• 1
  • 2
2008-09-16, 19:59
Medlem
Bengrots avatar
Jag var idag på Coop forums fiskavdelning och köpte en liten bit tonfiskfile. Fisken kostar 339 kr/kg och biten jag handlade kostade 49 kr, ganska dyrt måste jag säga. Jag "rullade" biten i lite svartpeppar, ungefär som man gör med pepparstek, och sedan snittade jag den så att jag fick två skivor, c:a en cm var. Halv tjocklek alltså. Sedan stekte jag bitarna i smör på mellanvärme och serverade med kokt potatis, kall dill och strimlad äppelsås och lite pressgurka. Mycket gott måste jag säga!

Tonfisken smakade bra, lite som en väldigt mör fläsknoisette men jag tycker att den var lite torr. Var jag för snål? Borde jag ha köpt två bitar så att jag fick tjockare skivor? Han som sålde biten sa att jag skulle försöka få dem lite röda i köttet men det lyckades jag inte med. De var gråa rätt igenom. Det var gott men jag vet att det går att göra godare. Ska jag grilla dem istället?

Tipsa mig! Lär mig! Vägled mig!

Kan man köpa fryst filé någonstans som funkar bra?
Citera
2008-09-16, 20:04
Medlem
Viktigt att inte steka/grilla dem för länge!

Tycker sojabaserade såser brukar vara goda till.
Citera
2008-09-16, 20:05
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cattsstyle
Viktigt att inte steka/grilla dem för länge!

Tycker sojabaserade såser brukar vara goda till.
Ska man steka dem kort på hög värme?
Citera
2008-09-16, 20:05
Medlem
stilltons avatar
tonfisk tycker jag funkar att köra ganska rå.. marinera i japansk soya/lime. och sen fräsa på den lite snabbt på var sida i hög värme, (eller grilla dom med gasolvärmare). skiva den i tunna skivor och servera med nån god grönsallad med nötter och blåmögelost.
kanske mer en förrätt eller lättare lunch dock.
Senast redigerad av stillton 2008-09-16 kl. 20:08.
Citera
2008-09-16, 20:46
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
tonfisk tycker jag funkar att köra ganska rå.. marinera i japansk soya/lime. och sen fräsa på den lite snabbt på var sida i hög värme, (eller grilla dom med gasolvärmare). skiva den i tunna skivor och servera med nån god grönsallad med nötter och blåmögelost.
kanske mer en förrätt eller lättare lunch dock.
Ja, en marinad och sedan äta fisken nästan rå eller åtminstone halstrad eller vad det heter kanske är en variant. Tyvärr så är det ju lite dyr fisk att experimentera med så jag tackar för all erfarenhet som ni delar med er av.
Citera
2008-09-16, 21:32
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Ska man steka dem kort på hög värme?

Ja medelhög eller hög värme 1- 1,5 minut per sida om de inte är allt för tunna.

Det finns även frysta 2 pack ben och skinnfria att köpa på vilken Ica som helst. Jag kommer inte ihåg vilken tillverkare men de är helt ok även om de inte går att jämföra med färsk.

Såser som jag gilllar till:
Hollandaise, Erik Lallerstedt harkommit med färdig som det bara är att värma som är riktigt god.
Vasabisås tycker jag också passar. Blanda bara lite vasabi med creme fraiche.
Aioli
Senast redigerad av Snövit 2008-09-16 kl. 21:34.
Citera
2008-09-16, 21:46
Medlem
Wie bitte?s avatar
Vitvinssås!
Grillad delikatesspotatis!

De tillbehören brukar bli jäääkligt goda när man grillar lax (m mkt citronpeppar) iallafall.
Citera
2008-09-16, 21:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag var idag på Coop forums fiskavdelning och köpte en liten bit tonfiskfile. Fisken kostar 339 kr/kg och biten jag handlade kostade 49 kr, ganska dyrt måste jag säga. Jag "rullade" biten i lite svartpeppar, ungefär som man gör med pepparstek, och sedan snittade jag den så att jag fick två skivor, c:a en cm var. Halv tjocklek alltså. Sedan stekte jag bitarna i smör på mellanvärme och serverade med kokt potatis, kall dill och strimlad äppelsås och lite pressgurka. Mycket gott måste jag säga!

Tonfisken smakade bra, lite som en väldigt mör fläsknoisette men jag tycker att den var lite torr. Var jag för snål? Borde jag ha köpt två bitar så att jag fick tjockare skivor? Han som sålde biten sa att jag skulle försöka få dem lite röda i köttet men det lyckades jag inte med. De var gråa rätt igenom. Det var gott men jag vet att det går att göra godare. Ska jag grilla dem istället?

Tipsa mig! Lär mig! Vägled mig!

Kan man köpa fryst filé någonstans som funkar bra?

Du är på rätt spår - men 1 cm är för tunt - du skulle ha delat på "bredden" istället.

Grilla är bra - hög värme kort tid (30 sek per sida, max)- steka går oxå bra - men kort tid
Köp inte fryst!!! Kolla de färska fileerna också - om de glänser i silver/silvergrönt - lämna dem
Citera
2008-09-16, 22:00
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Köp inte fryst!!!

Varför inte?

Det måste ju beror på vilken sorts middag man vill ha och vilka alternativ man har. Ska jag snabbt äta något en onsdag efter jobbet så duger en fryst tonfiskfilé på samma sätt som jag lagar kyckling, köttfärssås eller något annat enkelt. Vill man däremot sätta ihop en delikat måltid att avnjuta ska man givetvis bara välja den färska.
Citera
2008-09-16, 22:25
Eftersom jag är student så köper jag ofta fryst lax, torsk eller tonfisk eftersom den är billigare än den färska. Har alltid varit sugen på att göra lite sushi på tonfisk och lax, frågan är bara hur en fryst tonfisk-/laxfilé smakar och vilken konsistens den har jämfört med en färsk filébit.

OnT: När jag bodde hemma och kunde leva på mina föräldrar så brukade jag marinera tonfisken i lime/citron och lite soya, sen bara grilla den lite snabbt på varje sida. Då blev den som godast, serverade ofta kokt potatis och någon kall dill+cremé fraiche sås till. Tyckte det smakade mycket bättre när den var lite "rå" i mitten än den tråkiga gråa fisken man får ifall man steker den allt för länge.
Citera
2008-09-16, 22:36
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Eftersom jag är student så köper jag ofta fryst lax, torsk eller tonfisk eftersom den är billigare än den färska. Har alltid varit sugen på att göra lite sushi på tonfisk och lax, frågan är bara hur en fryst tonfisk-/laxfilé smakar och vilken konsistens den har jämfört med en färsk filébit.
många fryser ju laxfilén innan de gravar den, så det borde fungera. men den lax man brukar köpa i styckefrysta "laxkuber" verkar oftast komma från väldigt stora laxar, vilket generellt gör den väldigt fet.
Citera
2008-09-16, 22:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Varför inte?

Det måste ju beror på vilken sorts middag man vill ha och vilka alternativ man har. Ska jag snabbt äta något en onsdag efter jobbet så duger en fryst tonfiskfilé på samma sätt som jag lagar kyckling, köttfärssås eller något annat enkelt. Vill man däremot sätta ihop en delikat måltid att avnjuta ska man givetvis bara välja den färska.

Fryst tonfisk - eller upptinad fryst, som säljs ibland - är fortfarande rätt dyrt - och inte värt priset. Fryst torsk eller lax kan vara ok, men för tonfisk är skillnaden mycket större - vill du ha billig tonfisk, köp den på burk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in