• 1
  • 2
2008-09-19, 19:49
Medlem
Det händer att minnes-andvändningen rusar i höjden.

kolla screen, detta händer inte ofta men när det väl händer så är allt låst..
Omstart löser problemet...

http://img254.imageshack.us/my.php?image=problemoc0.jpg

edit:
4gb ram... vet inte vad för mer info man behöver
Citera
2008-09-19, 20:51
Medlem
ptja jag ligger på 49% i fysminne vilket är rätt normalt...

men vad händer om du stänger ner utorrent ??

Prova att stänga av olika program som du inte kanske behöver för att datorn ska funka alltså... där lär du hitta problemet... kan ju EV vara hårdvara problem men det tror jag icke
Citera
2008-09-19, 21:51
Medlem
927s avatar
vista?

61 processer är ju väldigt mycke
Citera
2008-09-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
vista?

Jag kör med vista men ligger som jag sa 49% vilket är normalt...Det är klart XP kräver mindre det vet ju alla ...

..men tror mer vår "frågare" kör program som kräver mycke minne typ utorrent..men jag kan ha fel
Citera
2008-09-19, 23:14
Medlem
Ja det är Vista 64 =)

Helt korrekt när jag dödar utorrent så sjunker minnesanvändningen drastiskt.. MEN det går inte att förhindra när minnet är uppe i dessa nivåer.. kan knappt klicka på startmenyn...

Men det står att utorrent endast använder en liten del av minnet.. Annars borde det ju stå att det använder mer än vad det gör...

i vanliga fall ligger jag på runt 30% minne
Citera
2008-09-19, 23:19
Medlem
Germanias avatar
visa gärna processer för alla användare, sen finns det ju minnesanvänding för annat än det som programmen använder, men när den slukar nästan allt ledigt minne bör det ju vara nån form av minnesläcka
Citera
2008-09-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
visa gärna processer för alla användare, sen finns det ju minnesanvänding för annat än det som programmen använder, men när den slukar nästan allt ledigt minne bör det ju vara nån form av minnesläcka

Whoopa!

Där sa du något, svchost är det som drar minnet!
Har ju hört om denna rackaren innan när man hade XP, trodde dock att felet var löst med denna minnessugande rackare...

Den knappen hade jag helt missat, stirrat mig blind på skärmen =)

Dåså då har vi kommit en bit på vägen, varför drar denna fil så mycket minne när jag märkt att när jag dödar utorrent så minskar ju minnesanvändningen...

Är inte helt grön på datorer, men windows liv har jag aldrig förstått mig på :/

EDIT:

Dödade utorrent och då minskar svchost´s användning av minnet med ca 300 000 kb....
Senast redigerad av k4mr3m 2008-09-19 kl. 23:26.
Citera
2008-09-19, 23:29
Medlem
X_surfers avatar
Vista allokerar allt minne den kommer över, till att starta dina program snabbare det är med andra ord helt i sin ordning så fort nåt annat program vill ha minnet, kommer Vista att släppa en del applikationer av dom som ligger förladdade.

se här för mer info:
http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/...analys-02.html
Citera
2008-09-20, 07:43
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
vista?

hur många processer brukar vara normalt?
jag har 64 igång på min laptop nu
Citera
2008-09-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vista allokerar allt minne den kommer över, till att starta dina program snabbare det är med andra ord helt i sin ordning så fort nåt annat program vill ha minnet, kommer Vista att släppa en del applikationer av dom som ligger förladdade.

se här för mer info:
http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/...analys-02.html

Har läst lite om superfetch, men vad jag har fått för mig så måste man aktivera detta innan det används ?
Citera
2008-09-20, 09:58
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
hur många processer brukar vara normalt?
jag har 64 igång på min laptop nu

jag skulle säga att 30 är normalt, direkt efter uppstart.
med 60 st så tyder det generellt på en massa onödiga program som autostartar, flertal tjänster autostartar i onödan och troligtvis ett säkerhetspaket med många funktioner aktiva. även automatisk uppdatering aktivt i flera program (förutom skyddsprogram). jag har 20 st processer efter uppstart, uppdelat på 14 windows och 6 tredjepartprogram (brandvägg, AV, popup/sid blockerare) vilket lär vara mindre än normalt, inget på datorn uppdateras automatisk
Citera
2008-09-20, 12:23
Medlem
Citat:
jag skulle säga att 30 är normalt, direkt efter uppstart.
med 60 st så tyder det generellt på en massa onödiga program som autostartar, flertal tjänster autostartar i onödan och troligtvis ett säkerhetspaket med många funktioner aktiva. även automatisk uppdatering aktivt i flera program (förutom skyddsprogram). jag har 20 st processer efter uppstart, uppdelat på 14 windows och 6 tredjepartprogram (brandvägg, AV, popup/sid blockerare) vilket lär vara mindre än normalt, inget på datorn uppdateras automatisk

Finns det någon bra guide för vilka tjänster man kan stänga av och vilka som är nödvändiga ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in