Visst vore det lysande om detta kunde få effekt men samtidigt är förhållandena något annorlunda i dessa fall!
När Svenskarna utvandrade var det som sagt för att undfly armod och svält, men det var inte till ett modernt samhälle med stora sociala skyddsnät dom flydde till.
För att få mat för dagen och plats att sova måste dom arbeta och för att få arbete måste dom lära sig sociala koder samt språk!
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Det skulle skapa en större förståelse för vad emigration egentligen innebär av uppbrott, hur det känns att lämna sina rötter, sin kultur, sitt språk, sina nära och kära, skriver Arne Reberg.
Problemet här är att dom flyttar ihop i ghetton där andra från samma kultur, språk och tidigare inflyttade släktingar bor. Dom behöver då inte anpassa sig till Svenskt socialt kodex och språk.
Citat:
När jag följde Robert och Arvid på en första promenad i New York förstod jag att emigration egentligen är att flyta i land på en hägring och möta en svårfunnen verklighet, börja om på nytt och anpassa sig till nya traditioner, andra vanor, främmande dofter, annat klimat.
Det jag har fetmarkerat är det som inte sker i dagens invandring, det är istället infödda Svenskar som skall anpassas till deras seder.
Citat:
Och kanske skulle vi lättare tillåta Achmed och Samira i Ronna att vara lika olydiga som Karl Oskar och Kristina i Chi-Chi-Saga, om barnen fick ta del av Mobergs syn på utvandrarens styvnackade självständighet:
Nu har jag inte läst boken i fråga men har svårt att tänka mig att Karl Oskar och Kristina sysslade med "pojkstreck" som stenkastning mot Sheriffen och brandkåren, gängbildning mot bofasta och överraskningssex mot flickor.
Intressant om detta kunde fungera men jag anser att det är våra nysvenskar som skall läsa denna för att lära sig hur man
kan integreras i samhällen!