Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-21, 18:19
  #1
Medlem
Satt och svarade på tråden ''brygga eget vin ++'' tråden igår och kom jag på att den destilator är en jävligt simpel grej egentligen så jag kom på den här designen
-- > http://img175.imageshack.us/my.php?image=brnnaregp9.png
efter lite tänkande (inte mycket alls med andra ord) så iaf idag gick jag ner på hemköp och köpte med 10 m folie och tänkte prova min nya ide.
Så jag lindade folien runt en kastrull vilket jag hade mäsken i sen gjorde jag så att kondensen skulle droppa ner i en skål breve.

Efter ungefär 10 min hade jag fått nån cl i skålen så jag tänkte prova styrkan på de men jag hade inte tillräckligt med sprit för att kolla med en sån där mätare så jag tog en tändare och kollade om det brann och det gjorde det!

Så på 10 min hade jag satt ihop en brännare bestående av en kastrull,en skål och 1 min folie som 4 dubblade styrkan på etanolen
Vart ju rätt förvånad med tanke på att en plastbrännare gör samma sak fast på 1 vecka.

Så nu håller jag på med version 2 som består av en gammal kakburk i plåt och en tom colaflaska från lidl + lite folie som jag tätat skarvarna med. Återkommer med resultatet på den.

Och för att skapa en disskusion av det här så kan ju folk prova att göra egna brännare av hushållsprodukter och skriva resultatet här.
För allt som behövs är ju egentligen bara en värmekälla och en grej att fånga up kondensen med.
Citera
2008-09-21, 18:42
  #2
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hur gör du för att separera träspriten och finklet från den riktiga alkholen i en sån anordning?
Citera
2008-09-21, 18:45
  #3
Avstängd
TrollKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hur gör du för att separera träspriten och finklet från den riktiga alkholen i en sån anordning?

Någon träsprit blir det väl inte? men finkel...

Ts:
Är det inte svårt att få rätt tempratur på spisen till detta?
Citera
2008-09-21, 19:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hur gör du för att separera träspriten och finklet från den riktiga alkholen i en sån anordning?
Ja träsprit är de väll ganska svårt att få fram (för att inte säga helt jävla omöjligt ) men finklet får jag väll kola bort eller dricka som de är? Spiralbrännare och kollonbrännare brukar ju inte dirrekt va finkelfria dom heller.

Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Någon träsprit blir det väl inte? men finkel...

Ts:
Är det inte svårt att få rätt tempratur på spisen till detta?
Sitter och kör på ettan nu (lägsta värmen) och har en liten termometer som larmar när den gå över 78 grader. När den går över stänger jag av spisen väntar i 5 min och her på den igen. Inte så det är svårare än på nån annan brännare enligt mig. Är ju ändå en jävligt simpel konstruktion.

Rätt enkelt, har fått ut 1dl på brännarn jag slängde ihop av en kakburk och en colaflaska nu. Smakade lite på spriten nu och de smakar faktiskt helt ok.
Och spriten verkar kylas ner tillräckligt mycket genom att rinna genom colaflaskan.

Lägger nog upp en bild senare

Edit: nu är den första dl kvar. 43% vart de!
__________________
Senast redigerad av Fistor 2008-09-21 kl. 20:08.
Citera
2008-09-21, 23:02
  #5
Medlem
CapFevers avatar
vad bra att du startade en ny tråd
tänk att det är så enkelt att brygga eget!:O

jag har en fråga! ni pratar om finkel och träsprit? vad är giftigt? går det att dricka spriten direkt efter man tappat upp den på detta viset?

jag är väldigt ny innom detta området, men väldigt intresserad!

tack Fistor för denna tråd!
Citera
2008-09-21, 23:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapFever
vad bra att du startade en ny tråd
tänk att det är så enkelt att brygga eget!:O

jag har en fråga! ni pratar om finkel och träsprit? vad är giftigt? går det att dricka spriten direkt efter man tappat upp den på detta viset?

jag är väldigt ny innom detta området, men väldigt intresserad!

tack Fistor för denna tråd!
Träsprit kan du omöjligt få i en vanlig brännare.
För att få träsprit måste du torrbränna trä i vakum. Kortsagt det är jävligt svårt att bygga en brännare som kan bränna träsprit.

Finkel är en biprodukt av jäsningen som gör att spriten luktar och smakar illa men den är inte alls farlig förutom att den gör att du får en värre baksmälla.

Det går att dricka spriten dirrekt men om du är känslig för äckliga saker bör du nog kola den först. En påse kol kostar väll 20 spänn på öb och räcker för ett par liter.

Edit: För att inte få med en massa vatten i spriten för temperaturen ligga på runt 78 grader alltså kokpunkten för etanol.
Notera att de som kommer ut ur brännarn jag gjorde en ritning på är jävligt äckligt. Men de kan va kul att shotta med polarna och se deras miner
__________________
Senast redigerad av Fistor 2008-09-21 kl. 23:11.
Citera
2008-09-21, 23:28
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hur gör du för att separera träspriten och finklet från den riktiga alkholen i en sån anordning?
Oj vem har lyckats lura i dig att det finns träsprit när man kokar mäsk för att få sprit?
Citera
2008-09-21, 23:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Oj vem har lyckats lura i dig att det finns träsprit när man kokar mäsk för att få sprit?
Hans mamma,dagisfröken,fritidsfröken och alla andra som är kommunalanställda.
Citera
2008-09-21, 23:39
  #9
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Ja träsprit är de väll ganska svårt att få fram (för att inte säga helt jävla omöjligt ) men finklet får jag väll kola bort eller dricka som de är? Spiralbrännare och kollonbrännare brukar ju inte dirrekt va finkelfria dom heller.


Sitter och kör på ettan nu (lägsta värmen) och har en liten termometer som larmar när den gå över 78 grader. När den går över stänger jag av spisen väntar i 5 min och her på den igen. Inte så det är svårare än på nån annan brännare enligt mig. Är ju ändå en jävligt simpel konstruktion.

Rätt enkelt, har fått ut 1dl på brännarn jag slängde ihop av en kakburk och en colaflaska nu. Smakade lite på spriten nu och de smakar faktiskt helt ok.
Och spriten verkar kylas ner tillräckligt mycket genom att rinna genom colaflaskan.

Lägger nog upp en bild senare

Edit: nu är den första dl kvar. 43% vart de!
Du borde kunna höfta in rätt temperatur utan att stänga av plattan genom att ställa halva kastrullen utanför?
Citera
2008-09-21, 23:49
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Oj vem har lyckats lura i dig att det finns träsprit när man kokar mäsk för att få sprit?

Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Hans mamma,dagisfröken,fritidsfröken och alla andra som är kommunalanställda.

Det beror väl på vad han börjar med, eller hur?

Lite småkul är det när folk som har liten koll försöker mästra andra, men nog borde ni kolla era fakta lite grann innan ni börjar breda ut er?

Citat:
Sprit är en dryck som genom någon typ av destillation har separat de mest lättflyktiga delarna i en redan alkoholhaltig dryck – således alkoholen och aromerna. Alla destillerade drycker räknas som sprit. Spritdrycker håller en alkoholhalt av 15-80 procent.


Olika typer av alkohol

1. Metylalkohol
Den kallas också metanol eller träsprit, eftersom den framför allt förekommer i destillat av cellulosa (industrisprit). Den förångas vid 64,6 grader, främst under det första skedet i destillation och kasseras eller omdestilleras. Metanol ska inte förtäras.

2. Etylalkohol
Den kallas också etanol och är den typ av alkohol vi dricker. Den förångas vid 78,4 grader och separeras direkt vid destillation till ett lagrings- eller förvaringskärl i väntan på vidare förädling. Dess kemiska formel är C2H5OH.

3. Propanol
De sista alkoholerna som förångas (vid 82,3 grader) innehåller illaluktande oljor benämnda som finkel. Denna alkohol omdestilleras eller kasseras.
http://stockholmsommelier.blogspot.c...lering-07.html
Citera
2008-09-22, 00:24
  #11
Medlem
CapFevers avatar
okej Ruskigbuss jag förstår inte vart du vill komma?
menar du att hemma brygd sprit kan vara träsprit? käns väldigt märkligt och specielt nu efter att jag läst Plastbrännare.pdf`? men om det nu gör det, hur ska man veta vad det är man har fått ut ur mäsken som ligger i "dunken"?
Citera
2008-09-22, 00:26
  #12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapFever
okej Ruskigbuss jag förstår inte vart du vill komma?
menar du att hemma brygd sprit kan vara träsprit? käns väldigt märkligt och specielt nu efter att jag läst Plastbrännare.pdf`? men om det nu gör det, hur ska man veta vad det är man har fått ut ur mäsken som ligger i "dunken"?

Jag menar att det finns ett skäl till att hembränningsapparater ser ut som de gör och inte består av metallfolie som täcker en kastrull.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback