• 1
  • 2
2008-09-20, 12:35
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4mr3m
Har läst lite om superfetch, men vad jag har fått för mig så måste man aktivera detta innan det används ?

Nej det är aktiverat som default..
Citera
2008-09-20, 12:58
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Har läst lite om superfetch, men vad jag har fått för mig så måste man aktivera detta innan det används ?
Superfetch vill du inte inaktivera och det hade inte spelat någon roll i det här fallet eftersom det minne som Superfetch snor åt sig inte syns där du kollar. Vill du se hur mycket respektive process drar så klicka på Visa -> Välj kolumner. Bocka sen i 'Privat Arbetsminne'.
Jag har själv 58 processer igång just nu. Stänger jag ner IE och lite andra saker jag har igång så landar det kring 50 processer. Utav dessa är ca 15 svchost, antivirusprogrammet har 2, musen har 2, indexeingstjänsten har tre - jag indexerar nätverksenheter så det blir lite extra, så jag skulle inte säga att 61 är extremt mycket om man haft datorn igång ett tag. Saker som Java, Flash, Adobe Reader osv ligger kvar och snurrar även om de inte behövs för tillfället.
Citera
2008-09-20, 13:09
Medlem
Citat:
Whoopa!

Där sa du något, svchost är det som drar minnet!
Har ju hört om denna rackaren innan när man hade XP, trodde dock att felet var löst med denna minnessugande rackare...

Den knappen hade jag helt missat, stirrat mig blind på skärmen =)

Dåså då har vi kommit en bit på vägen, varför drar denna fil så mycket minne när jag märkt att när jag dödar utorrent så minskar ju minnesanvändningen...

Är inte helt grön på datorer, men windows liv har jag aldrig förstått mig på :/

EDIT:

Dödade utorrent och då minskar svchost´s användning av minnet med ca 300 000 kb....

Utorrent har igång sin caching-funktion... in i inställningarna och stäng av den funktionen genast...

Inställningar > Inställningar > Avancerat > Diskcache > bocka i rutorna där det står "Inaktivera Windows..." > MISSION ACCOMPLISHED!!!
Senast redigerad av Thiesen 2008-09-20 kl. 13:14.
Citera
2008-09-20, 13:12
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Superfetch vill du inte inaktivera och det hade inte spelat någon roll i det här fallet eftersom det minne som Superfetch snor åt sig inte syns där du kollar. Vill du se hur mycket respektive process drar så klicka på Visa -> Välj kolumner. Bocka sen i 'Privat Arbetsminne'.
Jag har själv 58 processer igång just nu. Stänger jag ner IE och lite andra saker jag har igång så landar det kring 50 processer. Utav dessa är ca 15 svchost, antivirusprogrammet har 2, musen har 2, indexeingstjänsten har tre - jag indexerar nätverksenheter så det blir lite extra, så jag skulle inte säga att 61 är extremt mycket om man haft datorn igång ett tag. Saker som Java, Flash, Adobe Reader osv ligger kvar och snurrar även om de inte behövs för tillfället.

Okej då fick jag också lite mer information ang. detta med processer och då var det som jag tänkte, alltså ingen fara fast jag har över 60 processer igång (Sitter ju samtidigt med rätt många program igång på skärmen)
Citera
2008-09-20, 13:32
Medlem
927s avatar
Citat:
Finns det någon bra guide för vilka tjänster man kan stänga av och vilka som är nödvändiga ?

ja det finns det nog men det beror ju även på vad just du använder. kolla vilka tjänster som det står automatisk på och som inte är MS, dom kan du ju avgöra om dom behövs eller ej. om du inte är bombsäker så ställ ingen tjänst på stoppad, välj manuell isf. då kan den startas, visa tjänster är ju beronde av varandra. jag har 27 tjänster igång nu.
Citera
2008-09-20, 13:35
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Okej då fick jag också lite mer information ang. detta med processer och då var det som jag tänkte, alltså ingen fara fast jag har över 60 processer igång (Sitter ju samtidigt med rätt många program igång på skärmen)

nån fara är det ju inte men tar ju längre tid att starta och stänga av datorn plus att nån process kan strula. många har tex igång automatisk uppdatering till mjukaran till skrivaren, det kan ge lite problem
Citera
2008-09-20, 14:05
Medlem
tack allihopa för alla tips, har lyckats att få lite uppfattning om vad som händer under skalet i vista nu =)

Nu är nästa steg att stänga av mina tjänster, och till det tar jag google till hjälp nu i början =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in