• 1
  • 2
2008-09-16, 23:18
Medlem
barkeepers avatar
Hoppa over..

..marinaden. Stek valdigt snabt pa sidorna, helst i hel bit, max, absolut MAX 30 sekunder som namnts ovan. Rulla den i rostade sesamfron, och skar upp i c:a 1cm tjocka skivor. Servera med potatismos med mycket wasabi i, och en liten klick finhackad mango med korianderblad pa sidan. Du kan ocksa ringla over lite sot soja (typ ketchap manis) men valdigt lite. Reducerad balsamvinager blir ocksa gott till .

Och fryst tonfisk ar inte sa superlyckat enligt mig, det finns da andra fisksorter som passar mycket battre att kopa fryst. Lax, torks, sej, etc etc.
Citera
2008-09-17, 10:52
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja medelhög eller hög värme 1- 1,5 minut per sida om de inte är allt för tunna.

Det finns även frysta 2 pack ben och skinnfria att köpa på vilken Ica som helst. Jag kommer inte ihåg vilken tillverkare men de är helt ok även om de inte går att jämföra med färsk.

Såser som jag gilllar till:
Hollandaise, Erik Lallerstedt harkommit med färdig som det bara är att värma som är riktigt god.
Vasabisås tycker jag också passar. Blanda bara lite vasabi med creme fraiche.
Aioli
Tack, jag ska testa med frysta filéer vid tillfälle. Om de nu inte är för dyra i föhållande till kvalité.
Citera
2008-09-17, 11:24
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Tack, jag ska testa med frysta filéer vid tillfälle. Om de nu inte är för dyra i föhållande till kvalité.

Jag har dessvärre inte reflekterat över priset så det kan ju vara så att de är överprisade för det man får.
Citera
2008-09-17, 14:40
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..marinaden. Stek valdigt snabt pa sidorna, helst i hel bit, max, absolut MAX 30 sekunder som namnts ovan. Rulla den i rostade sesamfron, och skar upp i c:a 1cm tjocka skivor. Servera med potatismos med mycket wasabi i, och en liten klick finhackad mango med korianderblad pa sidan. Du kan ocksa ringla over lite sot soja (typ ketchap manis) men valdigt lite. Reducerad balsamvinager blir ocksa gott till .

Och fryst tonfisk ar inte sa superlyckat enligt mig, det finns da andra fisksorter som passar mycket battre att kopa fryst. Lax, torks, sej, etc etc.
Nu först läste jag ditt inlägg lite mer noggrant, det där låter riktigt gott. Han som sålde fisken tyckte att jag kunde bre på lite dijonsenap på skivan och sedan ha på just sesamfrö innan jag stekte. Ungefär som en panering.

Jag tackar för de tips som har lämnats. Nästa blir att testa fryst fisk, är det OK så kommer jag nog att hålla mig till det. Frugan tyckte nämligen att det jag lagade smakade så bra så att jag ska laga det varje vecka
Citera
2008-09-17, 15:34
Medlem
barkeepers avatar
Skulle...

Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Nu först läste jag ditt inlägg lite mer noggrant, det där låter riktigt gott. Han som sålde fisken tyckte att jag kunde bre på lite dijonsenap på skivan och sedan ha på just sesamfrö innan jag stekte. Ungefär som en panering.

Jag tackar för de tips som har lämnats. Nästa blir att testa fryst fisk, är det OK så kommer jag nog att hålla mig till det. Frugan tyckte nämligen att det jag lagade smakade så bra så att jag ska laga det varje vecka
...hoppa over dijonsenapen faktiskt. Tonfiskt har en ganska diskret smak, och senapen skulle nog ta over ganska ordentligt.
Citera
2008-09-17, 16:55
Medlem
Gusten grodsluks avatar
som alla säger, halstra mycket kort tid på båda sidor, ju mindre destu bättre. Allra godas är den ju helt rå
Citera
2015-11-15, 16:01
Medlem
NeXons avatar
så man blir inte magsjuk att den är rå i mitten ??
Citera
2015-11-15, 16:05
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeXon
så man blir inte magsjuk att den är rå i mitten ??

Jag har klarat mig bra och kan inte tänka mig att äta färsk tonfisk på annat sätt. Blir man magsjuk av sushi? Råbiff?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in