• 2
  • 3
2008-09-26, 23:00
Medlem
Octavianuss avatar
PANIK
Jag hade visst låtit mitt kött legat för länge, köpte det i lördags, slog in det i en påse, sen fick det vara i kylen. Nu i fredags, kom jag på att det legat lite väl länge och beslöt mig för att göra en fårfiol av det. Men när jag öppnade upp det luktade det lite härsket, inte jätte mkt. Men luktade inte som det skulle iaf. Jag stoppade det i en saltlake efter recept jag hittade på internet. Men innan det skar jag bort lite av de bitar som såg fula ut, annars såg köttet bra ut. Men luktade fortfarande inte så gott.
Så nu, är det bara att slänga, eller kommer det bli finfint iaf, efter det legat och sugit till sig salt, och sen varit och gosat till sig i ugnen ett jäng timmar?
Citera
2008-09-26, 23:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
PANIK
Jag hade visst låtit mitt kött legat för länge, köpte det i lördags, slog in det i en påse, sen fick det vara i kylen. Nu i fredags, kom jag på att det legat lite väl länge och beslöt mig för att göra en fårfiol av det. Men när jag öppnade upp det luktade det lite härsket, inte jätte mkt. Men luktade inte som det skulle iaf. Jag stoppade det i en saltlake efter recept jag hittade på internet. Men innan det skar jag bort lite av de bitar som såg fula ut, annars såg köttet bra ut. Men luktade fortfarande inte så gott.
Så nu, är det bara att slänga, eller kommer det bli finfint iaf, efter det legat och sugit till sig salt, och sen varit och gosat till sig i ugnen ett jäng timmar?

Laga till det först och smaka sen - rått kött kan lätt få en skum lukt utan att vara dåligt
Citera
2008-09-27, 08:03
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Laga till det först och smaka sen - rått kött kan lätt få en skum lukt utan att vara dåligt
Hoppas det är som du säger. Köttet blir väll tämligen genomstekt, så bör ju inte vara ngn fara för hällsan. Mest jädrigt surt om man donar med det asmkt, och det smakar skit sen.
Citera
2008-09-27, 21:07
Medlem
Octavianuss avatar
ingen annan som kan ge ett expertutlåtande?
Citera
2008-09-27, 23:00
Moderator
skunkensunes avatar
Jag gjorde en lammstek i lergryta för några veckor sedan som jag tyckte blev väldigt lyckad. Så det får bli mitt förslag.
Citera
2008-09-28, 04:13
Medlem
billybombs avatar
Bbq That Bitch!!!
Citera
2008-12-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, du kan använda termometer. Kör tills innetempen ligger runt 67-68 grader, ta ut köttet och låt det vila i alufolie i ca 12 minuter. Tempen kommer då stiga till strax över 70 grader och köttet är då aningens rosa. I min familj gillar de dock genomstekt kött så jag brukar köra tills innetempen är runt 73 grader. Köttet är då trots allt mycket mört.
Ungefär hur länge tar det i en 175 grader varm ugn? Bara ett ungefär vore bra så man kan planera julbordet imorrn.
Citera
2010-11-24, 16:31
Medlem
Dirges avatar
Jag gillar att koka lamm med lök, morötter och några vitpepparkorn och sedan göra en sötsur dillsås av ättika,socker och dill med kokt potatis helt outstanding.
Citera
2010-11-24, 18:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyntix
Ungefär hur länge tar det i en 175 grader varm ugn? Bara ett ungefär vore bra så man kan planera julbordet imorrn.
Har tydligen missat den här frågan, som är ca 2 år gammal . Sorry. Om du läser det här så vill jag trots allt fråga så att du kan få ordning på din stek till nästa gång: Hur stor köttbit har du?

~Paul~
Citera
2010-11-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har tydligen missat den här frågan, som är ca 2 år gammal . Sorry. Om du läser det här så vill jag trots allt fråga så att du kan få ordning på din stek till nästa gång: Hur stor köttbit har du?
Tack för omtanken. Har för mig att den var omkring 1-1.5 kg. Kommer inte ihåg hur länge det tog, men kanske 1-1.5 timme?

Förövrigt blev lammsteken grymt god.
Citera
2010-11-24, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyntix
Tack för omtanken. Har för mig att den var omkring 1-1.5 kg. Kommer inte ihåg hur länge det tog, men kanske 1-1.5 timme?

Förövrigt blev lammsteken grymt god.
Så bra, då slipper jag ha dåligt samvete i ytterligare 2 år .

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in