2008-09-15, 22:47
Medlem
Grävulens avatar
Konstigt att det inte finns några svenskar, förutom de där som utvandrade till USA och som vi alla ska minnas eftersom de är våra förfäder, trots att de lämnade landet. Konstigt att det var fel att ta landet från indianerna, samtidigt som de utvandrade svenskarna borde göras om till nationalhjältar och symboler för massinvandring till Sverige. Svenskar har ingen arvsrätt till landet Sverige, det gör inget om de alla dör och ersätts av araber, men det som hände indianerna var hemskt?

Hur går det ihop i hjärnan på dessa PK-iter? De kan inte ha tänkt eller funderat överhuvudtaget.
Citera
2008-09-15, 22:58
Medlem
Pk-människorna tror att svensken ska köpa idiotparalleller som inte håller utan visar upp mängder med skillnader som t.ex. att svenskarna i USA i stort sett var med och byggde ett nytt land och inte parasiterade på ett.

Tyvärr har pk-mupparna ofta rätt då skrämmande många köper denna propaganda och snart lär man höra i fikarummet hur bra det var med invandring till USA på 1800 talet, tänker inte folk själva? måste dom lära sig allt via våra tidningar och tv-kanaler?
Senast redigerad av kroppskultur 2008-09-15 kl. 23:13. Anledning: slarvfel
Citera
2008-09-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Det anser i a f Arne Reberg i en debatt artikel i Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/debatt/article3308033.ab

"Om Mobergs utvandrarepos blev obligatorisk läsning i skolan skulle eleverna lättare förstå vad det är att vara invandrare.

Det skulle skapa en större förståelse för vad emigration egentligen innebär av uppbrott, hur det känns att lämna sina rötter, sin kultur, sitt språk, sina nära och kära, skriver Arne Reberg."

"När jag följde Robert och Arvid på en första promenad i New York förstod jag att emigration egentligen är att flyta i land på en hägring och möta en svårfunnen verklighet, börja om på nytt och anpassa sig till nya traditioner, andra vanor, främmande dofter, annat klimat.

Oavsett om man heter Achmed och Samira och flyr från en bergsby i Turkiet till Södertälje eller Karl Oskar och Kristina och emigrerar från en småländsk skogsby till Chicago."

Håller ni med honom? Jag gör det inte. Har svårt och tro att "påtvingad" literatur påverkar folks beteenden. Vad anser ni?

Vilken jäkla stolle, Arne Reberg i Gnesta.
Han är 68 år och vill nu ha lite uppmärksamhet på äldre dagar.

Att det var skillnad på Mobergs Karl-Oskar och nutidens främst muslimska bidragsinvandring, som kommer till dukat bord, begriper en idiot.

Man blir så in i h*e förbannad!

Moberg skulle vända sig om i sin grav om han fick höra denne tokstolle.
Senast redigerad av Integralen 2008-09-15 kl. 23:08.
Citera
2008-09-15, 23:05
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inden
Dom stal 7 tunnland mark från Sioux-indianerna vill jag minnas.

Det kan nog vara bra för barnen att läsa dessa böcker och sedan diskutera skillnaderna mellan då och nu. Dock har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara så enkelt som att läsa en bok för att lösa problemet.

Vadå, man kan väl inte stjäla mark från folk. ALla ska få bo överallt
Citera
2008-09-15, 23:12
Medlem
Detta och valloninvandringen är favorit idiotparallellerna.
Senast redigerad av kroppskultur 2008-09-15 kl. 23:26.
Citera
2008-09-15, 23:18
Bannlyst
Kan Wilhelm Moberg bidra till ökad integration?

Den där skriften av Moberg från 41, är inte den på gränsen till HMF numera? Batikhäxorna kommer säkert se till att sådana texter försvinner vart det lider. Redan nu får ju Pippis far inte längre kallas för negerkung.
Citera
2008-09-16, 00:28
Medlem
Det kanske inte är en så bra idé att använda Vilhelm Mobergs Utvandrarepos i invandrarundervisningen.

Boken slutar nämligen med att en god portion av den svenska invandrargruppen som Moberg skriver om mördas av ursprungsbefolkningen i ett indianuppror med mycket grymma inslag.

Danjel och hans barn mördas på sitt nybygge. Ett barn lyckas gömma sig undan och kan senare berätta om massakern. Karl Oskar sitter samtidigt vid sin döende hustrus säng och bara genom tur blir de inte upptäckta. Jag vill minnas att deras barn har flytt från platsen. Ulrika och hennes dotter Elin bor i ett annat samhälle.

Ursprungsbefolkningen indianerna var alltså inte så toleranta och fördomsfria som PK-iterna nog hade önskat.
Citera
2008-09-16, 00:52
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det kanske inte är en så bra idé att använda Vilhelm Mobergs Utvandrarepos i invandrarundervisningen.

Boken slutar nämligen med att en god portion av den svenska invandrargruppen som Moberg skriver om mördas av ursprungsbefolkningen i ett indianuppror med mycket grymma inslag.

Danjel och hans barn mördas på sitt nybygge. Ett barn lyckas gömma sig undan och kan senare berätta om massakern. Karl Oskar sitter samtidigt vid sin döende hustrus säng och bara genom tur blir de inte upptäckta. Jag vill minnas att deras barn har flytt från platsen. Ulrika och hennes dotter Elin bor i ett annat samhälle.

Ursprungsbefolkningen indianerna var alltså inte så toleranta och fördomsfria som PK-iterna nog hade önskat.

Precis Winston. Indianerna mördade manfolket, våldtog och slaktade kvinnorna, skar tom ut foster ur den gravida kvinnans mage och spetsade fostret på ett spett ute på gården.

Jag tror att den där Reberg har skitit sig i näven ordentligt om han jämför Amerikautvandringen med dagens asylsnyltarinvandring till Sverige.
Citera
2008-09-16, 01:08
Medlem
trickydicks avatar
Bättre dom får läsa Selma Lagerlöf så får dom se hur idylliskt och homogent Sverige var på den tiden…

Eller om dom nu måste läsa Moberg så rekommenderar jag Raskens istället, för de skildrar dom som stannade kvar och kämpade…
Citera
2008-09-16, 17:19
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Bättre dom får läsa Selma Lagerlöf så får dom se hur idylliskt och homogent Sverige var på den tiden…

Eller om dom nu måste läsa Moberg så rekommenderar jag Raskens istället, för de skildrar dom som stannade kvar och kämpade…

Vad det handlar om är att skolbarnen skall indoktrineras till att tro att dagens asylsnyltare som VÄLLER in hit med bidrag i bajsbrun blick är några slags nybyggare som kommer att få landet Sverige att blomstra.
Citera
2008-09-16, 18:15
Medlem
Jeckes avatar
Jag tror nog han har rätt, även om han tänker lite fel.
Mobergs utvandrarepos skulle kunna användas i undervisningen, och få både svenskar och invandrare att förstå hur det hela ska ske.

Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
"När jag följde Robert och Arvid på en första promenad i New York förstod jag att emigration egentligen är att flyta i land på en hägring och möta en svårfunnen verklighet, börja om på nytt och anpassa sig till nya traditioner, andra vanor, främmande dofter, annat klimat.
Det fetmarkerade är naturligtvis det viktiga.
Att det är invandrarna som anpassar sig till sitt nya land, med nya vanor och nya traditioner.
Att de assimilerar sig alltså, inte detta nuvarande där de fortsätter gå omkring i burka och vägrar jobba på ramadan och vevar med armarna och skriker om någon ritar en teckning som inte faller dem i smaken.

Samt det faktum att man ska jobba för sitt uppehälle, och inte leva på bidrag, att försöka lära ut lite hederlig svensk protestantisk arbetsmoral (liksom också annan svensk moral och etik).
Citera
2008-09-17, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Vad det handlar om är att skolbarnen skall indoktrineras till att tro att dagens asylsnyltare som VÄLLER in hit med bidrag i bajsbrun blick är några slags nybyggare som kommer att få landet Sverige att blomstra.

Jag tror våra kulturberikares favoritbok heter:

"Bidragsboken"

Med utförlig beskrivning av 179! bidrag och ersättningar till enskilda från det svenska samhället.

(dvs vi skattebetalare som ska bekosta skiten.)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in