som en större talang än Fredrik Styrman som numera spelar i ES med Luleå Hockey och igår kom med i JVM-truppen. Hursomhelst, frågan bland oss som var ett år yngre än Porsberger och som spelade hockey var NÄR han skulle debutera i Luleås A-lag, då han definitivt hade kunnat göra det. Han meddelade istället Bulan (dåvarande j-20 tränaren) att han skulle ta en paus. Han kom sedan tillbaks i div1-klubben Luleå Rebels och dominerade, men han var känd för att inte vara den största träningsnarkomanen om man säger så. Numera spelar han div2 med Brooklyn City Tigers och har, enligt mig, lekstuga.

Tomas Wallgren (tror jag han heter) var ju en av de största Luleå för något år sedan fått fram, men det tog bara stopp... så jävla trist! Han spelade i Malmö förut, men numera spelar han i Björklöven i Div 1 A Norra. Där har vi en som var hyllad som en jättetalang men inte blivit något. Likadant med Porsberger.
Citera
2010-12-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77beers
Tänker direkt på Jesse Niinimäki som fick lämna Luleå efter 37matcher 06/07 och kom tillbaka 07/08 och spelade 5(!) matcher innan han lämnade igen.

En riktigt stor talang som hade kunnat vara en av de stora i NHL om han hade haft den rätta inställningen vilket han inte hade. Ovilja att träna, lat, dålig på att sommartärna, dålig attityd vid sidan om isen etc.
Allt detta kunde man läsa om på Edmonton Oilers fanforum innan Luleå värvade honom.
Han hade imponerat på isen men hans inställning gillade de inte och därför blev det bara 24matcher för honom i AHL.
Så att Luleås dåvarande sportråd (idioter hela bunten) inte verkade medvetna om detta var otroligt dåligt.

Nu härjar han på i Finland, gör skapligt bra med poäng men är 27bast och blir inte bättre med åldern..

Niinimäki vs Backlund 06/07:
http://www.youtube.com/watch?v=WqIRdQlPlOA

Jag kommer ihåg när Jesse var på stan och käkade glass vid Smedje-gallerian när resten av laget tränade mjölksyra/maxbelastning i Måttsundsbacken. Sedan gasade han därifrån i sin M5:a... när han var 15-16 ansågs han vara den nya Saku Koivu och var Finlands största talang på många många år. Jag blir nästintill gråtfärdig, och jävligt förbannad, när de gör såhär med sina extrema talanger. FYFAN ASSÅ! Att de inte inser hur jävla långt de hade kommit, och hur många som får kämpa och harva sig fram utan talang men med en extrem passion. Samtidigt kommer de med i landslag hit och dit, juniorlag och blir draftade men rycker på axlarna och knäpper en cola i solstolen under sommaren. Otroligt jävla arg blir jag.
Citera
2010-12-17, 22:36
Medlem
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=19081

Vald #4 draften 1996. Spelade 3 matcher i Caps. 0 p. Misslyckades rätt stort i AHL också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in