2008-09-15, 13:28
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
På vilket sätt var Karl Oskar och Kristina olydiga och busiga? Jag måste ha missat nåt verkar det som...

Ingen aning faktiskt... Men oavsett vad det var så kan man ju för i helvete inte jämföra det med dagens problem i Ronna (eller någon annan berikad del av Sverige f.ö.)
Citera
2008-09-15, 13:43
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
På vilket sätt var Karl Oskar och Kristina olydiga och busiga? Jag måste ha missat nåt verkar det som...

Inget bus överhuvudtaget, om man då bortser från att man inmutade ett stycke prima åkerjord (lagligen enligt Homestead-akten) på ett område som indianerna betraktade som sitt... Karl-Oskar försökte till och med värva sig i Inbördeskriget för att ge tillbaka något för det han fått av USA.

Den litterära figuren Karl-Oskar och hans familj är essensen av den svenske emigranten på 1800-talet: Strävsam, hederlig och villig att så fort som möjligt bli amerikan. Mina migrerande släktingar döpte sina ungar till anglofierade förnamn och talade endast svenska sinsemellan när de inte ville att ungarna skulle förstå. Att göra rätt för sig var en hederssak! Det är, med andra ord, en JÄVLA skillnad på svensk-amerikanerna och dagens invandrade gnällspikar, kravmaskiner, parasiter och lättingar!
Citera
2008-09-15, 14:33
Medlem
Golonkas avatar
Kom just att tänka på en liten kuriosa i sammanhanget... Hur många svenskar sitter i fängelse i USA? Jag vet namnet på EN (Annika Östberg), men det finns säkert ett par till, för allt i världen.

Hur många INVANDRARE sitter på kåken i Sverige?
Citera
2008-09-15, 14:42
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Kom just att tänka på en liten kuriosa i sammanhanget... Hur många svenskar sitter i fängelse i USA? Jag vet namnet på EN (Annika Östberg), men det finns säkert ett par till, för allt i världen.

Hur många INVANDRARE sitter på kåken i Sverige?

Väldigt relativ frågeställning. Jag tror dock att artikelförfattaren i dagens Aftonblad bara är ute efter lite kvasi-litterär uppmärksamhet. För det första så känns inte debattartikeln i sig väldigt genomtänkt och för det andra så är jämförelserna helt uppåt väggarna och orealistiska.

Men, en 68-årig 'författare' gör väl allt som står i hans makt för att få sin skitlitteratur såld...
Citera
2008-09-15, 16:36
Medlem
brickbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Men, en 68-årig 'författare' gör väl allt som står i hans makt för att få sin skitlitteratur såld...

Man borde kanske inte ge härket några litterära uppslag. Men...

Han borde kanske göra en spinoff på mobergs romanserie. Om hur Ahmed från "långtbortistan" flyttar till förorten och allt efter hand driver undan "indianerna", dvs svenskarna. För att sedan leva ett lyckligt och bidragsfinansierat liv i det nyfunna paradiset. Men även Ahmed råkar ju ut för lite friktioner och problem i sitt nya land, precis som utvandrarna.

Sonen Ymeth sitter i fängelse efter lite spontant sex med en svensk-hora! Man kan inte förstå hur myndigheterna var så orättvisa att de satt Ymeth i fängelse, hon ville ju! Hon var en sminkad slyna som dessutom var ensam ute på kvällen, alltså ville hon ju knulla!

Ett annat litet problem är den horaktiga dottern som vägrar gifta sig med sin kusin i hembyn så han också får komma till Sverige! Detta är jobbigt för Ahmed, men det löser sig av sig själv en dag, då dottern helt oförhappandes får ett infall och tar ett svanhopp från balkongen. Tyvärr anklagas han och mamman för detta, men åtalet läggs ner i brist på bevis! Ahmed får ett jätte skadestånd från myndigheterna, vilket gör att de kan köpa en ny Bmw från Tyskland.

Svenskar vet inte Ahmed vad de är för några, men han tror att den snälla och generösa tanten på Socialbyrån kanske kan vara Svensk. Men han är inte säker! Dessutom har han hört att det egentligen inte finns några svenskar, och det stämmer ju med alla han träffar i förorten! De kommer ju nånstans ifrån. De flesta kommer från samma ställe som Ahmed, men sen finns det lite libaneser och turkar och Iranier också. Men Svenskar? De har han aldrig sett några. Fast han är inte säker, för han hörde häromdagen att grannpojken fått en mobiltelefon av en feg svenskjävel som bara gav honom den så fort han bad om den. Så det kanske finns Svenskar trots allt.

Och så här kan jag hålla på hela eftermiddagen, så nu ger jag mig innan jag skrivt mer än Moberg om ämnet invandrare LOL. Jag tror detta är mer jämförbart med verkligheten än Mobergs mossiga gamla alster. Detta skulle kunna ge folk det perspektiv och den insikt som gubbjäveln efterfrågar!
Citera
2008-09-15, 20:09
Bannlyst
Saken är den att kulturberikare slits inte från deras rötter, det trodde jag de flesta redan visste. De går omkring i burka, firar sina högtider, pratar sitt eget språk och bor i områden med en majoritetsbefolkning som består av människor från deras egna land.
Det är knappast jämförbart med de svenska utvandrarna på 1800-talet. De flyttade och hoppades på att bli rika. Fast inte bli rika på bidrag, utan på att arbeta hårt. När de flyttade så landade de i ett land som de inte ens kända till, inga bidrag, inga politiker som berättade hur viktiga de var för samhällets utveckling, inga landsfränder som bodde i radhuset bredvid. De flesta fick klara sig själva.

Behöver jag förövrigt nämna att skandinavier är ganska välrespekterade utomlands medan somalier inte är det? Jag undrar varför.
Citera
2008-09-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
hur det känns att lämna sina rötter, sin kultur, sitt språk, sina nära och kära, skriver Arne Reberg."
De tar med sig rötterna, kulturen, språket och sina nära och kära. Allting bekostas av svenska staten.
Citera
2008-09-15, 21:22
Medlem
Aakes avatar
Undrar om denna text av Moberg kan användas i undervisningen med?

Citat:
Wilhelm Moberg om det svenska och svensk strävan

Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk.

Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan - på frihetens grund.

Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är få, vi är de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter - andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget - vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i dagg-gräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta vidmot emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen? Det är fattigdom - men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga."

- Wilhelm Moberg, Svensk strävan, 1941
Citera
2008-09-15, 21:30
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Undrar om denna text av Moberg kan användas i undervisningen med?
Det där har jag aldrig läst förut, det var banne mig en vacker skrift. Ger mig fan på att om man delade ut ett flygblad med denna text och tog bort namnet Moberg ifrån det så skulle nog många tro att det var nån sorts propagandatext för SD. Ibland glömmer vi att vi ska vara stolta över vårt arv och inte ge bort det hur som helst till folk som ändå inte uppskattar det.
Citera
2008-09-15, 21:48
Medlem
suetoniuss avatar
För de nordeuropeiska amerikanerna så började den viktigaste delen av den amerikanska historien väl med den europeiska kolonisationen. Dessförinnan så var väl höjdpunkten den tillfälliga vikinganärvaron som iofs kan visa sig ha varit betydligt mer omfattande och långlivad än vad som ännu är bevisat. För afro-amerikanerna började historien med slaveriet, för irländarna, italienarna och många judiska grupper med deras anländande till New York under slutet av 1800-talet vilket väl kanske illustrerades väl i filmen gangs of new york (jag har inte sett filmen) och för många andra folk med deras anländande under de senaste decennierna. Givetvis bryr de sig om tiidgare historia också men fokus ligger nog ofta på den delen av historien som deras förfäder har varit inblandade i. Vilhelm Moberg beskriver på så sätt inte "blattarnas" historia. Sen är ju en annan sak att alltfler kommer att få blandad härkomst.

Hade Moberg i en bok istället behandlat invandring ur majoritetsbefolkningens perspektiv och undersökt hur det är att som sådan bli försatt i minoritet och därefter bli marginaliserad, så hade det ju varit mer angelägen läsning för de nyanlända. Svenskarna invandrade ju till ett redan nordeuropeiskt land som dessutom var otroligt glest befolkat även i områden med bra klimat så det handlade ju inte längre då om någon marginalisering utan är ett bra exempel på den absolut mest friktionsfria typen av invandring - ett bitterljuvt och passande ämne för en musikal med vackra melodier.
Citera
2008-09-15, 21:55
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brickbot
Man borde kanske inte ge härket några litterära uppslag. Men...

Han borde kanske göra en spinoff på mobergs romanserie. Om hur Ahmed från "långtbortistan" flyttar till förorten och allt efter hand driver undan "indianerna", dvs svenskarna. För att sedan leva ett lyckligt och bidragsfinansierat liv i det nyfunna paradiset. Men även Ahmed råkar ju ut för lite friktioner och problem i sitt nya land, precis som utvandrarna.

Sonen Ymeth sitter i fängelse efter lite spontant sex med en svensk-hora! Man kan inte förstå hur myndigheterna var så orättvisa att de satt Ymeth i fängelse, hon ville ju! Hon var en sminkad slyna som dessutom var ensam ute på kvällen, alltså ville hon ju knulla!

Ett annat litet problem är den horaktiga dottern som vägrar gifta sig med sin kusin i hembyn så han också får komma till Sverige! Detta är jobbigt för Ahmed, men det löser sig av sig själv en dag, då dottern helt oförhappandes får ett infall och tar ett svanhopp från balkongen. Tyvärr anklagas han och mamman för detta, men åtalet läggs ner i brist på bevis! Ahmed får ett jätte skadestånd från myndigheterna, vilket gör att de kan köpa en ny Bmw från Tyskland.

Svenskar vet inte Ahmed vad de är för några, men han tror att den snälla och generösa tanten på Socialbyrån kanske kan vara Svensk. Men han är inte säker! Dessutom har han hört att det egentligen inte finns några svenskar, och det stämmer ju med alla han träffar i förorten! De kommer ju nånstans ifrån. De flesta kommer från samma ställe som Ahmed, men sen finns det lite libaneser och turkar och Iranier också. Men Svenskar? De har han aldrig sett några. Fast han är inte säker, för han hörde häromdagen att grannpojken fått en mobiltelefon av en feg svenskjävel som bara gav honom den så fort han bad om den. Så det kanske finns Svenskar trots allt.

Och så här kan jag hålla på hela eftermiddagen, så nu ger jag mig innan jag skrivt mer än Moberg om ämnet invandrare LOL. Jag tror detta är mer jämförbart med verkligheten än Mobergs mossiga gamla alster. Detta skulle kunna ge folk det perspektiv och den insikt som gubbjäveln efterfrågar!

Ja, det skulle inte skada de där jävlarna om de läste en uppdaterad version om migranterna (tack Ruskigbuss för ordet).
Citera
2008-09-15, 22:30
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag har väldigt svårt att tro att Karl-Oskar och hans gäng ägnade sig åt gruppvåldtäkter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in